Culisele formatului "Sex, şoc, scandal, bălăcăreală"
- Anca Simionescu
- 20 iunie 2011, 00:08
Cum s-a făcut vedetă Andreea Marin. De ce presa nu e casă de caritate şi ce înseamnă cultura mondenă. Un specialist în ascensiunea starurilor a explicat pentru EVZ secretele formatului tabloid.
Pâine şi circ. O reţetă cu vechi ştate în istorie se aplică şi azi pe piaţa media cu mult succes şi rating ameţitor. Divorţul Oanei de Pepe, cearta ei cu mama şi problemele familiei Columbeanu devin subiecte de breaking news la posturi informative de prestigiu.0
"Plăcerea de a te uita în curtea vecinului şi de a comenta apoi ceea ce ai văzut acolo este o trăsătură destul de veche a românilor. Exista obiceiul ca atunci când doi oameni se întâlneau în drum să nu-şi dea doar un «Bună ziua » şi să treacă mai departe, ci să se oprească la vorbă şi până ce nu aflau ce mai e nou în viaţa lor şi a cunoscuţilor să nu-şi vadă de drum. La noi, românii, există dorinţa de a şti ce s-a mai întâmplat cu ceilalţi", a spus psihologul Cristina Ciuluvică.
"Tabloidele reprezintă o sursă din care oamenii-şi hrănesc această curiozitate. Ţin locul acelor întâlniri de pe vremuri când oamenii se opreau la poartă sau în drum, la vorbă, şi uneori uitau unde plecaseră povestind ce-a mai făcut «al lui cutare». De aici succesul acelor emisiuni. Exagerările la care s-a ajuns ţin, în schimb, de modul facil în care televiziunile caută să-şi câştige audienţa", a adăugat psihologul.
"Cancan TV", un "celebrity news magazine" prezentat de Adrian Artene pe B1 TV se află printre emisiunile bine cotate. Ce înseamnă un subiect de interes şi ce nu dă greş la telespectator a dezvăluit pentru EVZ Adrian Artene.
EVZ: Cum alegi un subiect? Adrian Artene: Nu există o reţetă de subiect monden care să funcţioneze mereu. În principiu, un subiect merită să-i acorzi atenţie dacă are, cel puţin ca miez, o poveste "cu cârlig"! Practic, telespectatorul care intră în contact cu povestea respectivă să nu mai aibă timp nici măcar să… "respire". Să-şi închipuie, din faţa televizorului, că face parte din acea poveste şi să aştepte deznodământul ei cu sufletul la gură.
Fie că e vorba despre un scandal la coafor între o prezentatoare TV şi un manechin, fie că soţia unui afacerist a fost fotografiată în timp ce se sărută cu un politician cunoscut.
Dacă telespectatorul se identifică cu unul dintre protagonişti, ori intră în "pielea" soţului infidelei sau iubitei politicianului demascat, atunci subiectul este unul "cu cârlig"!
Ce-i trebuie unui "paparazzo"? Enervant de multă răbdare, să deţină un portofoliul larg de informaţii despre vedete şi, nu în ultimul rând, un… noroc teribil!
Ai duşmani? Sunt persoane care, evident, nu mă au la suflet, care n-au digerat uşor, la un moment dat, faptul că le-am prezentat în ipostaze ingrate. Duşmani e un termen pretenţios, dar, Dumnezeu ştie, poate că am şi de aceştia. Mie însă de "prietenii" din presă îmi e mai teamă, întrucât mulţi dintre aceştia sunt doar de conjunctură.
Ai renunţa la un subiect pentru că e o mare lovitură? Presa nu e o casă de caritate. Să fim oneşti! Ce înseamnă să faci presă, să-ţi urmezi visul în presă? Înseamnă să vânezi continuu marile subiecte! Dacă nu ai puterea să tragi cu puşca într-o "căprioară" care te priveşte în ochi, atunci, fii convins, "vânătoarea" nu e pentru tine. Să nu fiu greşit înţeles! Nu sunt de acord nici cu aşa-zişii "asasinii plătiţi" din breaslă sau, dacă ar fi să rămânem în parabola de mai sus, nu sunt de acord cu "braconierii" din presă.
Avem şi vedete nemediatizate? Sunt bineînţeles şi vedete autentice, care nu s-au născut din scandaluri, însă, de multe ori, scandalurile le-au alimentatat notorietatea. Să facem un exerciţiu de imaginaţie! Ce ar fi fost Andreea Marin, ca personaj de presă vorbesc, dacă nu ar fi divorţat, dacă nu s-ar fi recăsătorit cu Bănică Jr., care acum e bănuit că ar avea un copil cu o altă femeie, dacă nu ar fi fost pozată în sânii goi pe Coasta de Azur, etc.? Îndrăznesc să spun că s-ar fi încadrat perfect în acelaşi tablou cu o altă vedetă TVR, şi anume Iuliana Tudor, o persoană, de altfel, plăcută de public. Nu-i contest calităţile Andreei Marin, poate candida la sintagma de "vedetă autentică", dar e cert că n-ar fi avut aceeasi anvergură la nivel de notorietate dacă nu s-ar fi "scăldat", cu sau fără voia ei, în acele scandaluri!
