Paștele se apropie, iar prețul cozonacilor a crescut considerabil în supermarketurile din Capitală, iar oamenii nu își mai permit să cumpere ca anii trecuți. Și mâncarea din restaurante este mai scumpă.
Unele gospodine nu au timp să facă cozonaci și preferă să cumpere din supermarketuri. Cu toate astea, ele sunt nevoie să scoată mai mulți bani din buzunar pentru cel mai popular desert de Paște. Pentru un cozonac de un kilogram, românii sunt nevoiți să plăteasacă între 90 lei și 200 lei.
Și prețurile la restaurant sunt mai scumpe. Un meniu pentru patru persoane, care va conține drob, pască și cozonac, va costa 500 de lei. Prețul va fi cu 30% mai mare, spre deosebire de anul precedent. Un meniu cu drob de miel, pentru șase persoane, va costa și 170 de lei. Meniul cu drob de pui va fi 120 de lei. O salată costă 35 de lei, iar o friptură de miel 200 de lei, potrivit Cancan.
Ouăle s-au scumpit înainte de Paște
Și ouăle s-au scumpit cu 50% înainte de Paște, iar românii au declarat că rar își mai permit să cumpere acest aliment. „S-au scumpit ouăle, față de anul trecut. S-au scumpit, dar asta ăstea sunt prețurile. N-avem ce facem la pensiile care le avem. Toate sunt scumpe. Familie mai mare și cumpărăm mai puține, că de unde atâția bani. Reducem, facem la jumătate, la redus”, spune o femeie.
„E rău! La pensia noastră la piață sunt mai ieftine. Umblăm şi noi de colo colo”, mai spune o pensionară.
În luna aprilie 2022, un cofraj de ouă costa 30 lei, iar în septembrie crescuseră deja prețul la 36 lei. În aprilie 2023 însă, un cofraj de ouă costă în medie 45 lei, adică un adaos de 15 lei. În supermarketuri au apărut și cofrajele cu ouă gata vopsite, iar un carton cu 10 bucăți costă în medie 26 lei.
„Am ajuns raiul intermediarilor în România și unul dintre vinovați este statul pentru că a lăsat loc acestor intermediari, acelor speculanți care fac ca prețul ouălor, să crească de la zero 40, de la 0,40 lei la poarta fabricii, să ajungă la un 1.50 lei, chiar un 1.70 lei, în momentul de față văd în unele magazine. De ce se întâmplă acest lucru? Pentru că nu există controale, controale pe lanțurile economice și nu există o limitare a profiturilor. le-aş spune nesimțite pe care acești intermediari le au.
Şi mai avem o serie de vinovați, rețele de hipermarket-uri care din punctul meu de vedere, au ajuns să facă politica comercială în sectorul agroalimentar în România, fără ca autoritățile statului, fără ca clienții lor, să poată să aleagă între diversele produse”, a declarat un analist economic.