Cea mai sănătoasă formulă este cea în care cititorul plăteşte şi numai interesul lui face politica editorială

Cea mai sănătoasă formulă este cea în care cititorul plăteşte şi numai interesul lui face politica editorială

EVZ Premium, ediția de internet cu conținut plătit a „Evenimentului zilei”, s-a născut din nevoia de a încerca să oferim un produs diferit pentru cititorii din mediul electronic care constant, de ani de zile, ne-au cerut în mesajele lor un site mai curat, cu subiecte mai bune şi texte de calitate.

Proiectul acesta este însă mai mult decât un simplu produs care oferă nişte texte „în plus”, pe lângă tot conţinutul gratuit pe care l-am oferit până acum într-o formulă ce atrage un număr mare de cititori, dar nemulţumeşte pe cei cu pretenţii. Este şi o întoarcere simbolică la cea mai sănătoasă reţetă pentru democraţie şi jurnalism, cea în care publicul are un cuvânt decisiv de spus, pentru că este cel care plăteşte abonamentul.

Reţeta după care funcţionează cele mai mari site-uri de ştiri este una fundamental gresită.

Din start lucrurile au pornit gresit, în momentul în care managerii „luminaţi” ai marilor redacţii au decis abordarea pentru ediţiile online, atunci când Internetul s-a dezvoltat și în România. În goana după cifre cât mai mari şi nimic altceva, au decis să ofere gratuit, la miezul nopţii, tot conţinutul pentru care dimineaţa cereau bani la tarabă, pe hârtie.

Ne puteți urmări și pe Google News

Atunci s-a format cercul vicios care produce modul de funcţionare al marilor site-uri de ştiri şi formula ce nemulţumeşte unii cititori, dar în acelaşi timp produce, lună după lună, audienţe tot mai mari.

Cititorii de pe hârtie au renunţat încet să mai plătească, la chioşc, dimineaţa, preferând să citească gratis seara același conținut, pe calculator.

Aşa s-a ajuns ca principala sursă de finanţare să rămână publicitatea plătită „la afişare”. În fiecare zi marile site-uri se dau peste cap să producă cât mai multe „afişări” pentru a livra cifrele cerute în campaniile de publicitate şi asta generează de multe ori aberaţii regretabile.

Este o competiţie aproape identică cu cea pe care o dau televiziunile generaliste în goana după audienţă. O competiţie în care divertismentul joacă rolul principal şi informaţia trece în plan secund pentru un motiv banal de simplu: divertismentul produce mai multă audienţă.

Culmea este că, în ciuda tuturor analizelor comentatorilor pretenţioşi care desconsideră divertismentul, formula aceasta creşte audienţele mai mult ca orice altceva. Nevoia de divertisment pare, din cifrele care reflentă audienţa titlurilor în timp real, mult mai mare decât nevoia de informare.

Coordonatorii marilor site-uri au la dispoziţie instrumente care indică interesul publicului pentru un titlu sau altul, la milimetru, în timp real. Noi știm totul despre piață și despre metodele cu care se fac audiențele zilei.

Din momentul în care un articol a fost publicat, vezi în fiecare secundă câţi oameni îl citesc. În nouă cazuri din 10, divertismentul este cel care primează. Culmea este că el determină audienţele, chiar şi pentru site-uri aparent foarte serioase.

Dacă v-aş spune numele unui site cu foarte mari pretenţii, în care cele mai citite titluri sunt „bancul zilei”, aţi rămâne mască. Nu o fac, pentru că acest editorial este despre cititorii EVZ şi produsul nostru Premium, dar şi despre contextul în care suntem nevoiţi să funcţionăm. Nu este o răfuială cu nimeni, încearcă doar să explice onest un fenomen

EVZ tratează corect fenomenul față de cititorii săi și nu ascunde subiectele de divertisment.

Le-am plasat în secţiunea specială „Panorama” şi le oferim publicului nostru alături de subiectele care au mai multă legătură cu jurnalismul şi nu ţin deloc de divertisment. Titlurile cele mai citite sunt afișate în rubrica ”Top articole” care reflectă interesul de moment al publicului pentru un anumit tip de conținut.

