Pentru Clubul Colectiv v-ați agitat. Cu tragedia de la Crevedia ce aveți de gând?

Pentru Clubul Colectiv v-ați agitat. Cu tragedia de la Crevedia ce aveți de gând?

A trecut aproape o lună de la exploziile din Crevedia ce au produs un dezastru imens, ca la război. 58 de oameni arși, din care 5 au murit. Majoritatea pacienților sunt pompierii salvatori. Peste toată nenorocirea prea s-a așternut o liniște nefirească. Ce resorturi au agitat atunci conștiințe, au creat pătura de candele, au împins presa la ușile spitalelor, au făcut să cadă un guvern și să aresteze un primar?

Normal 0

false false false

EN-US X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual;}

La Crevedia am văzut cu ochii noștri, în direct pe televizoare, una dintre cele mai teribile explozii petrecute în România în ultimii 33 de ani. Cu acea ciupercă ca la o bombă atomică, pe care și piloții unor avioane aflate în aer au semnalat-o ca ceva teribil. Am văzut pompieri și civili cu hainele topite, goi și tăvălindu-se în iarbă sau pe asfalt. A doua zi, pe lumină, ne-am cutremurat în fața imaginilor cu zeci de case distruse, unele rase de-a dreptul.

Au urmat explicațiile lui Raed Arafat, ale primarului de la Crevedia, Poliția și Parchetul au ieșit cu comunicatele seci, ministrul Sănătății a făcut o conferință de presă, dar ne comunică zilnic starea pacienților internați în spitalele din țară și din străinătate. Societatea n-a mai simțit nevoia unor proteste ca la Colectiv. Nici măcar membrii USR și susținătorii n-au crezut de cuviință să mai declanșeze o campanie virulentă, să umple netul cu acuzații, să ceară demisii.

Abia după 11 zile, pe 6 septembrie, cei doi patroni ai stației GPL din Crevedia, Ionuț Doldurea (fiul primarului din Caracal) și Cosmin Stângă au fost audiați și apoi arestați pentru 30 de zile de Judecătoria Sectorului 5.  Iar săptămâna trecută au încercat să scape de după gratii, contestând decizia primei instanțe. Tribunalul București a respins contestația împotriva măsurii arestării preventive, așa că patronii rămân în arest. Vor fi cercetați în continuare pentru „distrugere din culpă care a avut ca urmare un dezastru”, o infracțiune pedepsită cu închisoarea de la 5 la 12 ani. Bravo, s-a făcut justiție!

Explozia de la Crevedia. Marian Mirea și-a dat viața pentru fiica și soția sa

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Din păcate, pe cei care au suferit pagube imense în urma acestei „distrugeri” nu i-a ajutat încă nimeni de la firma Flagas. Avocații patronilor arestați n-au mai venit să semneze contracte de despăgubiri cu sinistrații, iar oamenii își privesc ruinele și nu știu ce vor face la iarnă.

Să-i vedem pe procurori cu cât talent se mișcă!

Știm acum fără dubii că, timp de trei ani, toate autoritățile cu responsabilități au stat lângă o bombă cu ceas fără să ia măsuri care să prevină o tragedie. Ba mai mult, reprezentanții lor au spus că n-au știut nimic. Chiar așa, statul să nu mai aibă nici minimele informații pe care altădată le știau simpli agenți ai Poliției?! Localnicii, martori audiați de procuror, au spus că de multe ori mirosea în zonă a gaz de la stația GPL, că toată lumea știa, inclusiv primarul.

La fel de bine știm acum că, pentru desfășurarea unei asemenea afaceri cu GPL există o legislație clară care, dacă ar fi fost aplicată...

Procurorii au deschis patru dosare, sunt patru echipe care lucrează ca să găsească toți vinovații, ni s-a spus. Vor să-i tragă la răspundere și pe cei care aveau datoria să prevadă un asemenea dezastru și n-au făcut-o, dar și dacă există și fapte de corupție, fiindcă toleranța a fost maximă. Nici că se poate mai bine! Doar că liniștea aceasta din jurul anchetelor, fără „surse”, fără inși importanți din rândul autorităților neaudiați - lucruri existente în cazul Colectiv, ne îngrijorează. Ne face să ne gândim că totul se va întinde pe ani de cercetări și procese.

De ce sunt patru dosare

Dosarul 1. Este coordonat de procurorul Marius Iacob de la Parchetul General. Vizează fapta de distrugere din culpă care a avut ca urmare un dezastru. S-a stabilit că prima explozie a fost declanșată în timp ce se transfera gaz dintr-o cisternă în alta, cu un furtun. Au fost audiați peste 25 de martori, angajați nepalezi, șoferi de cisterne, și contabila firmei care deține stația GPL din Crevedia.

Dosarul 2. A fost deschis de Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel București și vizează modul în care s-au îndeplinit procedurile de intervenție ale pompierilor ajunși la stația GPL. 39 de salvatori, doi polițiști și doi jandarmi au fost răniți în urma celei de-a doua explozii. Procurorii militari au audiat deja o parte din pompieri. Vor să afle dacă comenzile primite de angajații MAI, inclusiv Raed Arafat, aflați în teren au respectat procedurile de intervenție în cazul unor astfel de accidente.

