Deoarece pieţele vestice au ajuns la maturitate, marii operatori de telefonie mobilă caută profitul în zone precum Asia şi Africa.
Cea mai mare companie de telefonie mobilă din lume după venituri, Vodafone Group, nu se lasă atrasă în stagnarea pieţei telecom europene şi caută creşterea pe pieţele aflate în plină dezvoltare, scrie „The Telegraph“.
În februarie anul trecut, compania a achiziţionat 67% din operatorul cu cea mai mare creştere din India, Hutchison Essar, pentru 5,7 miliarde de lire sterline (7,1 miliarde de euro), o mutare care i-a adus ulterior profituri uriaşe.
Malaysia, următoarea ţintă
Bancherii de la Citigroup şi Credit Suisse estimează că urmă- toarea ţintă pentru Vodafone în Asia este un pachet de acţiuni la operatorul Telekom International din Malaysia. Acesta este deţinut în proporţie de 43,5% de stat şi operează şi în alte state precum Indonezia, Cambodgia, Singapore, Sri Lanka, Bangladesh şi India, pieţe cu un potenţial uriaş.
Un alt „tărâm al făgăduinţei“ în Asia este Vietnamul. Aici, cei mai mari trei operatori de telefonie mobilă sunt deţinuţi de stat. „Piaţa are un potenţial uriaş de creştere, deoarece din cei 85,7 milioane de cetăţeni, numai 42% deţin un telefon mobil“, spune Tom Bootle de la firma de cercetare The Mobile World. Vodafone a deschis deja anul trecut o reprezentanţă în Vietnam, un fel de „cap de pod“ în eventualitatea privatizării reţelelor de telefonie mobilă din această ţară.
Tot în Asia, Vodafone deţine 3,27% din acţiunile operatorului gigant China Mobile. În Bangladesh, Vodafone negociază pentru cumpărarea a 30% din acţiunile AKTEL, al doilea operator ca mărime din această ţară, pentru 300 de milioane de dolari.
Bogăţiile savanei
Africa ar putea fi în viitor un adevărat El Dorado pentru operatorii de telefonie mobilă. Acolo, Vodafone deţine deja pachete de acţiuni la operatorul sud-african Vodacom şi la cel kenyan, Safaricom. Mai mult, oficialii companiei britanice se află în negocieri cu guvernul din Ghana pentru a achiziţiona un pachet de acţiuni la Ghana Telecom.
Având în vedere faptul că reţelele de telefonie fixă în Africa sunt destul de slab dezvoltate, telefonia mobilă are şansa să se impună ca modalitatea cea mai bună de comunicare în această zonă a planetei. O altă ţintă importantă în Africa este MTN Group, un operator sud-african - evaluat la 19 miliarde de lire sterline (24 de miliarde de euro) - care operează în multe state de pe continentul negru, dar şi din Asia.
Şi rivalii de la Orange, parte a France Telecom, au avut grijă „să colonizeze“ suficiente astfel de pieţe. Este vorba despre ţări precum: Botswana, Camerun, Caraibe, Republica Dominicană, Guineea sau Coasta de Fildeş.