CNAIR a refuzat recepția lotului 3. Eșecul are loc în contextul în care lucrările la loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva au început în noiembrie 2013 și ar fi trebuit să fie gata încă de acum 3 ani. Practic, este vorba de 43 de kilometri de autostradă, iar valoarea celor două contracte, pentru cele două loturi, se ridică la aproximativ 1 miliard de lei, fără TVA, din care 848 milioane de lei provin din Fonduri de Coeziune, în timp ce Guvernul României asigură 148 de milioane de lei.

Lotul 4 va fi deschis săptămâna viitoare

În prezent, România are 807 km de autostradă, iar cele două bucăți de 44 kilometri i-ar fi ajutat enorm pe șoferi, pentru că aceștia ar fi putut să ajungă de la Sibiu la Nădlac, circulând, aproape în mod exclusiv, pe autostradă. În plin scandal, Răzvan Cuc a plecat de urgență, ieri, în județul Hunedoara, la șantierul lotului 3 pentru a inspecta lucrările. Ajuns la fața locului, acesta a declarat că lotul 4 este finalizat și că săptămâna viitoare va fi deschis circulației.

„Antreprenorul spaniol a primit în cursul zilei de ieri o înștiințare de remediere pentru neconformitățile găsite la lotul 3. Asta înseamnă că joia viitoare, dacă nu remediază aceste neconformități care țin de siguranța traficului, Compania de Autostrăzi va purcede la rezilierea contractului, va prelua autostrada, va face acele remedieri care se pot face în 10 zile și vom da în trafic și ceilalți kilometri până la sfărșitul lunii august. Nu am de ce să mai arăt clemență sub nicio formă față de antreprenorul lotului 3, în condițiile în care m-a asigurat, cu dumneavoastră de față de altfel, că va fi gata cu acest lot”, a spus ministrul.

 

73 de milioane de lei penalități pentru constructor

Răzvan Cuc a mai precizat că în cursul acestei săptămâni a fost emisă o factură cu penalităţi în valoare de 73 de milioane de lei pe numele constructorului de pe lotul 3 şi a avertizat că vor fi şi alte penalităţi dacă nu se vor remedia deficienţele constatate. Ministrul a mai punctat, printre altele, că penalităţile trebuiau aplicate încă de anul trecut, însă fostul management al CNAIR nu le-a trimis constructorului.

 

De frica remanierii, Cuc face promisiuni peste promisiuni

 

La jumătatea lunii iulie, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc (foto) a promis că primii 43 de kilometri de autostradă, inaugurați în 2019, vor fi dați în circulație până la Sfântă Mărie.

Socoteala de acasă nu s-a potrivit însă cu cea din biroul de ministru, după ce comisia de recepție a mers în teren și a descoperit pe lotul 3 mai multe neconformități, adică pe românește, lucrări prost executate. Inginerii de la CNAIR susțin că una dintre neconformități se referă la apariția de ravene în corpul drumului, care pot duce la „scufundarea” autostrăzii.

La lotul 4, comisia de recepție și-a dat avizul, dar circulația nu poate fi făcută deoarece bretelele rutiere de descărcare a traficului spre drumul național se află pe teritoriul lotului 3, adică acolo unde au fost descoperite probleme. „

Sunt probleme la planeitatea asfaltului, taluzurile au fisuri, marcajele pe alocuri au fost realizate pe jumătate etc. Din acest moment, constructorul trebuie să remedieze problemele semnalate în teren. De asemenea, vor fi aplicate penalități pentru depășirea termenului de finalizare a lucrării”, susține Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, referindu-se succinct la problemele de pe lotul 3.

Cuc nu cedează șantajului

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a mai spus, ieri, că s-au prelevat probe, la lotul trei, ferindu-se să spună la care se referă. Mai mult, ministrul a acuzat firma constructoare de șantaj: „Nu cedez la şantaje. Ori faci lucruri de calitate, ori dacă nu, pleci acasă cu certificat negativ constatator, cu penalităţi, aşa cum trebuiau aplicate de mult”. Surse din cadrul CNAIR susțin că probele la care se referă ministrul Cuc ar fi carotele făcute în corpul drumului, pentru a vedea grosimile straturilor de asfalt. „Am înțeles că există probe care indică o grosime mai mică decât cele din proiect”, spune una dintre sursele EVZ.

Cunța se repetă

Problemele apărute pe lotul trei al autostrăzii Deva-Lugoj vor duce în timp la apariția unor probleme grave, care vor afecta stabilitatea drumului. „Va fi exact ca și la Cunța, tot de pe autostrada Sibiu-Nădlac, din care face parte și lotul 3, Lugoj – Deva. La Cunța au existat ravene care au afectat în cele din urmă partea carosabilă, ducând în cele din urmă la o diferență de jumătate de metru între banda unu și banda doi, de pe același sens de mers”, spune un profesor clujean de la Facultatea de Construcții.

În cele din urmă, la Cunța, o echipă de ingineri de la DRDP Cluj, conduși de Eugen Cecan, au intervenit și au făcut lucrări ample care au vizat dărâmarea unei porțiuni de 200 de metri de autostradă, și reconstruirea ei de la zero.

Făgăduințele lui Cuc: de la 180 de km la 0 km

La începutul anului, ministrul interimar de la Transporturi, Rovana Plumb susținea că în 2019 vor fi inaugurați 180 de kilometri de autostradă.

Ulterior, revenit pe fotoliul de ministru, Răzvan Cuc a redus promisiunea la 100 de km de autostradă. „Dacă mă luam după promisiunile antreprenorilor, probabil că aș fi anunțat 140 de kilometri, dar, uitându-mă la ce se poate finaliza, de asta am venit și am anunțat 100 de kilometri”, spunea Cuc, în luna iulie 2019.

Primii 43 de kilometri de autostradă programați pentru 2019 trebuiau inaugurați în aceste zile, dar acest lucru nu s-a întâmplat. România are în prezent tristul record de a nu fi inaugurat niciun kilometru de autostradă.

 

 

Te-ar putea interesa și: