De la R8 la Dacia Logan. Un contract încheiat de Nicolae Ceaușescu produce bani și astăzi

De la R8 la Dacia Logan. Un contract încheiat de Nicolae Ceaușescu produce bani și astăzi

Cică unul cu o Dacia oprește lângă un Porsche. „Auzi - strigă el la celălalt șofer - e ceva de capu’ ăsteia? Că am văzut că nu prea se vând!”

Dincolo de glume, specialitatea românilor, Dacia chiar s-a vândut și se vinde încă destul de bine, chiar dacă se împlinesc 50 de ani de la semnarea contractului de asociere și de la lansarea primului model: Dacia 1100.

Marcăm momentul cu o scurtă trecere în revistă a semnării contractului, cine erau concurenții francezilor de la Renault, ce condiții le-au fost impuse pentru a putea lucra aici și ce modele au fost lansate până în 1989, tot acest parcurs fiind refăcut de un istoric, pe baza documentelor din arhivele CC al PCR.

Adio, Peugeot, British Motor, Volkswagen, Fiat, Triumph, Alfa Romeo şi Ford!

”Cum privirile erau  aţintite spre Vestul Europei, unde tehnologia auto  progresa într-un ritm alert, factorii  politici de la Bucureşti au decis demararea de prospecţiuni pentru obţinerea unei licenţe de fabricaţie auto. Ca urmare  a aprobării notei elaborate  de Comitetul de Stat  al  Planificării (CSP) – Ministerul  Comerţului Exterior (MCE) –  Ministerul Industriei  Constructoare de Maşini (MICM) din 7 decembrie  1965,  s-a difuzat tema  şi cererile de ofertă  la următorii producători: Renault, Peugeot, British Motor  (BM), Volkswagen, Fiat; de  asemenea,  s-au mai primit oferte  suplimentare de  la firmele Leyland – Triumph, Alfa Romeo  şi Ford1. Pornind  de la criteriile de comparaţie examinate în studiu (confort, performanţe, economicitate în exploatare  şi fabricaţie,  calitatea  de conducere, durabilitate etc.) s-a optat pentru producătorul  Renault, cu un model ce ar fi trebuit să  intre în producţia de serie în 1969 („R 117”), dar la sugestia părţii  franceze s-a convenit montajului tipului R12” (începând cu trimestrul I/1969)2.”

Citește continuarea, GRATUIT, pe Evenimentul istoric

 

În numărul 14 al Evenimentului Istoric poți citi multe alte materiale interesante:

  • Jurnalul generalului Iulian Vlad, însemnări din închisoare,
  • aventurile cu milițienii români ale unor rockeri care urcaseră și pe scena de Woodstock,
  • dezvăluiri despre misterioșii Cavaleri Danubieni, un ordin inițiatic astăzi pierdut.

O parte din articole le puteți citi pe siteul www.evenimentulistoric.ro

Ne puteți urmări și pe Google News