Curtea de Conturi a găsit nereguli în cheltuirea banilor pe București-Constanța. Ce spune CFR SA

Curtea de Conturi a găsit nereguli în cheltuirea banilor pe București-Constanța. Ce spune CFR SA

În urma unui control la compania care are în administrare infrastructura feroviară, Curtea de Conturi a descoperit că peste 10 milioane de euro din împrumutul acordat de banca Japoniei României pentru reabilitarea căii ferate dintre București și Constanța au fost cheltuite pe lucrări care nu erau prinse în memorandum.

”Cu ocazia verificării s-a constatat existența unei fapte pentru care există indicii că a fost săvârșită cu încălcarea legii penale, respectiv schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinației fondurilor provenite din finanțările rambursabile, prin utilizarea nelegală din împrumut a sumei totale de 10.655 mii euro”, se arată în raportul Curții de Conturi. Banii făceau parte dintr-un împrumut acordat de banca Japoniei României pentru reabilitarea căii ferate București-Constanța.  Acordul de împrumut dintre Banca Japoneză pentru Cooperare Internațională și România a fosst ratificat prin Legea 528/2001. Cum a utilizat CFR SA banii? A cumpărat 18 mașini pentru întreținerea căii ferate, lucru care ”nu făcea obiectul acordului de împrumut”, după cum se arată în raportul pe 2010 al Curții de Conturi. Potrivit CFR SA,”includerea în împrumut a achiziţiei de maşini grele de cale, destinate întreţinerii căii ferate a fost rezultatul negocierilor între autorităţile române (MFP şi CNCF CFR SA) şi JBIC, prealabile semnării Acordului de Împrumut. Achiziţia în cauză este stipulată în paragraful al doilea din Memorandumul privind angajarea şi negocierea împrumutului, aprobat de Guvernul României la data de 22.03.2001”. De asemenea, potrivit companiei feroviare, organele de control au fost informate că nicio achiziţie finanţată din împrumut nu s-ar fi putut face fără a respecta procedurile ODA de achiziţii ale JBIC. Procedurile ODA prevăd utilizarea obligatorie de acreditive pentru plăţi la contracte, acreditive care sunt confirmate şi de către Împrumutat (MFP).

”În concluzie, maşinile grele de cale au fost contractate conform listei din Anexa 4, prin respectarea procedurilor ODA, iar plăţile au fost efectuate integral cu respectarea aceloraţi proceduri, ceea ce demonstrează legalitatea utilizării sumei de 10.655.041,4 euro din împrumut, în acest scop”, se arată în comunicatul CFR SA. ”Management defectuos” Și neregulile privind administrarea fondurilor rambursabile sesizate de Curtea de Conturi nu se opresc aici. Potrivit raportului, CFR SA a plătit peste 2,81 milioane euro ”necuvenit” prin ”introducerea incorectă în devizele ofertă ale constructorilor, la articole generale, a unor cheltuieli destinate consultantului și experților beneficiarului (CNCF CFR SA)”. ”Managementul defectuos a condus la utilizarea nelegală din împrumut a sumei de 13.474.000 euro. Această situație s-a datorat inclusiv organizării cu întârziere și lipsei de personal a Unității de Implementare a Proiectului”, concluzionează Curtea de Conturi în raport, și precizează că urmează a fi sesizate organele de urmărire penală. În raport se precizează că actuala conducere a CFR SA a formulat obiecțiuni la cele constate, însă că ”punctul de vedere al acesteia nu a fost însușit de echipa de control”.  În ce constau obiecțiunile CFR SA Referitor la ultimul aspect, compania feroviară informează că ”a înaintat spre aprobare la JBIC descrierea detaliată a componentele de proiect aflate în discuţie la acea dată, precum şi un proiect cu termeni de referinţă pentru achiziţia serviciilor de consultanţă pentru cele trei etape ale proiectului. În termenii de referinţă se arăta în mod indubitabil că în viitorul contract de servicii va fi inclusă logistica necesară consultantului doar pentru primele două etape ale proiectului, în timp ce pentru cea de-a treia - supervizarea lucrărilor - logistica urma a fi completată şi achiziţionată prin liste de cantităţi din cadrul contractelor de lucrări, deoarece volumul şi specificul activităţilor consultantului în faza de supervizare impunea o logistică mult mai amplă faţă de fazele anterioare, iar acest volum de activitate putea fi estimat după finalizarea primelor două etape - proiectare şi elaborarea documentaţiei de licitaţie. Prin urmare se poate vorbi doar de o completare a logisticii pentru ultima fază a serviciilor prin intermediul contractelor de lucrări”. Potrivit CFR SA, JBIC a aprobat termenii de referinţă revizuiţi, lucru confirmat de scrisoarea trimisă autorităților române în februarie 2002. Potrivit informațiilor de pe site-ul CFR SA, împrumutul luat de la JBIC se ridică la 183 milioane euro, mai bine de jumătate din valoarea totală a lucrărilor de reabilitare a secțiunilor Bucureşti Nord - Băneasa şi Feteşti - Constanţa. Statul român a contribuit și el cu 173,3 milioane euro. Citiți și: Nereguli de peste 212 milioane de lei sesizate de Curtea de Conturi în activitatea CFR SA

Ne puteți urmări și pe Google News