Cum a fost înșelat Nicolae Ceaușescu când a condus primul model Dacia 1100, cu seria 001. Dictatorul nu și-a dat seama niciodată de acest fapt

Cum a fost înșelat Nicolae Ceaușescu când a condus primul model Dacia 1100, cu seria 001. Dictatorul nu și-a dat seama niciodată de acest fapt sursa foto: Arhiva EvZ

Vizita făcută de Nicolae Ceaușescu, pe data de 20 august 1968, la Uzinele Dacia de la Colibași a fost un mare fake. Primul autoturism Dacia produs în România, nu era primul, dar a fost făcut după ce i s-a montat o plăcuță în acest sens, cu seria 001.

Nicolae Ceaușescu, președintele comunist al României, și-a dorit să facă din țară un rai al epocii socialiste. Din acest motiv a investit sume imense de bani în fabrici de autoturisme, de vagoane sau de locomotive, pe care le-a construit sub licență din vestul Europei.

Cazul de la Colibași este unul tipic despre cum funcționau lucrurile în perioada respectivă. Pe data de 29 august 1968, Ceaușescu a venit al Colibași pentru a sărbători primul autoturism Dacia 1100, produs aici.

Cei de la protocolul de stat l-au urcat pe tovarășul la volanul unui astfel de model, despre care s-a spus că este primul construit în România, și care purta numărul de serie 001.

Ne puteți urmări și pe Google News

În realitate, spun cei care au lucrat la uzinele de la Colibași, prima mașină a fost gata cu trei săptămâni înainte de vizita lui Nicolae Ceaușescu. La momentul oficial, cei de la Colibași au ales un autoturism care era mai estetic și l-au botezat cu seria 001, în onoarea tovarălului ”mult stimat și iubit” Nicolae Ceaușescu.

O mașină pentru idioți

Fostul șef al spionajului comunist, generalul Mihai Pacepa a scris într-o carte care a fost prima impresie a lui Nicolae Ceaușescu atunci când a văzut noul model, Dacia 1100, care a fost construit după o licență de Renault 8.

„Aşa ne-am trezit cu o licenţă pentru învechitul Renault, a cărui producţie urma să fie oprită în Franţa. Era cea mai ieftină variantă“, a spus Pacepa, la momentul respectiv.

Când a văzut mașina, Nicolae Ceaușescu a avut o remarcă pe care generalul și-a adus-o aminte toată viața: „Destul de bună pentru idioţi“.

Pacepa a mai spus că tot Ceaușescu a ales numele de Dacia, pentru a sărbători istoria de 2.000 de ani a României.

La doi ani de la lansarea modelului Dacia 1100, Uzinele de la Colibași au început să producă celebrul model Dacia 1300, inspirat tot dintr-o licență Renault, Renault 12.

Nicolae Ceaușescu ar fi ordonat să se scape de luxul inutil, reprezentat de oglinzile electrice sau de încălzirea electrică a scaunelor, după ce a afirmat că mașina e „prea luxoasă pentru idioţi“.

Uzinele de la Mioveni funcționează și azi

La fabrica din Argeș, în total, s-au produs 37.500 de autoturisme Dacia 1100, după care producția a fost oprită după ce s-a constatat că mașina nu mai are viitor din punct de vedere tehnologic.

Conducerea de partid și de stat a aprobat doar un număr limitat de culori, acestea devenind foarte cunoscute în rândul românilor de atunci, respectiv Roşu 28, Alb 40, Albastru 68, gri 83 şi verde 57.

La capitolul motorizarem, Dacia 1100 avea un motor de 1.108 centimetri cubi, unul cu putere mică, ce dezvolta 46 de cai putere și o viteză maximă de 132 de kilometri la oră. La momentul respectiv, mașina avea un consum mare în raport cu puterea motorului, și anume șapte litri la suta de kilometri.