Declarația 112, modificată. Cine și când trebuie s-o depună

Declarația 112, modificată. Cine și când trebuie s-o depunăSursa foto: Arhiva EVZ

Declarația 112, folosită pentru raportarea obligațiilor de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și pentru evidența nominală a persoanelor asigurate, a suferit modificări din partea ANAF.

Declarația 112, modificate după ordonanța Trenuleț

Declarația 112 a fost actualizată pentru a se alinia la dispozițiile Ordonanței de Urgență nr. 156/2024, denumită și Ordonanța Trenuleț. Printre modificările aduse la declarația 112 sunt:

  • eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din domeniul IT, construcții, agricultură și industria alimentară,
  • eliminarea sumelor netaxabile din salariul minim brut pe economie,
  • actualizarea raportării pentru rezerviștii voluntari, introducând două noi categorii: rezerviștii voluntari dispăruți sau capturați în timpul misiunilor și cei care nu participă la instruire,
  • modificarea anexelor pentru eliminarea secțiunilor și pozițiilor din declarație care vizau facilitățile fiscale acordate anumitor categorii de angajați.

Conform noii reglementări legislative, angajații din domeniile IT, construcții, agricultură și industria alimentară nu vor mai avea parte de scutiri fiscale. Prin urmare, angajatorii din aceste sectoare vor fi obligați să achite integral contribuțiile sociale și impozitul pe venit pentru toți angajații.

Măsuri cu privire la taxarea salariului minim brut

În plus, măsura referitoare la cei 300 de lei netaxabili din salariul minim brut a fost exclusă din raportarea obligatorie. Printre modificări se numără și adăugarea unor noi categorii de rezerviști în nomenclatorul din Anexa 3, pentru a asigura o evidență clară a stagiului de cotizare în sistemul public de pensii.

Declarația 112

Sursa foto: Arhiva EVZ

Noile categorii includ: rezerviști voluntari care au dispărut, au fost capturați sau răpiți în timpul misiunilor militare, precum și rezerviști voluntari în intervalele în care nu sunt implicați în sesiuni de instruire.

Obligațiile angajatorilor cu privire la declarația 112

Depunerea declarației 112 este o obligație pentru angajatori, fie că sunt persoane fizice sau juridice, regii autonome, PFA-uri, întreprinderi individuale sau alte entități care plătesc venituri salariale.

Această declarație trebuie să fie depusă lunar, până pe data de 25 a lunii, pentru salariile acordate în luna precedentă, sau trimestrial, pentru anumite categorii de plătitori de impozite, cum ar fi asociațiile, fundațiile și microîntreprinderile cu maximum trei angajați.

Foarte important: Declarația 112 se transmite electronic, utilizând un certificat digital calificat, disponibil pesite-ul ANAF.

Ne puteți urmări și pe Google News
Recomandările noastre