La nici două luni de la inaugurare, podul suspendat de la Brăila a intrat în reparații. Asta după ce șoferii au observat că asfaltul este plin de denivelări pe aproape toată lungimea podului. Care sunt cauzele.
Tirurile care sosesc din Ucraina și din alte locații depășesc în mod regulat limita legală de greutate pentru a traversa Podul de la Brăila, care este stabilită la 40 de tone. În timpul lunilor de vară, s-a constatat și nerespectarea deciziei de a limita greutatea la 7,5 tone.
Pe lângă asta, adesea, camioanele de mare tonaj depășesc limita de viteză pe pod. Aceste informații au fost înregistrate de senzorii de monitorizare a traficului pe ceea ce este adesea numit „Golden Gate-ul României”.
Cauzele care au dus la deteriorarea asfaltului de pe Podul de la Brăila
Acești factori combinați au avut ca rezultat deteriorarea asfaltului de pe prima bandă a podului. Mai precis, pe partea care se îndreaptă dinspre Tulcea spre Brăila. Informațiile și explicațiile au fost furnizate de către Alan Scutti, manager tehnic la Webuild, pentru Gândul.
„S-a ajuns din diverse motive. Primul – încărcări foarte excedente în timpul deschiderii, pe acest pod. Mai mult decât atât, podul are un tonaj maxim pentru 40 de tone. Să nu zicem că noi avem un control făcut în mod electronic care înregistrează tonajele excedente.
Și, mai mult decât atât, am avut o perioadă de vară foarte caldă și s-a decis să reducem acest tonaj, până la data de 25 august, dacă nu mă înșel, la un maxim de 7,5 tone.
Mulți oameni au observat acest lucru și întrebarea este și una de ce aceste făgașe sunt prezente doar pe calea 1, unde calea 1 este de la partea Jijilei spre Brăila și nu invers?
Vă zic imediat de ce: toate camioanele încărcate în mod excedent, pe care vi l-am menționat, vin din Ucraina sau vin și din alte părți, din Constanța, de la Marea Neagră, nu știu, și din păcate și drumul care leagă și se leagă de contractul nostru refăcut, dacă nu mă înșel sau dacă nu e refăcut, era într-o strare excepțională, are niște făgașe incredibile. Deci, oare de ce aceste făgașe?”, a declarat Alan Scutti.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a declarat că au fost întreprinse acțiunile necesare. S-a efectuat frezarea și asfaltarea în zonele cu denivelări (pe sensul către Brăila).
Podul rămâne sub administrarea Webuild în continuare, deoarece recepția lucrării nu a fost încă efectuată. Până când recepția va avea loc, constructorul va fi responsabil pentru remedierea deficiențelor pe propriile cheltuieli.
Recepția este programată pentru finalul anului, conform promisiunii de finalizare a lucrărilor și a drumurilor de legătură.
Soluții pentru prevenirea deformării asfaltului
Managerul tehnic de la Webuild, întrebat despre soluțiile pentru prevenirea deformării asfaltului, a declarat că are câteva observații referitoare la normativele românești care se referă la mixturi asfaltice utilizate pe podurile de beton.
El a adăugat că pe podul în discuție, structura nu constă în beton deasupra, ci într-o structură metalică ortotropă, ceea ce poate afecta primul strat de asfalt și straturile ulterioare într-un mod diferit.
Managerul a subliniat că nu există, în opinia sa, normative de referință specifice pentru acest tip de situație în România.
„Avem alte exemple de poduri în România suspendate? Nu! Noi am am încercat să dăm niște sfaturi, să încercăm să dirijăm spre calea bună, dar din păcate avem niște restricții, care sunt normele și uitați ce se întâmplă”.
Managerul a menționat că instalarea de cântare înainte de pod ar fi trebuit implementată inițial.
Centrul responsabil cu controlul acestor cântare poartă numele de ISCTR. El a subliniat că, în experiența sa personală, călătorind pe această rută zilnic de mai multe ori, a observat că acest centru, ISCTR, a fost văzut foarte rar în zona respectivă. Și, de multe ori a fost observat în partea opusă a Brăilei.
„Podul este făcut și conceput cu două pante, una spre Brăila, una spre Jijila. Vă dați seama ce înseamnă o energie cinetică majoră la coborâre de pe acel pod care, repet, are o piastră metalică ortrotropă dedesubt, nu de beton, viteză ridicată, podul vibrează, aceste vibrații produc niște deformații plasto-elastice în asfalt, care este un material conglumirat- bitominos și etc. etc. etc”, a mai declarat Alan Scutti.
O soluție principală ar fi controlul de pe pod
Scutti subliniază că soluția principală constă în aplicarea unui control riguros. El menționează că firma sa a respectat normativele și regulamentele impuse. Cu toate acestea, consideră că controlul continuu efectuat de ISCTR ar trebui să fie o practică permanentă.
Acesta evidențiază faptul că Podul de la Brăila nu ar trebui să fie folosit ca un pasaj de tranzit pentru nimeni, inclusiv pentru tancuri și alte vehicule.
Limita de greutate de 40 de tone trebuie să fie respectată și, în opinia sa, acest lucru nu ar trebui să fie o sarcină dificilă.
Scutti adaugă că este important ca toți actorii implicați, inclusiv DRDP-ul și alte entități relevante, să colaboreze pentru a se asigura că regulile sunt respectate.
„Deci, din punctul nostru de vedere, noi și compania CNAIR trebuie să ne punem la o masă și să găsim o soluție astfel încât această viitoare intervenție care va fi să fie permanentă și finală, dar și din partea tuturor să găsim o colaborare pentru a nu a avea probleme care sunt, că se poate evita”, a mai spus managerul tehnic al Webuild.
Cele două drumuri de legătură urmează să fie gata anul acesta
Scutti a informat că primul drum de legătură, care are o lungime de 4,360 kilometri și duce spre Măcin, a fost deja finalizat. El a menționat că, începând cu data de 6 iulie, când podul a fost inaugurat în întregime, a rămas să se finalizeze partea a doua a acestui drum de legătură.
„Deci e faza unu, era aceea până la data de șase iulie și noi denumim faza a 2-a tot ce vine după 6 iulie. Mai avem vreo 11 km în total. Dar nu de executat… de la sensul giratoriu 4, până la sensul giratoriu 5… 11 km.
Acești 11 km firma noastră face toate eforturile posibile pentru ca (n.red. – lucrările) să fie executate până în decembrie, mă rog, suntem și în sezonul de ploi, nu putem ști ce se întâmplă de uneori sunt și condiții adverse ș.a.m.d. Dar efortul firmei este ridicat pentru a executa toate lucrările până în decembrie 2023. Toate”, a mai spus acesta pentru Gândul.