Florin Busuioc sau cine face ploile la rubrica meteo
- Adam Popescu
- 24 septembrie 2010, 17:28
Florin Busuioc (Busu) a reuşit să transforme "Vremea" într-o rubrică atractivă.
Florin Busuioc, prezentatorul rubricii meteo din cadrul Ştirilor Pro TV, a fost declarat recent, la Zürich, în Elveţia, ca fiind cel mai bun prezentator meteo al anului. Distincţia vine din partea Societăţii Europene de Meteorologie (European Meteorological Society), care organizează anual o conferinţă a profesioniştilor din domeniu.
"Este o recunoaştere a muncii foarte serioase şi laborioase pe care întreaga echipă de la «Vremea» a avut-o în ultima perioadă. Faptul că eu m-am nimerit să fac parte din această echipă extraordinară nu poate decât să mă bucure. Insist să spun că meritul acestui premiu este al întregii echipe cu care lucrez", a declarat Florin Busuioc.
Într-un interviu acordat ziarului "Evenimentul zilei", Florin Busuioc vorbeşte despre începutul carierei lui la meteo şi răspunde la întrebări despre celebrele lui ghicitori.
Busu mai mărturiseşte că nu se uită la televizor ca să-şi spioneze concurenţa, dar apreciază tehnica şi grafica prezentatorilor meteo de la marile posturi de peste hotare.
Omul cu ghicitorile
EVZ: Cum ai ajuns să prezinţi meteo? Busu: Contrar legendei urbane potrivit căreia atunci când ajungi la meteo eşti pedepsit, mie mi s-a propus să prezint această rubrică pentru că, în acel moment, Pro TV nu găsise pe cineva potrivit, deşi se dăduseră câteva probe. Bineînţeles că am dat şi eu o probă şi, iată cum, de ani întregi, vreo şapte-opt, fac cu consecvenţă acest lucru. Înainte de asta am făcut foarte multe alte lucruri în televiziune: voice-over, scenarii, am fost actor în "Ministerul Comediei" şi prezentator "Super Bingo".
Cât ai de gând să mai stai la meteo? Nu m-am gândit să schimb domeniul. Atunci când mi se va spune că nu mai sunt bun să prezint "Vremea" probabil că o să-mi fac probleme. Deocamdată, încerc să fac asta foarte bine şi, dacă e să vorbim despre alt domeniu, încerc să scriu un scenariu de film.
Ghicitorile tale prind bine la public. De unde ţi-a venit această idee? Din întâmplare. N-a fost nimic premeditat. În prima zi de difuzare a Ştirilor Pro TV de dimineaţă, printre bancurile pe care le spuneam cu Mihai Dedu înainte de emisie, Mihai mi-a dat să fac o problemă de logică, pe care l-am provocat să mi-o propună, din nou, în direct. "Zise şi comise"! Îmi dă problema în direct, eu mă chinuiesc s-o rezolv în cele două ore de emisie şi, la sfârşit, îi dau răspunsul. Bineînţeles că a doua zi am venit şi eu cu o problemă şi, pentru că pauzele mele dintre intrări sunt ceva mai lungi, am convenit să mă ocup eu de trezirea neuronului în fiecare dimineaţă. Şi, uite aşa, din joacă, am propus vreo 1.800 de probleme.
Cum te raportezi la concurenţă? Apreciezi un anumit stil de prezentare sau mod de abordare ale colegilor tăi de la alte televiziuni? O să vă dezamăgesc teribil. Eu nu mă uit la televizor decât foarte rar şi chitit să văd anumite lucruri. Nu fac niciodată com paraţii între mine şi alţii. Nu cred că sunt simpatic şi, în niciun caz, nu mă suspectez de geniu. Întotdeauna am apreciat mesajul clar şi vorbirea pe înţelesul oricui. Restul e trend!
Urmăreşti meteo de la CNN, BBC, NBC? E ceva ce îţi place la ei şi vrei să implementezi la noi? Am urmărit de câteva ori Meteo de la posturile mari de televiziune. Există un mesaj diferit acolo pentru că oamenii sunt mult mai familiarizaţi cu termenii de specialitate şi, bineînţeles, modul de viaţă pe care îl duc, faptul că sunt în permanenţă în deplasare cu avionul de-a lungul şi de-a latul continentului sau între continente, dictează şi tipul de informaţie pe care vor s-o audă. Spectaculoasă este implicarea celui care prezintă, grafica, destul de complicată, iar mesajul e atât de clar încât trece bariera limbii.