Dosarele 3 și 4. DNA a deschis două anchete penale care vizează fapte de corupție. O investigație a Seției Militare DNA urmărește activitatea ISU Dâmbovița, dacă a făcut controale la stația GPL din Crevedia, începând din 2012. Al doilea dosar vizează civilii care ar fi putut fi implicați în fapte de corupție.

E de muncă pentru adunarea probelor, dar e mai mult decât evident că dacă instituțiile cu atribuții de verificare și control și-ar fi făcut datoria, activitatea aceea periculoasă ar fi fost oprită demult și nicio explozie n-ar fi avut loc.

Legislație avem, așteptăm să aflăm de ce n-a fost respectată și nimeni nu a făcut nimic

Principalul obiect de activitate al firmei Flagas SRL este reprezentat de "comerţ cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate" (cod CAEN 4778). Ca obiecte secundare de activitate, printre altele, sunt şi cele de "comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi al produselor derivate", "comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate" şi "transporturi rutiere de mărfuri".

Procurorii au arătat în referatul depus la instanță că, din legislaţia secundară, se desprinde concluzia că nu este prevăzută posibilitatea depozitării GPL-ului în autocisterne, ci „exclusiv în sistem cu instalaţie monobloc tip skid, montată suprateran sau în recipiente subterane, îngropate, acoperite cu nisip, în ambele situaţii trebuind ca recipientele să fie echipate cu aparatură de măsură, control şi siguranţă care să semnalizeze o funcţionare normală, iar în caz de avarie să semnalizeze corespunzător”.

Patronii firmei nu au respectat aceste norme legislative și niciun organ de control, din 2012 și până în 2020 nu a luat nicio decizie. Atunci, în 2020, un ofițer de la pompieri a oprit activitatea stației din Crevedia și a informat instituțiile abilitate. După câteva luni comisarul a ieșit la pensie. N-avea 50 de ani. Iar la scurt timp după tragedia de la Crevedia din 26 august a murit într-un accident ciudat de motocicletă, în poligonul unde s-a spus că se dusese să ia lecții de condus.

Și totuși, la locația din Crevedia, unde nu se mai putea derula nicio operaţiune cu GPL (depozitare, transvazare etc), deoarece pentru respectiva locaţie nu existau avizele şi autorizaţiile instituţiilor abilitate, activitatea era în toi. Nimeni nu vedea, nu auzea. Doar localnicii care spun că, mai mereu, în fața porților stației GPL stătea o mașină a Poliției din IPJ Dâmbovița.

Primarul din Crevedia, deținător și administrator al camerelor de luat vederi de pe domeniul public, a declarat că nu are Poliție Locală în organigrama primăriei. El tot susține că nu știa nimic despre ce se petrecea în comuna sa.

Tot legea NU prevede posibilitatea efectuării încărcării/descărcării de GPL între autocisterne, ci exclusiv încărcarea recipientelor sub/supraterane, iar pompele de vehiculare GPL acţionează doar între rezervoare şi staţia de distribuţie, notează procurorii.

Dar dacă nimeni nu a constatat această încălcare de lege care ar fi supărat rețeaua afaceriștilor cu GPL?! Să-i vedem pe procurorii DNA ce și pe cine descoperă!

De asemenea, vrem să aflăm de ce, după ce autorizația pentru securitate la incendiu a fost retrasă, Primăria Crevedia, Consiliul Județean și Consiliul Local, Inspectoratul Teritorial în Construcții, Oficiul Registrul Comerțului de pe lângă Tribunalul Dâmbovița, Agenția pentru Protecția Mediului, Instituția Prefectului Dâmbovița, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență nu au făcut demersuri pentru închiderea stației GPL, așa cum spune legea.

De ce trebuie să se acționeze rapid, ca la Colectiv

Procurorii sunt obligați că facă investigații complexe, au disjuns deja în patru părți dosarul penal inițial. Să-l facă bucăți în câte părți este necesar, dar să le ancheteze cu celeritate ca să fie trași la răspundere cât mai repede toți cei care au lăsat să se întâmple nenorocirea de la Crevedia. Nu-i mare filosofie disjungerea, au făcut-o de atât de multe ori când aveau în dosare și politicieni urmăriți penal. Adunarea probelor e vitală. Dar mai ales faptul că în acest caz, spre deosebire de Colectiv, există legislație clară, care arată responsabilitățile.

De ce trebuie să se sfredelească în anchetă ca într-o stâncă unde ar fi ascuns un filon de cupru sau aur? Pentru că:

*au murit 5 oameni.

*zeci de pompieri salvatori au fost arși pentru că intervenția se spune că a fost haotică. Și ei au nevoie de bani pentru tratamente.

*zeci de familii din Crevedia au rămas fără case, unele au fost afectate grav și necesită reparații mari, alte case au acoperișurile și geamurile făcute praf.

*mulți copii din aceste familii suferă enorm fiindcă nu-și mai regăsesc locul lor familiar, că a început școala și ei nu mai au camera și biroul unde își făceau lecțiile.

*pentru că oamenii vătămați, sub orice formă, nu au primit niciun ajutor de la nimeni – nici de la firma care opera stația GPL (SC Flagas), nici de la Primărie, nici de la Guvern.

Ne puteți urmări și pe Google News