Copiii, mai maturi decât politicienii. Ce vor elevii de la viitorul ministru al Educației

Copiii, mai maturi decât politicienii. Ce vor elevii de la viitorul ministru al Educației

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), cea mai vocală organizație a elevilor din țară, cu nenumărate acțiuni în instanță împotriva autorităților locale și a Ministerului Educației, obținând în acest fel drepturile care li s-ar fi cuvenit prin lege, îi sfătuiește pe cei care au preluat guvernarea să desemneze un ministru al educației care să respecte învățâmântul, nu să gândească politic. În acest sens, elevii își permit chiar să ofere câteva soluții.

Președintele Asociației Elevilor din Constanța, Mihai Tănase, crede, în actualul context, cu negocieri privind formarea unui nou guvern, că responsabilii politici trebuie să desemneze un ministru al educației, pus pe criterii profesionale, nicidecum politice.”Ministrul Educației Naționale, care va fi numit în noul cabinet ar trebui, în primul rând, să se strângă la aceeași masă cu toți actorii educaționali, părinți, elevi, profesori, sindicate, mediul de afaceri, ong-uri care activează în domeniul educației, cu partidele politice. Să negocieze  un Pact Național pe Educație prin care să stabilească o viziune pe termen lung de reformare  a sistemului de învățământ românesc. Până acum, fiecare ministru venea cu altă, reformele se reluau din șase în șase luni”.

Liderul elevilor constănțeni atenționează politicienii că educația are nevoie de o viziune pe termen lung, pe care să o respecte fiecare partid care va veni la guvernare “astfel încât educația să nu mai fie mingea de ping pong a guvernanților și a oamenilor politici atunci când vine vorba de războaiele lor”. Educația trebuie să fie  ceva bine bătut în cuie. Mihai Tănase recomadă politicienilor  exemplul Finlandei unde, în urmă cu 30 de ani, când și-au început reforma învățământului, “au stabilit un plan foarte bine pus la punct, pe care și l-au asumat toate partidele, și pe care, de-a lungul timpului, l-a urmat fiecare ministru care a venit la ministerul educației. Deci, în primul rând, asta ar trebui să se rezolve”.

O problem stringentă a învățământului românesc sunt programele sociale stabilite prin legea educației, dar nerespectate de către autoritățile locale. “Vorbim de reduceri la transportul elevilor, de burse, subvenții pentru internate și cantine, astfel încât să nu fin nevoiți noi, o asociație de elevi, să facem aceste monitorizări pe care le facem în fiecare an. Mai mult decât atât, există și problem cu asigurarea pazei în școli. Sigur, alături de ministerele abilitate, MAI. Toate aceste problem trebuie monitorizate de Ministerul Educației”, precizează președintele AEC, Mihai Tănase.

În opinia AEC, un ministru al educației ar trebui să fie din mediul preuniversitar. Iar consilierii acestuia trebuie să fie oameni din societatea civilă, specialiști care înțeleg problemele și au luptat, ani la rând, pentru a le rezolva. Mihai Tănase amintește că există studiul “România Educată”. “Având în vedere diferențele politice care existau între administrația prezidențială, cea care a realizat studiul, și guvernarea PSD, acest document de viziune nu a fost luat în calcul. Sperăm însă ca noul ministrul care va veni, chiar dacă nu folosește în integralitate viziunea "România Educată", măcar  să preia idei de acolo, în întocmirea unei noi viziuni. Dar, așa cum am spus, de multe ori, educația este o minge de ping pong pasată de către oamenii din politică”, concluzionează liderul AEC, Mihai Tănase.