Cum se poate schimba harta Europei. Momente tensionate la Parlamentul European

Cum se poate schimba harta Europei. Momente tensionate la Parlamentul European

O soluţie cu două state în Cipru. În discursul ţinut în Parlamentul European de la Strasbourg, cu ocazia preluării de către Slovenia a preşedinţiei semestriale a Uniunii Europene, preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a spus că a discutat cu preşedintele turc Recep Tayyip Erdoğan despre vizita de o zi pe care o va face în Republica Turcă a Ciprului de Nord (nordul insulei este recunoscut ca stat de către Turcia - n.red.), cu ocazia Sărbătorii Păcii şi Libertăţii, din 20 iulie.

MILLIYET (Turcia). Totodată, Ursula von der Leyen a precizat că Uniunea Europeană este foarte sensibilă în legătură cu această vizită şi nu va accepta niciodată recomandarea privind soluţia a două state în Cipru.

Discursul preşedintelui Comisiei Europene susţine opiniile Greciei şi ale administraţiei greceşti din Cipru, într-un mediu politic dezechilibrat în care aceste două state sunt membre ale Uniunii Europene, Turcia nu a fost încă acceptată în UE, iar Republica Turcă a Ciprului de Nord nu este recunoscută ca stat de nimeni altcineva în afară de Turcia.

Această politică nedreaptă aplicată de ani buni Republicii Turce a Ciprului de Nord de către Uniunea Europeană contrazice practicile UE în situaţii similare. De exemplu, Slovenia, care a preluat preşedinţia semestrială a Uniunii Europene, a fost timp de 72 de ani, în perioada 1919-1991, una dintre republicile federale care au constituit fosta Iugoslavie. Şi-a declarat independenţa în 1991, a fost recunoscută în 1992 ca stat independent de către Comunitatea Europeană şi a fost acceptată în cadrul Naţiunilor Unite. Slovenia a fost urmată de Croaţia, Serbia, Bosnia şi Herțegovina, Kosovo.

Ne puteți urmări și pe Google News

Două state suverane egale

Republica Turcă a Ciprului de Nord a fost înfiinţată ca stat independent înaintea lor, în 1983. Prima dată a fost Statul Federal Turc din Cipru, înfiinţat în 1975 în cadrul Republicii Cipru. Ce păcat că Administraţia greacă din insulă şi în spatele ei, Grecia, nu şi-au dorit un compromis privind o soluţie bazată pe existenţa a două state suverane egale, după ce au văzut că încercările privind soluţia unui stat cu două comunităţi au fost sortite eşecului.

Această atitudine a grecilor din Cipru, care s-au încăpăţânat să îi considere pe turcii din insulă nu o comunitate cu drepturi politice egale, ci o minoritate în cadrul unui stat pe care ei /grecii ciprioţi/ îl conduc, a făcut ca demersurile Naţiunilor Unite de a găsi o soluţie paşnică să rămână fără rezultat.

Dacă partea turcă a acceptat Planul Annan, numit aşa după secretarul general ONU, partea greacă a respins planul.

"O naţiune, trei state"

În situaţia existentă, nu a mai rămas o altă soluţie decât formula a două state egale în Cipru. Discursul nedrept şi părtinitor al preşedintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, arată că nu se poate aştepta nicio contribuţie pozitivă din partea Uniunii Europene, care şi-a însuşit opiniile Administraţiei Greceşti a Ciprului de Sud şi ale Greciei.

Ce trebuie să facă astăzi Turcia este să depună toate eforturile diplomatice posibile pentru ca Republica Turcă a Ciprului de Nord să fie recunoscută de statele prietene, de statele cu care avem relaţii de rudenie. Sintagma "o naţiune, două state" nu trebuie să rămână la nivel de vorbe, trebuie actualizată sub forma "o naţiune, trei state". Este dreptul nostru să le protejăm interesele, să ne aliem cu alte state la nevoie pentru a-i ajuta /pe turcii din Cipru/.

Cel mai potrivit răspuns pe care Turcia îl poate da Uniunii Europene este să intensifice demersurile diplomatice pentru a asigura recunoaşterea Republicii Turce a Ciprului de Nord.

Autor Prof. Dr. H. Sami Türk

 

Traducere: Florin Matei/fmatei/rlambru