Cereale și droguri. Cum a fost blocat Portul Constanța și de ce nu intervine DIICOT
- Maria Pană
- 19 septembrie 2023, 12:43
Cum a afectat criza cerealelor ucrainene traficul de droguri în România. Portul Constanța sugrumat de cereale, ocolit de DIICOT
Cereale și droguri. În ultimul an și jumătate de când a izbucnit conflictul cu Rusia, portul Constanța a devenit una dintre principalele căi de tranzit a cerealelor din Ucraina. În timp ce e plin de cereale, portul pare să se fi golit de droguri. În ultimii doi ani, pe acolo nici nu a trecut vreun kilogram de cocaină, sau de vreun alt drog, deși rapoartele internaționale ne indică drept țară de tranzit și consum. Nu există un plan de combatere, o blocadă eficientă.
Ultima captură notabilă de cocaină din portul Constanța, 1,5 tone de cocaină a avut loc în 2021. DIICOT a reușit atunci să destructureze o rețea bine pusă la punct cu droguri din America de Sud. Datele statistice arată că aproape în fiecare an prin portul Constanța treceau multe tone de droguri. Pe unele autoritățile le capturau, altele ajungeau în Vest. Dar existau totuși și capturi anuale.
În ultimii doi ani însă prin portul Constanța pare că au trecut doar cereale ucrainene. Asta în contextul în care drogurile par să se găsească la orice colț de stradă, nu mai vorbim despre festivaluri, petreceri și alte întâlniri unde se consumă astfel de substanțe. De unde și pe unde vin aceste droguri, nu știm din partea autorităților române. Mai multe rapoarte internaționale, indică însă portul Constanța ca fiind unul dintre punctele nevralgice la capitolul tranzit de droguri.
Cereale și droguri. Lucrători vamali puțini și verificări rudimentare
Ba chiar și un raport de bilanț mai vechi al DIICOT indică acest port ca fiind locul pe unde drogurile intră spre piața din Uniunea Europeană. Chiar și în acest context, nicio captură importantă nu a fost făcută în ultima perioadă, iar unul dintre motive pare să fie lipsa de personal.
Odată cu creșterea tranzitului la capitolul cereale ucrainene, ar fi trebuit să crească și numărul lucrătorilor vamali, cel puțin cu 50% spun specialiștii în raportul Snow White. Lucru care nu s-a întâmplat. Astfel că verificările coletelor sunt rudimentare. Lucrătorii se uită după țara de destinați, costurile de transport, tara de destinație și ce conține coletul. Cu toate acestea, cei care ar trebui să verifice grupările infracționale sunt cei de la DIICOT.
O altă problemă ar fi aceea că în cel mai important port din țară, sunt două scannere cu Raze X, iar serviciul vamal nu are niciunul. În această toamnă se așteaptă inaugurarea unui al treilea asemenea de scanner. Să sperăm că va fi cu noroc!