Ce CULORI să eviţi, ca să nu fii dat în judecată
- Andreia Ciobanu
- 30 septembrie 2012, 16:10
Din ce în ce mai multe companii, în special din străinătate, îşi adjudecă, drept marcă înregistrată, diferite simboluri, forme specifice ale obiectelor şi chiar culori. Aşadar, cine utilizează o combinaţie de culori asociată unui brand riscă să fie dat în judecată, ca pentru orice folosire ilegală a unei mărci înregistrate.
Totuşi, acest tip de "marcă înregistrată" nu trebuie confundat cu proprietatea asupra unei culori specifice. Înregistrarea unei culori înseamnă doar că o anumită companie are dreptul de a folosi, pentru produsele sale, o anumită combinaţie de nuanţe, notează businessinsider.com. Iată ce culori nu ar trebui foloseşti pentru produse publice, dacă nu vrei să fi dat în judecată: 1. Portocaliu-ars În sistemul de culori Pantone, nuanţa exactă este #159. Ea aparţine Unievrsităţii din Texas, iar instituţia nu dă voie nimănui să o utilizeze, cu excepţia organizaţiilor afiliate. În anul 2010, univrsitatea a oprit folosirea a două aplicaţii create de Mutual Mobile, pentru că utilizau "portocaliul-ars". 2. Albastru-Carolina Universitatea din Carolina este o altă instituţie de învăţământ care afişează un ataşament puternic faţă de simbolurile sale cromatice. Site-ul oficial al universităţii precizează clar că, dacă cineva vrea să folosească această nuanţă de albastru, trebuie să primească aprobare de la un reprezentant al instituţiei. 3. Galben-excavator Compania Caterpillar interzice oricui să utilizeze nuanţa de galben-pai cu care sunt vopsite utilajele sale, fără permisiunea întreprinderii. 4. Un anume fel de Magenta O firmă de telefonie mobilă, T-mobile, şi compania-mamă au avut o serie de procese cu alte întreprinderi care au folosit aceeaşi nuanţă de magenta ca şi ele. În anul 2008, T-mobile a dat în judecată un site de Tech&IT pentru că utiliza această culoare într-una din secţiunile sale. Întrucât cele două companii nu erau concurente, proprietarii site-ului au tratat cu ironie acuzaţia. 5. Roşu-Louboutin Recent, designerul Christian Louboutin a câştigat dreptul să-şi înregistreze oficial nuanţa de roşu reprezentativă pentru pantofii creaţi de el. Cu toate acestea, compania Coca-Cola nu poate fi dată în judecată pentru că foloseşte aceeaşi nuanţă de roşu, întrucât nu vinde produse similare celor create de Louboutin, şi, prin urmare nu constituie concurenţă.