Coca-Cola și Pepsi se află în fața unui moment important în istoria firmelor.

La începutul acestui an, Polonia a impus o nouă taxă producătorilor de băuturi îndulcite. Aceasta a aruncat în aer prețurile la Coca-Cola și Pepsi.

Amatorii de whisky-cola din Polonia glumesc spunând că ambele componente ale băuturii au ajuns să aibă același preț.

Guvernul de la Varșovia a declarat că măsura este necesară pentru a combate obezitatea.

Premierul Mateusz Morawiecki a respins ideea că ar fi vorba de o metodă de a face rost de bani la buget.

„Este posibil ca, pentru un buget ca al nostru, o jumătate de miliard sau un miliard de zloți (110 – 220 de milioane de euro) în plus să justifice o măsură fiscală?”, a întrebat retoric premierul în cadrul unei sesiuni de întrebări pe Facebook.

Bani pentru zahăr

„Cea mai mare parte a țărilor mature din lumea asta au introdus această taxă. Dorim să fim o țară imatură?”

Noua taxă afectează băuturile care conțin zahăr și îndulcitori, precum și cafeină, de tipul cola, sucurile de fructe puternic îndulcite și băuturile energizante.

Taxa este alcătuită din două părți: una fixă (11 eurocenți pe litru) și una variabilă, care depinde de cantitatea de zahăr conținută.

Pentru băuturile care conțin cafeină se plătește un supliment de 2 eurocenți pe litru.

Fanta și Coca-Cola suferă cel mai rău

O analiză a Credit Agricole arată că noua taxă a scumpit băuturile cu până la 35%. Cele mai lovite sunt și cele mai populare: Fanta și Coca-Cola.

Presa locală a informat că, în unele magazine, Coca-Cola s-a scumpit și cu 40%.

În ciuda reacției vehemente a companiilor producătoare, guvernul polonez insistă că singurul motiv al măsurii este sănătatea oamenilor. El dă asigurări că toate veniturile din această taxă vor fi transferate Fondului Național de Sănătate, care le va cheltui pe proiecte educative și preventive, dar și pentru tratarea persoanelor care suferă de boli legate de obezitate.

Fondul Național de Sănătate afirmă că 68% dintre bărbați și 53% dintre femei erau supraponderali în 2016.

Aceeași instituție adaugă că consumul anual mediu de zahăr și produse zaharate pentru un polonez, a crescut de la 21,5 kilograme, în 2008, la 33,3 kilograme, în 2017.