Te opreşte lumea pe stradă să te întrebe cum va fi vremea mâine? Eşti întotdeauna pregătit? Mai mult decât atât! Mă opreşte lumea pe stradă să mă întrebe cum va fi vremea peste câteva luni: ba pentru că au vreo nuntă, ba pentru că vor să-şi pună termopane. Câteodată sunt copleşit, pentru că mi s-a întâmplat ca cineva să mă întrebe, de exemplu, dacă să scoată cartofii vineri sau să-i mai lase o săptămănă. Dar m-am obişnuit cu toate astea. E o relaţie cinstită, în care ne respectăm unii pe alţii, eu şi telespectatorii. De multe ori întrebările sunt puse în glumă, aşa că, inevitabil, răspund la fel. STRUCTURĂ Producătorii de ştiri şi prezentatorii meteo sunt de părere că rubrica meteo trebuie să-şi păstreze caracterul informativ, fără a omite să aducă şi o notă de atractivitate Din structura fiecărui jurnal de ştiri face parte şi rubrica meteo, situată, cel mai adesea, la sfâşitul buletinului informativ. "Informaţiile meteo au efect imediat asupra vieţii şi activităţilor zilnice ale oamenilor, ceea ce le face să fie extrem de importante pentru oricine şi să-şi găsească locul firesc în oricare jurnal de ştiri", precizează Gică Voicu, exredactor-şef la Observator, Antena 1. Cât de importantă e vremea?
Dacă dăm timpul înapoi, ne amintim că, pe vremea comunismului, rubrica meteo era mai sobră. "Datele meteo erau la obiect. Acum, concretul se îmbină cu show-ul", explică Cristina Liberis, producătoarea Jurnalului de la TVR 1. Atunci probabil nu erau atât de multe coduri şi nici grafica nu era la fel de bună. Astăzi, lucrurile au evoluat odată cu tehnica, iar Cristina Soare, prezentatoare meteo de la Jurnalul de weekend, TVR 1, arată că şi fenomenele meteo sunt mult mai violente.
Indiferent de evenimentele din ziua respectivă sau de cât de importantă este ştirea de ultimă oră, rubrica meteo ("fiind destul de scurtă", precizează Liberis) rămâne în jurnal. "E o rubrică stabilă. Şti ri le de ultimă oră care pot apărea nu afectează vremea", completează Gică Voicu.
Cum ar fi un jurnal fără meteo? "E ca şi cum ai sta în ploaie fără umbrelă, fără a fi romantic", glumeşte Lili Blaga, prezentator meteo de la Focus, Prima TV. Cum se aleg prezentatorii
Nu există anumite criterii după care sunt aleşi prezentatorii meteo, însă, de cele mai multe ori, fetele prind mai bine la public. "Există o modă a fetelor frumoase care să prezinte vremea, dar cel mai important lucru pe care trebuie să-l transmită un prezentator e încrederea. Probabil că moda aceasta a fetelor sexy va trece", subliniază Gică Voicu. În ceea ce priveşte deţinerea studiilor de specialitate, Romica Jurcă (TVR 1) nu consideră că e obligatorie. "Totuşi, prezentatorul, oricare ar fi el, ar trebui să se documenteze şi să se familiarizeze cât de cât cu termenii; să ajungă să înţeleagă procesele care au loc în atmosferă, având în acest sens cunoştinţe de fizică."
Dan Finţescu: "Rubrica meteo nu-i o joacă"
La început, prezentatorul meteo Petre Fumuru (Realitatea TV) nu prea a fost atras de domeniu. "Nu bănuiam cât de interesante sunt meteorologia şi ecologia, dar am aflat că sunt domenii care îţi oferă surprize în fiecare zi", zice el.
