Deşi pe piaţa internă vânzările au scăzut anul trecut, livrările externe au crescut accelerat în 2008. Dacia a vândut peste 257.000 de maşini în 2008, cu circa 12% mai multe decât în anul precedent, a transmis ieri compania. Două treimi dintre acestea, aproape 173.000 de automobile, au fost livrate pe pieţele externe, cu 35% mai multe decât în 2007. Franţa şi Germania au fost primele două destinaţii de export, cu circa 43.500, respectiv 25.500 de unităţi livrate. Alte pieţe importante de desfacere pentru constructorul de la Mioveni au fost Ucraina, Algeria, Turcia, Italia şi Spania.
În România, vânzările Dacia au totalizat aproape 85.000 de unităţi, în scădere cu 17% faţă de anul trecut. Vânzări au consemnat cele mai abrupte scăderi în ultimul trimestru al anului trecut. Compania pune declinul de pe piaţa locală pe seama importurilor masive de vehicule uzate, avantajate de vechea formulă a taxei de poluare auto, o mare parte a acestora având peste 10 ani vechime.
„Astfel, în luna noiembrie a anului 2008, s-a ajuns ca pentru fiecare vehicul nou vândut pe piaţa românească să fie înmatriculate trei maşini vechi de import”, se arată într-un comunicat transmis de Dacia. Constructorul omite însă să amintească că o altă cauză importantă a scăderii vânzărilor este accesul mai dificil la împrumuturi bancare, odată cu punerea în aplicare a noilor norme de creditare ale Băncii Naţionale a României.
Fără modificări de preţuri
Deşi criza de pe piaţa auto se accentuează, producătorul nu are în vedere reduceri de preţuri, ci doreşte să le menţină la nivelul actual. „Autovehiculele Dacia au un raport preţ-prestanţă în favoarea clientului”, a declarat directorul comercial al companiei, Jacques Daniel. Nu se pune însă nici problema ridicării actualelor preţuri, deoarece o astfel de mutare ar fi „sinucidere curată”, potrivit lui Daniel.
Dacia va încerca să atragă în continuare clienţi, pe timp de criză, cu un set de cauciucuri cadou pentru modelul Sandero şi cu ABS gratuit pentru anumite modele. Însă echipări precum ABS fac deja parte, de mulţi ani, din dotarea standard a multor mărci concurente. Anul trecut Dacia a lansat patru noi modele de maşini, şi anume Logan Pick-UP, Sandero, Noul Logan berlină şi Noul Logan MCV. Lansat în iunie 2008, modelul Sandero s-a vândut în 8.916 de unităţi.
PREVENTIV Salariaţii ies în stradă
Sindicatul Automobile Dacia a anunţat ieri că în 13 ianuarie, de la ora 12.00, aproape 10.000 de angajaţi ai uzinei vor participa, în faţa Casei de Cultură din Mioveni, la un miting de protest, împotriva anticipatei eliminări a taxei auto. Mitingul va avea loc la doar o zi după reluarea lucrului la secţiile de producţie, care au fost închise timp de o lună.
Tot luni, administraţia va stabili planul de fabricaţie pe 2009, precum şi bugetarea cheltuielilor. „Nu putem fi de acord cu decizia politicienilor de a anula taxa auto, în condiţiile în care peste 200.000 de români sunt angrenaţi în această industrie. Dacă va fi eliminată această taxă, mii de angajaţi de la Dacia vor fi concediaţi în foarte scurt timp. Aici e vorba de mii, sau chiar de zeci de mii de oameni, dacă ne referim şi la furnizori, care vor suferi. Politicienii nu trebuie să-şi bată joc de această industrie!”, a declarat Ion Iordache, viceliderul de sindicat de la Dacia. (Dan Badea)