Biletele nereduse golesc autocarele. La intern, numărul de călători scade, din cauza preţurilor prea mari. Pe internaţional, situaţia e şi mai drastică, din cauză că românii nu-şi mai găsesc atât de uşor joburi în Spania şi în Italia.
În Autogara Obor, din Capitală, criza aduce tot mai puţini pasageri. Printre câinii obişnuiţi ai locului, doar cursele scurte mai aduc lumea la microbuze. Pe distanţe lungi, autocarele pleacă acum mai mult goale. De vină sunt şi cursele dese, şi criza, care îi pune pe oameni mai puţin pe drumuri.
„Maşinile pleacă şi cu 3-4 călători. Oamenii circulă mai rar. În loc de patru curse pe lună, acum abia fac două. De la jumătatea anului trecut se simte o scădere a numărului de călători... asta şi pentru că-s puse aşa dese cursele din vremea când mergea bine”, a declarat iritat de situaţie şeful de autogară, nea Stoica.
Cei circa 20 de călători care au aşteptat marţi să le plece maşina către Călăraşi nu au treabă cu criza. „Eu o am pe mama bolnavă la pat. La o lună tot mă duc la ea... Parcă ţine careva cont de criză... Dacă trebuie să pleci, pleci. Poate ăia care plecau în vacanţe să fi renunţat la drumuri”, a declarat tanti Maria.
„Acum şi patronii să vadă cum o fi la primăvară, când s-or duce oamenii la ţară”
Şi prin maxi-taxiuri suflă vântul. Gheorghe P., şofer pe maxi-taxi de ani buni pe cursa care leagă Bucureştiul de Focşani, se arată totuşi optimist.
„Dacă trebuie să pleci la ore fixe, pleci şi cu un pasager... ce să faci... începutul de an e mereu mai prost, că nu se plimbă oamenii. Acum şi patronii să vadă cum o fi mai în primăvară, când s-or mai duce oamenii la ţară, că mai e de făcut câte ceva prin curte, să vadă dacă mai taie din preţuri sau renunţă la maşini. La tarife, la noi, nu s-a umblat din primăvara trecută, fix de-un an”, a precizat acesta.
Şi, totuşi, patronul de la Atlassib, Ilie Carabulea, susţine că a crescut numărul de pasageri pe cursele interne. „Nu semnificativ, dar măcar a crescut, spre deosebire de rutele internaţionale, unde numărul pasagerilor s-a redus”, a declarat omul de afaceri.
Locuri libere în cursele pentru euronavetişti
Blocarea pieţei muncii în mai multe state europene lasă cu locuri neocupate autocarele care transportau altădată la capacitate maximă români spre Occident. „Locurile de muncă de afară au scăzut, aşa că în acest an anticipăm o scădere a numărului de pasageri pe cursele internaţionale cu circa 10%”, a declarat Carabulea. Şi autocarele de la Eurolines au probleme în a umple locurile.
Dragoş Anastasiu estimează că, anul acesta, numărul de pasageri al companiei va scădea cu circa 10%, numai căderea de pe cursele spre Spania şi Italia va fi de aproape 15%, dar aceasta va fi temperată de creş teri pe cursele ocazionale, res pectiv curse charter externe, navetă sau transportul turiştilor străini prin România. Anastasiu a tăiat din personal încă de anul trecut, astfel că au rămas mai puţini oameni în administrativ şi trei şoferi pe un autocar, în loc de patru. „Acum avem mai mulţi clienţi care se întorc în ţară decât cei care pleacă. Cred însă că e ceva temporar. Dacă nu-şi vor găsi de lucru în România, aceşti euronavetişti întorşi acasă îşi vor căuta de lucru în alte ţări: Germania, Irlanda, Franţa”, susţine Anastasiu, care adaugă că va reduce cu circa 30% traficul spre Spania şi Italia, destinaţiile favorite ale românilor.
Anastasiu mizează în acest an pe curse spre litoralul nostru şi cel bulgăresc, sperând ca românii care plecau în vacanţă în afară, speriaţi de furtuna financiară, să facă plajă la vară nu mai departe de Bulgaria.
Călătorii scad, dar tarifele rămân aceleaşi
Criza nu a scăzut tarifele excursiilor cu autocarul, însă a introdus sistemul de early-booking: pentru cei care cumpără biletul cu o lună înainte, există un număr redus de locuri cu reduceri de 50%. Pentru ceilalţi, rezervarea cu peste opt zile înainte de plecare înseamnă un bilet mai ieftin cu 10%. Principalul concurent pentru autocarele care leagă România de Vest sunt companiile aeriene.
„Contează tarifele între mine şi avion, nu neapărat între mine şi alt operator rutier, că omul tot cu ăla de s-a obişnuit se duce, indiferent de preţ”, a precizat Ilie Carabulea. (A contribuit Teodora Trandafir)
RUTIER
TIR-urile trag pe dreapta
Camioanele pline cu mărfuri care mărşăluiau până acum pe şoselele României sunt deja poveste. TIR-urile stau în garaje, aşteptând comenzi care nu mai vin.
