China are acum propriul sistem de navigație. Sula-n coastele SUA, Europei și Rusiei
- Tudor Borcea
- 23 iunie 2020, 21:24
Cu sistemul de navigație BeiDou, Beijing își concretizează independența tehnologiilor de comunicații față de cele occidentale, a se citi în primul rând americană.
China a pus, luni, pe orbită ultimul său satelit ( al 35-lea) necesar pentru a face din sistemul său de navigație BeiDou o alternativă peste tot în lume la GPS-ul american, Galileo european sau Glonass (Rusia).
Pentru Beijing, acest program de satelit este crucial. Este punctul culminant al unui proiect pe termen lung, demarat în 1983 sub impulsul lui Chen Fangyun, un inginer poreclit „tatăl sateliților chinezi”.
Dar abia la începutul anilor 2000, BeiDou a „decolat”, odată cu crearea unei rețele de sateliți capabili să ofere un sistem de repere pentru teritoriul chinez.
„Chinezii au înțeles că sistemele de navigație antrenează o revoluție tehnologică în domeniul militar prin observarea eficacității atacurilor aeriene americane în timpul războiului din Irak din 2003”, a declarat Keith Hayward, directorul de cercetare la Royal Aeronautical Society, care a lucrat la industria aerospațială chineză, contactat de France 24.
12 ani mai târziu, Beijingul a reușit să-și extindă acoperirea BeiDou pe întregul continent asiatic.
Dintr-un proiect de inspirație militară, acest dispozitiv a devenit apoi și un instrument economic. Acești sateliți sunt esențiali pentru China, deoarece îi permit să compenseze lipsa infrastructurii de comunicare pe teren pentru a sprijini dezvoltarea acesteia, estimează observatorii.
Punerea pe orbită a celui de-al 35-lea satelit face ca BeiDou să fie operațional în întreaga lume.
Un pas crucial în ceea ce privesc ambițiile chineze de a deveni o putere aflată în fruntea inovației.
Majoritatea tehnologiilor prioritare pentru Beijing – Internetul obiectelor, 5G sau autovehiculele autonome, de exemplu - necesită utilizarea unui sistem de navigație. Și trebuie să poată opera pe toate continentele.
Miza este prea importantă pentru a depinde de o tehnologie „made in SUA”.