Copiii pierduți de sistemul din România. Dispariție ce pare un Triunghi al Bermudelor

Copiii pierduți de sistemul din România. Dispariție ce pare un Triunghi al Bermudelorelevi / sursa foto: dreamstime.com

România se confruntă cu zeci de mii de copii care nu se regăsesc nici în sistemul educațional, nici pe piața muncii. An de an, mii de liceeni abandonează studiile și nu susțin Bacalaureatul, iar autoritățile nu au informații clare despre soarta acestor tineri.

Mai grav este că nu se fac suficiente eforturi pentru a-i motiva pe cei rămași să continue școala.

Zeci de mii de copii nu se regăsesc nici în sistemul educațional

Mai puțin de jumătate dintre unitățile de învățământ incluse în Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar au reușit să obțină rezultate semnificative.

În 2012, 128.000 de copii au început clasa pregătitoare, iar anul acesta ar fi trebuit să finalizeze liceul. Dintre aceștia, 5.000 au abandonat studiile, iar peste 28.000 nu au mai susținut Bacalaureatul.

Astfel, dintr-o singură generație, aproape 34.000 de copii s-au pierdut, fie din lipsă de resurse, fie din lipsă de dorință de a-și finaliza studiile.

Autoritățile nu au informații despre unde se află și ce fac acești copii

Este alarmant că autoritățile nu au informații despre unde se află și ce fac acești tineri care abandonează școala.

În absența unor statistici clare, oficialii speculează că acești tineri ar putea fi plecați în străinătate sau, dacă au rămas în țară, ar putea lucra, probabil, în mare parte la negru, având în vedere că nu dețin nicio calificare.

copii

copii / sursa foto: dreamstime.com

De aceea, specialiștii subliniază importanța corelării educației cu cerințele pieței muncii.

 „În sensul unei calificări solide, a unei meserii pe care să o stăpânească la 17-18 ani și să iasă în viaţă cu o identitate specifică şi să poată să câştige bani fiscalizați, să contribuie la bugetul de stat”, afirmă Ana Călugăru – director comunicare platformă recrutare

Autoritățile fac progrese lente în reducerea ratei abandonului școlar

Până la măsuri semnificative, autoritățile fac progrese lente în reducerea ratei abandonului școlar. La doi ani de la implementarea programului PNRAS, care a inclus peste 1.400 de școli, doar 45% dintre acestea au raportat progrese, pe care Ministerul Educației le consideră mai mari decât se așteptau.

Cu toate acestea, Banca Mondială avea așteptări diferite. Experții internaționali au observat că peste 140 de școli nu au cheltuit niciun leu pentru a reduce abandonul, iar alte aproape 600 au utilizat doar jumătate din fonduri.

„Impactul asupra școlilor beneficiare este important și pozitiv depășind valoarea țintei finale a PNRR de 625 de școli. Dintr-un total de 1.409 de școli sprijinite în prima rundă, 45% dintre acestea (634 de școli) au înregistrat progres (...)”, a comunicat Ministerul Educaţiei.