Decembrie, o lună de succes pentru licitaţii de artă

Decembrie, o lună de succes pentru licitaţii de artă

Artiştii români sunt, la sfârşit de an, prezenţi în licitaţii importante din ţară, dar şi pe pieţele internaţionale. Printre pictorii cu cote ridicate se numără Nicolae Grigorescu şi Victor Brauner.

Decembrie este una dintre cele mai bogate luni pe piaţa de artă din lume, iar artiştii români sunt cotaţi din ce în ce mai bine. Cu colecţii impresionante, casele de licitaţie din ţară profită de luna în care colecţionarii scot cei mai mulţi bani din buzunar pentru lucrările dorite. Singurul mare artist care lipseşte de pe piaţă în acest sfârşit de an este Constantin Brâncuşi. De asemenea, artiştii care au participat la constituirea Avangardei româneşti sunt mai greu de găsit. Ariadna Zeck, director al galeriei de artă cu vânzare Ara Art, dă un posibil motiv pentru această situaţie: "Probabil că lipsa unei demarcaţii nete între curentele care au participat la constituirea Avangardei româneşti (expresionism, cubism, constructivism, suprarealism) a determinat, pe fond, şi lipsa unui punct de reper pentru colecţionarii de astăzi".

Nicolae Grigorescu, cel mai bine cotat pictor

Cel mai scump tablou al toamnei a fost un Grigorescu. Vândut la sfârşitul lui septembrie, "Ciobănaş pe Valea Doftanei" a obţinut 250.000 de euro. Este considerat în acest moment al doilea cel mai scump tablou vândut în România. Primul este tot un tablou al cunoscutului pictor, "Ţărăncuţă odihnindu-se", achiziţionat cu 270.000 de euro. Nicolae Grigorescu rămâne cel mai bine vândut artist român, cota lui de piaţă fiind mult supraevaluată, potrivit Ariadnei Zeck.

Un alt pictor cu o cotă ridicată pe piaţa europeană de artă de această dată, este Victor Brauner. Picturile lui sunt rar întâlnite în ţară. Originar din România, lucrările artistului sunt mai cunoscute şi apreciate în străinătate. Este un fenomen foarte rar întâlnit în câmpul picturii româneşti mai ales din cauza faptului că românii sunt obişnuiţi cu Grigorescu sau Tonitza. De exemplu, suprarealistul român are lucrări evaluate la peste 200.000 de euro care apar într-o licitaţie la Sotheby's.

Tehnica uleiului pe pânză atrage colecţionarii

Indiferent de perioadă, tehnica uleiului pe pânză a fost cea mai căutată de colecţionari. Aceasta atrage aproape necondiţionat privirile celor pasionaţi de artă. De aici şi preţurile de pornire uşor mai ridicate pentru astfel de lucrări. O mică scădere se poate vedea însă în tehnicile grafice în această perioadă. Tablouri făcute cu acuarela, laviul, creionul, pastelul, creioanele colorate, ceracolorul, gravura şi multe alte astfel de tehnici sunt cu mult mai pretenţioase. Asta înseamnă în primul rând nişte condiţii cu totul speciale de depozitare şi îngrijire a operei de artă. Astfel de tablouri au nevoie de luminozitate scăzută sau hidratare din doi în doi ani.

LICITAŢIE

Autoportrete vedetă

Reprezentanţii Galeriei de artă Ara Art mizează pe două opere grafice. Cele două autoportrete sunt, conform reprezentanţilor galeriei care organizează licitaţia, cele două vedete pentru că "ele se constituie în opere - document". Cel al lui Victor Brauner are un preţ de pornire de 2.000 de euro, iar "Autoportretul" lui Corneliu Baba de 1.500 de euro. Mai greu de găsit de obicei în ţară, două tablouri suprarealiste realizate în creion pe hârtie ale lui Victor Brauner vor fi licitate miercuri, de la ora 19.00.

Puncte forte ale licitaţiei sunt tablourile ce aparţin Avangardei româneşti. Printre operele de artă găsim tablouri ce aparţin lui Marcel Iancu, Max Arnold, Hans Mattis Teutsch, Corneliu Mihăilescu, Max Herman Maxy. Tabloul lui Corneliu Mihăilescu, "Ochi negri", de exemplu, porneşte de la 2.700 de euro. Opera "Femeia şi bărbatul" a lui Hans Mattis Teutsch porneşte de la 3.800 de euro. Cel mai scump preţ de pornire îl are tabloul lui Nicolae Tonitza, "Garoafele", 19.500 de euro.

Operele sunt însoţite de fişă ştiinţifică şi certificat de autentificare.

Ne puteți urmări și pe Google News