Pentru articolele de divertisment am decis să plasăm un marcaj suplimentar, după ce unii colegi de la bloguri de media le-au confundat cu conţinutul informativ, chiar dacă sunt secţiuni total separate din evz.ro si le-au prezentat ca fiind ”știri”, deși e evident că sunt cu totul altceva. E greu de înțeles cum ar putea cineva care se pretinde specialist în media să confunde o scenă din ”Garsoniera lui Măruță” cu o bucată din ”România, te iubesc!”, dar cu asta ne-am confruntat.

Fac această comparație pentru că explică elocvent ce înseamnă, de fapt un site generalist. Are și Măruță și reportaje serioase, fiecare conținut cu publicul lui.

Eu vă asigur că niciunui redactor din echipa EVZ online nu-i face nicio plăcere specială să alimenteze cu titluri rubrica de divertisment şi mai ales să ducă goana după afişări în zone discutabile.

Însă trebuie să o facă zilnic, cu misiunea de a obţine audienţele de care EVZ are nevoie pentru a încasa publicitatea care să permită şi plata salariilor colegilor ce vă oferă conţinut de calitate. E un rău necesar de care nu putem scăpa acum pentru că pur și simplu așa funcționează acum piața.

Am explicat aceste lucruri în toate mesajele pe care le-am schimbat cu cititorii EVZ care mi-au scris, nemulţumiţi de titlurile din secţiunea noastră de divertisment. Am explicat-o şi colegilor ziarişti care critică acest tip de conţinut uneori cu o aroganță ușor naivă desconsiderând sutele de mii de români care sunt atrași de așa ceva.

Eu nu critic acest tip de conținut şi nici nu-i desconsider pe cei care îl accesează. Cred că are rolul lui. Atenţuie, vorbesc de conţinut, nu de aberaţiile care se mai comit prin titluri. Un titlu înşelător nu poate avea justificare, cu conţinutul de divertisment este însă altceva.

Din moment ce sute de mii de oameni accesează zilnic subiecte de divertisment şi ne ajută să plătim salarii, este foarte important pentru noi să oferim zilnic acest divertisment, chiar daca e desconsiderat de altă categorie de cititori.

Însă, la fel de importanţi sunt cititorii care îşi doresc calitate şi care ne-au scris în ultimii ani nemulţumiţi nu numai de divertismentul acesta în sine. Ne-au scris nemulţumiţi de bannerele cu publicitate care apar peste tot în pagini şi de faptul că le este foarte greu să vadă o fotografie exactă a momentului, pentru că sunt prea multe titluri care nu informează, doar distrează şi îngroapă conţinutul relevant.

Pentru acest public, care îşi doreşte mai mult jurnalism şi mai puţin spectacol, am decis să încercăm proiectul Premium.

Este vorba de titluri pe care le oferim, în plus, pe lângă conţinutul gratuit care va rămâne aşa şi mai departe. Fiecare jurnalist EVZ are zilnic sarcina sa ofere un titlu ÎN PLUS pentru cititorii care aleg formula PREMIUM.

Dar e şi mai mult decât atât.

Înseamnă şi un produs care oferă numai subiectele cele mai importante ale momentului, din fiecare domeniu, astfel încât abonaţii noştri să vadă o fotografie cât mai clară a zilei, într-o manieră simplă şi rapidă. Înseamnă şi multe alte lucruri care definesc calitatea în acest domeniu.

Pe termen lung însă, EVZ Premium este instrumentul prin care sperăm să revenim la cea mai sănătoasă formulă pentru democraţie, pentru public şi pentru jurnalişti: cea în care cititorul decide, pentru că numai el este cel care plăteşte.

Aceasta este formula ideală în care o redacţie poate să producă jurnalism de cea mai bună calitate.

Așa cum se întâmplă zilnic cu ediția tipărită pe care o țineți în mână, unde calitatea este cuvântul de ordine, din respect pentru banii pe care îi plătiți la chioșc, motiv pentru care vă mulțumim!