Demaraj dificil pentru maşinile electrice

Demaraj dificil pentru maşinile electrice

Automobilele electrice îşi fac timid loc pe piaţa locală, însă lipsa unei infrastructuri de alimentare şi preţurile foarte ridicate îi ţin deoparte pe clienţi.

România a intrat în "hora" automobilelor electrice, însă jocul e abia la început. Chiar dacă unii producători auto au lansat deja pe piaţa locală primele maşini electrice, drumul până la succes este foarte lung. Principalele provocări rămân diferenţa mare de preţ între maşinile electrice şi cele cu propulsie clasică, precum şi dezvoltarea unui sistem de staţii electrice de încărcare disponibil la scară mare.

Pentru aceasta din urmă, producătorii auto caută soluţii cot la cot cu companiile din domeniul energiei. De pildă, Renault a semnat recent un parteneriat cu Schneider Electric, Siemens şi Electrica, pentru dezvoltarea infrastructurii necesare vehiculului electric în România. Un grup mixt de lucru va dezvolta în următoarele trei luni un plan complet pentru implementarea şi întreţinerea reţelei de încărcare pentru maşinile electrice.

"Staţiile de reîncărcare pot fi instalate în clădiri de birouri, în spaţii comerciale, în parcările publice sau rezindenţiale, fiind uşor de utilizat, sigure, disponibile şi eficiente energetic", spun reprezentanţii Schneider Electric România.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cost redus de utilizare

Când va apărea însă prima staţie de încărcare, chiar şi la nivel experimental, nu se ştie. Pentru cele două modele electrice lansate în România - Citroën C-Zero şi Mitsubishi i-MiEV - încărcarea se poate face la orice priză obişnuită, chiar şi de acasă, spun furnizorii. Timpul de alimentare pentru o încărcare completă este, de regulă, de circa 6 ore, însă provocarea companiilor din domeniu este de a face ca maşinile electrice să fie alimentate în câteva minute la staţiile de încărcare, la fel ca modelele pe carburanţi.

Dată fiind absenţa infrastructurii de alimentare, deocamdată producătorii auto nici nu se adresează publicului larg, ci mizează pe parteneriate cu instituţii sau diverse companii. Preţul rămâne oricum prohibitiv şoferilor de rând, dar avantajul major al maşi ni lor electrice va rămâne costul redus de utilizare, estimat de inginerii Citroën la 1,5-2 euro/100 km.

"Targetul pentru un astfel de vehicul sunt companiile care vor să economisească bani atunci când circulă în oraş şi, în general, pe drumurile scurte", ne-a declarat Laura Antonov, director de marketing la Citroën România. Compania a fost primul constructor auto care a lansat un model electric în ţara noastră, în luna februarie, iar până acum nu a vândut niciun exemplar. Planuri de a intra pe piaţa locală au şi francezii de la Peugeot, cu modelul iOn, dar şi cei de la Renault, care au prezentat deja în România modelele Fluence Z.E. şi Kangoo Z.E.

COSTURI RIDICATE

Dependenţa de subvenţii de la stat se tratează greu

Încă de la primele estimări privind preţul maşinilor electrice, a fost clar că singura soluţie pentru a atrage clienţii către astfel de vehicule este subvenţionarea lor. Multe ţări se mândresc deja cu sumele acordate celor care se avântă în necunoscut: 2.500 de euro, 3.000 de euro, 5.000 de euro, ca la o licitaţie. Responsabilizarea şoferilor nu este însă uşor de realizat atunci când suma oferită ca bonus la achiziţie este doar o mică parte din cea pe care ar trebui să o plătească, doar pentru a avea satisfacţia că posedă un vehicul nepoluant. Şi nu mai mult de 150-160 de kilometri, cât permite autonomia actuală.

Între preţul unui Mitsubishi i-MiEV sau al unui Peugeot iOn şi cel al unui Chevrolet Spark, model comparabil ca dimensiuni şi spaţiu pus la dispoziţia pasagerilor, este o diferenţă de circa 20 de mii de euro. Decalajul se păstrează şi la compararea unui Renault Fluence electric cu versiunea dotată cu propulsor convenţional a aceleiaşi maşini.

Şi Guvernul de la Bucureşti a aprobat o subvenţie de până la 20% din preţul maşinii, dar nu mai mult de 3.700 de euro pentru automobilele electrice. Proiectul anterior prevedea un prag de 5.000 de euro. Pentru automobilele hibrid, subvenţia nu va depăşi 1.800 de euro. Banii vor veni din Fondul de Mediu.

Pe de altă parte, taxarea tot mai drastică a maşinilor cu motoare alimentate cu benzină sau motorină îi poate forţa pe mulţi să se alinieze la trendul impus de producătorii auto şi autorităţi. 2 euro/100 km este costul de utilizare a maşinilor electrice lansate în România, conform producătorilor COMPARAŢIE

Cât costă automobilele electrice care vor circula în România Sursa: Ofertele Companiilor * La Renault, preţurile sunt pentru piaţa franceză, din care s-a scăzut un bonus de 5.000 de euro de la stat şi care nu include închirierea bateriei, de 72 euro/lună, respectiv de 79 euro/lună