„În prezent, capacitatea de transport cu camionul este de şase ori mai mare decât necesarul de transport. De la începutul anului, circa 1.000 de transportatori rutieri au anunţat că au probleme: fie sunt deja în faliment, fie şi-au îngheţat activitatea”, a declarat Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Rutieri de Transport (FORT). Criza va înghiţi în doi ani circa 60% din firmele de transport rutier de mărfuri şi mii de locuri de muncă, potrivit estimărilor pieţei.
„La un calcul sumar, România va pierde în acest an circa un miliard de euro prin cursele care nu se mai operează, circa 2.000 zilnic”, a adăugat Hagiu. Acest lucru va avea un impact şi asupra vânzărilor de carburanţi. Conducerea Petrom anunţa recent că, în acest an, cererea va scădea cu circa 5% la vânzările cu amănuntul şi cu peste 20% pe comerţul angro.
FEROVIAR
Lipsa navetiştilor trage trenurile pe linie moartă
Unul dintre cei trei operatori privaţi de transport feroviar de călători intenţionează să renunţe la afacere. Firma ServTrans, care operează pe ruta Piteşti-Roşiori, are încasări cu 20% mai mici decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
„Anul acesta expiră contractul cu SN Căile Ferate Române. În prezent, analizăm dacă mai are rost să-l prelungim în condiţiile în care numărul călătorilor scade, iar statul plănuieşte să reducă subvenţia acordată companiilor feroviare. Noi am câştigat anul trecut şi alte secţii neinteroperabile, la care s-ar putea să renunţăm din cauza crizei”, ne-a declarat Sorin Zbengheci, director de marketing la ServTrans Invest, companie controlată de omul de afaceri Cristian Burci. Principala activitate a Serv- Trans este transportul de marfă, însă firma a intrat şi pe segmentul de călători. Numai anul trecut, firma a transportat circa 60.000 de persoane pe relaţia Piteşti-Roşiori, majoritatea fiind navetişti.
„Când economiile ora şelor pe care le deservim noi au scăzut, s-a redus şi numărul navetiştilor, pentru că unele firme şi-au închis porţile”, a adăugat Zbengheci. Reducerea zilelor de lucru sau trimiterea în şomaj a angajaţilor a fost resimţită din plin şi de operatorul naţional de călă tori. Navetiştii nu au mai avut la începutul anului motive de a se sui în tren sau bani pentru a-şi cumpăra bilete sau abonamente. Drept urmare, CFR Călători a transportat în prima lună a anului cu circa 13% mai puţini pasageri faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
„Continuarea lucrărilor la infrastructura fero viară şi evoluţia economică nefa vorabilă indică pers pective de scădere a traficului de călători cu aproximativ 9-10%”, se arată în datele prezentate de compania feroviară de călători.
AERIAN
Criza zâmbeşte doar pentru low cost
Companiile aeriene low cost mizează în 2009 tocmai pe criza care pune pe butuci economiile lumi. „Românii vor fi mai atenţi în acest an la preţuri şi se vor orienta spre tarifele cele mai avantajoase. Low costul va ajunge în acest an să reprezinte circa 50% din piaţa aeronautică din România”, a declarat recent Natasha Kazmer, directorul de comunicare al ungurilor de la Wizz Air. Pentru a zbura lin într-o perioadă de tur bulenţe financiare, italienii de la MyAir anunţă reduceri substanţiale ale tarifelor.
„MyAir va încerca să reducă preţul biletelor cu 10-20%”, ne-a declarat Antonio Iervolino, reprezentantul italienilor pe piaţa locală. Într-un an în care criza muşcă puternic din toate afacerile, acesta ar putea însemna începutul unui adevărat război al pre ţurilor pe segmetul de low cost.
Cu un 2008 încheiat pe minus, români din Italia şi Spania par din ce în ce mai atrăgători şi pentru compania de stat, Tarom, care a hotărât ca 20% din biletele care vor fi puse în acest an în vânzare să fie la preţuri promoţionale: 25 de euro fără taxe pentru un zbor intern şi 50 de euro fără taxe pentru un bilet dus-întors către o destinaţie externă.
CITIŢI ŞI:
Criza favorizează celulita Ziua în care au aflat ce este criza
Criza globală s-a întâlnit cu domnul Florea la Mioveni
Harta şomajului pe timp de criză
Criza ruşinii loveşte educaţia
- Urmează în „Evenimentul zilei”: Actorul Mircea Diaconu spune că Shakespeare şi begoniile la ferestre sunt antidot pentru orice fel de criză. Oamenii continuă să cumpere cărţi, să meargă la teatru şi fac coadă la biletele pentru concertele mari.
- Scrie-ne pe adresa romaniincriza@evz.ro despre cum te afectează pe tine criza. Povestea ta poate deveni subiect al campaniei EVZ.