Potrivit reglementărilor Ministerului Educaţiei, în prezent, şcolarii au o serie de drepturi şi responsabilităţi prevăzute în Statutul elevului. Deşi activitatea profesorilor ar trebui reglementată în aceeaşi manieră, acesta lucru nu se întâmplă.
„Este evident că avem nevoie de un set de reguli pe care să le respectăm în învăţământul preuniversitar, însă consider că sunt necesare mai multe etape pe care le-am discutat şi astăzi cu reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor. Este foarte important să vedem ce vrem noi de la şcoală, de la profesori şi modul în care înţelegem să ne raportăm. Nu doar o chestiune strict formală pe care să o tot modificăm din an în an şi trebuie să stabilim care este setul de valori. În legislaţie, avem partea disciplinară versus partea de etică. Pe partea de etică, eu cred că trebuie să intervenim un pic şi în Legea Educaţiei. Trebuie să avem elemente de lege primară în Legea Educaţiei ca după aceea, aplicarea să fie foarte uşoară şi uniformă în tot sistemul", a declarat Gabriel Ispas, secretar de stat în Ministerul Educaţiei.
Codul de etică pentru profesori urmează să fie pus la punct de Ministerul Educaţiei după ce a tot fost dat la o parte de mai multe conduceri ale instituţiei. Prima dată, un astfel de cod de etică a fost pus în dezbatere publică în anul 2013. În decembrie 2016, a fost pus din nou spre consultare de către fostul ministrul al Educaţiei Mircea Dumitru, dar fără finalitate, informează Mediafax.
„Codul de etică este bine venit, însă dacă este bine făcut, riguros, să fie ceva concret, practic, nu general şi cu expresii care lasă de dorit. Trebuie să fie uşor de pus în practică şi uşor de monitorizat şi ne-am dori ca în acest cod de etică să existe şi nişte indici de calitate pe care profesorii, în urma rezultatelor şcolare ale elevilor, să poată să primească anumite bonificaţii pentru că altfel, nu putem motiva sistemul să aducă o plus valoare atunci când vine vorba despre calitate. Vom mai avem de aşteptat pentru că am înţeles că se doreşte din partea Ministerului Educaţiei să se amendeze legea educaţiei astfel încăt să existe clar în lege nişte prevederi referitoare la sancţiuni pe baza nerespectări eticii şcolare. Decât să îl facem acum şi prost, mai bine mai aşteptăm un an şi facem bine”, a precizat Vlad Ştefan, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
Reprezentanţii elevilor speră ca acest cod să se materializeze cât mai repede, deoarece se simte din ce în ce mai mult nevoia lui în şcoala românească.
„Problemele în şcoli sunt foarte multe, foarte multe abuzuri, foarte multe lucruri legate de inexistenţa pedagogiei pentru că ne izbim de foarte multe cazuri în care elevii sunt nemulţumiţi şi demotivaţi. Că informaţia la clasă nu le este transmisă într-un mod eficient şi relevant. Şi este foarte importantă relaţia dintre profesor, elev şi părinte. Profesorul este într-o tabără, elevii într-o altă tabără şi părinţii sunt de ambele părţi şi nu există comunicare", a adăugat Vlad Ştefan.
De anul trecut, elevii au propriul cod de etică prin „Statutul Elevului”, pentru care s-a aşteptat mai bine de cinci ani. Prin acest document sunt reglementate drepturile şi libertăţile elevilor în timpul orelor de curs.