Care a fost ediţia cu cel mai mare rating a emisiunii dv.? Diferendul, pe alocuri şocant, dintre Oana Zăvoranu şi mama ei a fost şi anticipez că va mai rămâne, cel puţin o vreme, un magnet pentru public. Să nu ne închipuim însă că doar scandalurile vând. Dimpotrivă!
Interviurile exclusive cu Mihaela Rădulescu, Amalia Năstase sau alte vedete "neaccesibile" altor emisiuni de genul "Cancan TV" au făcut şi ele rating, şi încă mare. Telespectatorii fideli au devenit extrem de răsfăţaţi. Au, la modul cel mai serios, "cultura mondenă", nu spun acest lucru ca o ironie. Cunosc poveşti, detalii despre vedete şi dacă încerci să trişezi, te taxează!
PĂREREA EXPERTULUI
Simbioza perfectă
Din punctul de vedere al analiştilor media lucrurile au scăpat însă de sub control, iar vina îi aparţine CNA-ului.
"Emisiunile tabloide fac apel la instinct, ca şi ziarele de acest tip. Sex, şoc, scandal, bălăcăreală, sânge sunt cuvintele cheie ale acestor programe. Vând peste tot, nu numai la noi. Doar că în România s-a depăşit orice limită a bunului simţ. Producătorii împing din ce în ce mai departe bariera bunului simţ, pe fondul unui Consiliu Naţional al Audiovizualului incapabil să ţină în frâu derapajele acestor programe. Scenele de striptease sunt deja ceva normal, prezenţele topless nu mai şochează pe nimeni, iar ieşirile ţipătoare ale starletelor sau ale cuplurilor proaspăt divorţate sunt la ordinea zilei. Într-o emisiune, «Un show păcătos», o stripteuză topless a încercat în direct un dans lasciv împreună cu Daniela Crudu. Cadou de ziua cruduţei! Emisiunile tabloide trăiesc într-o simbioză perfectă cu ziarele de profil: show-urile preiau subiectele din ziare, pentru ca a doua zi ceea ce s-a văzut la televizor să fie, la rându-i, subiect de articol. Dacă pentru ziare nu există un for care să tempereze derapajele, în cazul televiziunii CNA ar trebui să tragă de hăţuri. Acum câţiva ani, derapajele erau apanajul şi cartea de vizită a OTV. Pe o piaţă însetată de rating, de publicitate, de bani şi de nevoia de supravieţuire cu orice preţ, a fi cum era OTV pe vremuri nu mai e demult o ruşine", a declarat pentru EVZ Petrişor Obae, analist media.
EMISIUNI
"Happy Hour" nu promovează banalităţi
Pentru Cătălin Măruţă ("Happy Hour", Pro TV) "adevărul, informaţie completă şi informaţia inedită" sunt caracteristicile emisiunii.
"Subiectul care mi-a adus cea mai mare audienţă a fost stabilit de Pepe, în contextul ultimelor evenimente din viaţa lui şi a Oanei Zăvoranu. Îmi amintesc o ediţie care a înregistrat o medie de 34,9 % cotă de piaţă. Am avut ediţii cu cifre de audienţă foarte mari şi atunci când în platou au venit, de exemplu, Fuego şi Irina Loghin, Andra sau invitaţi din străinătate ca actorul Eric Braeden sau Thomas Beatie, supranumit «Gravidul»".
Ce nu vom vedea în emisiune? "Oameni care cred că pot ocupa un fotoliu într-un studio ca să spună banalităţi", a spus prezentatorul.
Mădălin Ionescu ("Drept la ţintă", Kanal D) spune că "cel mai mare rating l-a făcut ediţia de luni, 13 iunie, în care s-a difuzat nunta mea cu Cristina, cu un rating mediu de 3.7% şi o cotă de piata de 13.2% în mediul urban. Minutul de aur a fost la ora 18.26, când emisiunea era urmărită de 921.000 telespectatori din populaţia României".
Ce nu vom vedea niciodată în emisiune? "Chiar dacă ne-ar aduce puncte suplimentare de rating, în emisiunea «Drept la ţintă» nu veţi vedea scene de sex, imagini horror, poveşti de viaţă regizate, atacuri înscenate", a adăugat prezentatorul.