"Rubrica meteo nu-i o joacă. Ea nu poate avea foarte mult umor, dat fiind faptul că asta ar însemna denaturarea informaţiei. Eu încerc să prezint meteo într-un limbaj comun şi într-un ritm alert, care să transmită o stare de energie. Ca telespectator nu sunt deranjat dacă fata de la meteo este îmbrăcată sumar. M-ar deranja dacă ar trebui să fac eu asta, ca prezentator, pentru că fizicul nu e principala mea calitate", glumeşte Dan Finţescu, prezentator la Prima TV. "Fiecare e liber să încerce orice metodă doreşte pentru a spune dacă mâi ne e soare sau plouă", completează colega lui, Lili Blaga. Osmanovici vorbeşte cu toţi
La rândul lui, Daniel Osmanovici, prezentator la Antena 1, apelează la un format dinamic. El dezvăluie cum încearcă să capteze atenţia telespectatorului: "Modul în care vorbesc despre soare şi nori reprezintă semnătura care mă defineşte faţă de ceilalţi. Mă adresez atât mamei care vrea să-şi scoată copilul la plimbare, cât şi celor care practică sport în aer liber".
Echipa de la meteo
Echipa care realizează rubrica meteo este alcătuită, în principiu, din producător, editor de grafică, meteorolog şi prezentator, care, de multe ori, îşi scrie singur textul.
EI DESPRE EI
Vă uitaţi la concurenţă?
Nora Dincă (Realitatea TV):
- "Bineînţeles că mă uit la concurenţă! E de bun-simţ să o faci, ca să ştii unde te situezi".
Romica Jurcă (TVR 1):
- "Urmăresc mai mult corectitudinea informaţiei şi, în zilele în care sunt liberă, încerc să-mi explic de ce s-a schimbat prognoza, faţă de ceea ce ştiam eu".
Petre Fumuru (Realitatea TV):
- "Nu mă uit la meteo la televiziunile din România, fiindcă în zilele când sunt la muncă ştiu cum va fi vremea, iar atunci când nu sunt la serviciu, prefer să-mi întreb colegii. În schimb, îmi place naturaleţea prezentatorilor de la CNN, care nu-s simpli prezentatori, sunt meteorologi, oameni de ştiinţă. Guillermo Arduino e personajul meu preferat. El prezintă şi World Report, în afară de programul obişnuit de meteo".
TELESPECTATOR
"Sunt mai atent la cea care prezintă. Sunt bărbat"
Unii telespectatori urmăresc meteo pentru importanţa informaţiilor, dar nu puţini sunt aceia mai interesaţi să vadă cum mai arată prezentatoarea.
"Când priveşti prezentatoarele, vremea ţi se pare bună"
Andrei Pop, un tânăr de 27 de ani din Bucureşti, mărturiseşte că urmăreşte rubrica despre vreme doar pentru distracţie şi pentru a privi la fetele frumoase ce anunţă "norişorii".
"Mă uit la meteo de câte ori apuc, indiferent de post. Nu sunt un obsedat care ţine cont de vreme. Dacă astăzi spune că plouă nu înseamnă că o să-mi iau umbrela sau o bluză cu mânecă lungă. În plus, de cele mai multe ori, eu nici nu aud prognozele. Sunt mult mai atent la cum arată cele care prezintă vremea, decât la prognoză. Sunt bărbat, e normal. Dintre cele care prezintă sau au prezentat vremea îmi plac Daniela Crudu şi Mama Natură (Roxana Ionescu). Când le priveşti, şi dacă este zăpadă afară tot vreme frumoasă ţi se pare", spune el.
Vasile Petre, un prahovean în vârstă de 38 de ani, are altă părere. "Uneori, nu apuc să văd tot jurnalul de ştiri, însă, atunci când se apropie rubrica meteo, sunt mereu pe fază. Mă interesează să ştiu dacă plouă sau e soare, deoarece eu lucrez în con strucţii şi în funcţie de vreme îmi plănuiesc lucrările", explică el.
Audienţe proprii
Rubrica meteo se bucură, în general, de o audienţă proprie, se parată de cea a jurnalelor din care face parte, aceasta adunând un public fidel. Conform datelor oferite de GfK România, Pro TV e lider la vreme, fiind urmat de Antena 1, TVR 1 şi Realitatea TV.