Dacia, în vacanţă forţat

Dacia, în vacanţă forţat

De astăzi şi până pe 7 decembrie secţiile de producţie de la Uzinele Dacia din Mioveni vor fi închise. În această perioadă, peste 9.000 de muncitori vor intra în şomaj tehnic. Restul de şase mii de angajaţi vor lucra în sectoarele de mentenanţă.

Aceasta este a treia oprire temporară a lucrului într-un interval de două luni. Ca măsură de protecţie socială, angajaţii vor primi 85% din salariu plus tichetele de masă aferente zilelor de repaus. În concordanţă cu Dacia şi cei 14 furnizori de pe platforma de la Mioveni au recurs la aceleaşi măsuri.

Sindicaliştii de la Dacia şi-au exprimat teama în legătură cu acest repaus de trei săptămâni. „Suntem extrem de îngrijoraţi, dat fiind că efectele crizei financiare se vor face simţite abia de la începutul anului viitor“, ne-a declarat Ion Iordache, viceliderul de sindicat de la Dacia. Până acum, cea mai neagră situaţie e înregistrată la Subansamble Auto SA, unde 1.000 dintre cei 3.000 de angajaţi vor rămâne fără locuri de muncă în următoarele săptămâni.

"Din cauza scăderii brutale a pieţelor auto, deşi este un succes atât la export, unde îşi creşte cota de piaţă, cât şi în România, Dacia se vede nevoită să îşi întrerupă producţia în perioada 20 noiembrie – 7 decembrie 2008", se precizează într-un comunicat al Dacia.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit documentului, adâncirea crizei financiare şi economice de luna trecută a dus la o scădere importantă a pieţelor auto, inclusiv cea a României.

În ceea ce priveşte declinul pieţei auto româneşti, producătorul pune această tendinţă pe fondul efectelor crizei financiare asupra creditului, în condiţiile în care peste 60% dintre maşinile noi marca Dacia sunt cumpărate prin credit sau leasing.

Un alt argument invocat de Dacia este "invazia" de vehicule uzate importate odată cu aplicarea noii legislaţii privind taxa auto, de la 1 iulie 2008.

Într-un interviu acordat săptămâna trecută pentru evz.ro, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, a declarat că situaţia de la compania autohtonă este "vecină cu drama". "Este vorba de o situaţie vecină cu drama pentru că piaţa internă a căzut cu o pondere de 30 la sută, pentru că piaţa pe noiembrie se previzionează cu pierderi de 50 la sută faţă de anul trecut, pentru că exportul nu poate compensa toate aceste căderi şi pentru că numărul automobilelor second-hand invadează din ce în ce mai agresiv România", a precizat atunci Stroe.

La începutul acestei săptămâni, preşedintele Traian Băsescu a vizitat uzina de la Mioveni. După întâlnirea cu reprezentanţii producătorului, şeful statului a spus că a vorbit cu cei de la Dacia despre măsurile pe care ar trebui să le ia pentru stimularea producţiei. Preşedintele a arătat că printre aceste măsuri se află suspendarea temporară a taxei de primă înmatriculare pentru maşinile noi, continuarea programului Rabla, supravegherea înmatriculării ilegale a autoturismelor second hand şi creditarea furnizorilor pentru către Dacia.

Guvernul a aprobat ieri suspendarea pe un an a taxei auto pentru maşinile noi euro 4 până la 31 decembrie 2009.

Criza de la Piteşti loveşte şi în furnizori

Grupul Industrial Componente, unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente pentru uzina argeşeană, va disponibiliza 800 de oameni de la 1 decembrie, potrivit RTV.

Grupul are patru fabrici şi peste 3.000 de angajaţi şi lucrează în exclusivitate pentru industria auto. Jumătate dintre comenzi vin de la Dacia, iar cealaltă jumătate din străinătate. Angajaţii vor primi câte două salarii compensatorii.

Industria auto, cea mai afectată

Situaţie de la Dacia nu este singulară în industria producătorilor de maşini.

General Motors, cel mai mare producător auto, după Toyota, pare cel mai afectat. Deunăzi, liderii concernului din Detroit au solicitat statului american sprijin financiar, pentru a evita colapsul. Săptămâna trecută, General Motors a anunţat că va restrânge activităţile companiei Daewoo.

În Germania, giganţii Audi şi BMW resimt efectele crizei economice internaţionale. BMW a a anulat planurile de construcţie pentru modelul CS, în condiţiile în care profitul companiei a scăzut cu 500 de milioane de euro în penultimul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Citiţi şi

Vânzările de maşini noi, în cădere liberă