Ministerul Transporturilor vrea fonduri europene de o jumătate de miliard de euro pentru finanţarea a 15 proiecte de construcţii şi de reabilitări de drumuri şi căi ferate. Construirea tronsoanelor de autostradă Cernavodă-Constanţa şi Arad-Timişoara necesită cea mai mare parte din sumă.
Uniunea Europeană a pus la bătaie, în acest an, mai bine de jumătate de miliard de euro pentru ca România să stea ceva mai bine la capitolul transporturi. Potrivit reprezentanţilor Ministerului Finanţelor, la mai bine de un an de la aderare, România nu are niciun proiect aprobat pentru atragerea acestor bani, proveniţi din fonduri postaderare.
În prezent, atât Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), cât şi Căile Ferate Române, primesc bani din fondurile preaderare. De la începutul anului şi până acum, CNADNR a primit de la UE circa 36,5 milioane de lei, dintr-un buget calculat la nivelul anului 2008 de 590 de milioane de lei. Căile Ferate stau ceva mai bine, înregistrând de la începutul anului intrări pe fonduri europene preaderare de circa 50,5 milioane de euro.
Se caută bani pentru Coridorul IV
Principalele proiecte pentru care Ministerul Transporturilor caută bani la UE sunt autostrăzile Timişoara - Arad şi Cernavodă - Constanţa. Pentru finanţarea acestor tronsoane s-au făcut deja împrumuturi de 450 de milioane de euro la Banca Europeană de Investiţii. Împrumuturile reprezintă de fapt o modalitate de cofinanţare, iar, pentru partea pe care guvernul trebuie să o pună la bătaie, ministerul încearcă să obţină finanţare europeană. Suma ce reprezintă partea României în cadrul acestor două proiecte se ridică la 174 de milioane de euro.
Din cele 15 proiecte care sunt propuse de a beneficia de finanţare europeană postaderare, majoritatea se află în faza de licitaţie. Drumurile vor înghiţi şi în etapele următoare grosul fondurilor europene - circa 60% din total. Proiectele feroviare atrag fonduri europene de circa 93 de milioane de euro.
Peste jumătate din această sumă va fi cheltuită pentru reabilitarea staţiilor de cale ferată Baia-Mare, Satu-Mare, Târgu- Jiu, Târgovişte şi Miercurea-Ciuc. Cel mai important proiect naval e extinderea în larg a digului Portului Constanţa.
527,3 milioane de euro reprezintă contribuţia UE la proiectele propuse de Ministerul Transporturilor