Cât costă iahtul unui miliardar rus? De la valoarea iahtului, la discoteci și tablourile de Picasso și Da Vinci. Exclusiv

Cât costă iahtul unui miliardar rus? De la valoarea iahtului, la discoteci și tablourile de Picasso și Da Vinci. ExclusivSursa: Arhiva EVZ

După invazia Ucrainei, mai mult de o duzină de iahturi deținute de oameni care au legături cu președintele rus Vladimir Putin au fost confiscate de autoritățile europene și americane. Alte astfel de ambarcațiuni au ajuns în țări precum Turcia și Emiratele Arabe Unite, care au o relație relativ confortabilă cu Rusia.  Ambarcațiunile confiscate au dimensiuni cuprinse între aproximativ 130 de picioare (lungimea a trei autobuze) și aproximativ 500 de picioare (13 autobuze). La vârful piramidei, acestea pot costa 600 de milioane de dolari, cât se pare că a costat Dilbar, după unele surse cel mai mare iaht din lume. Iachtul Dilbar, care are legături cu oligarhul Alisher Usmanov, a fost confiscat de Germania în aprilie 2022.

De la sfârșitul anilor 1990, super-iahturile au făcut parte din cheltuielile ostentative făcute de cei foarte bogați din Rusia. Oligarhul Roman Abramovici a cumpărat personal șapte bucăți (și a vândut trei dintre ele), fiind cel care a creat o modă din 1998 încoace.

De ce cumpără oligarhii iachturi

Vreți un motiv pentru asta? Ambarcațiunile - și mobilitatea pe care o ofereau - au căpătat o altă semnificație pentru oligarhi în urma sancțiunilor Uniunii Europene din 2014 împotriva rușilor, care au restricționat călătoriile.

Iahturile erau o modalitate pentru proprietarii lor sancționați puteau petrece în țările europene în ciuda restricțiilor; o barcă poate trece cu relativă ușurință din Muntenegru la Cannes sau Nisa. Călătorind prin porturi, a spus ea, "există mult mai puține șanse ca vreun control de frontieră să le verifice".

Un alt motiv pentru care unii oameni dețin un superiacht este acela că este una dintre cele mai ușoare modalități de a cheltui, pentru cei care au genul de bani de care nu pot scăpa suficient de repede. Un proprietar de iahturi din Silicon Valley a declarat recent pentru The New Yorker că iahturile sunt bunul de lux care poate "absorbi cel mai mult capital în exces". Exact ca Roman Abramovici.

Prețul de achiziție este doar începutul

O privire mai atentă la o defalcare detaliată dezvăluie cât de mulți bani de oligarhi plutesc acolo. Mai jos, New York Times a făcut o contabilizare a cât ar putea costa cumpărarea și exploatarea unui super-iaht, genul preferat de oligarhii ruși. Estimările se bazează pe conversații cu aproape 20 de persoane care lucrează în domeniul brokerajului, designului, securității și asigurărilor de iahturi.

Vânzările de iahturi se organizează de obicei prin intermediul unui broker, găsit prin intermediul câtorva companii cu birouri în întreaga lume, în locuri precum Monaco, New York, Fort Lauderdale, Sydney, Dubai, Londra și Hong Kong. Rușii, în special, par să se îndrepte spre birourile din Monaco.

Brokerii sunt adesea foști căpitani de iahturi care impun un onorariu de aproximativ 3 la sută din costul vasului.

Onorariu de 9 milioane de dolari

Așadar, pentru o ambarcațiune precum Amadea, un iaht de 300 de milioane de dolari, cu o lungime de 348 de picioare, care a fost legat de oligarhul Suleiman Kerimov, onorariul inițial al brokerului ar fi fost probabil de aproximativ 9 milioane de dolari.

Cu acești bani se pot cumpăra câteva lucruri. În primul rând, expertiză. Un broker ajută un client să aleagă un iaht care să se potrivească nevoilor sale, fie că vrea să ancoreze mai ales în Saint-Tropez sau să plece într-o expediție în Arctica. De asemenea, brokerul face legătura între cumpărător și marile șantiere navale care vor construi ambarcațiunea.

La fel de important pentru mulți proprietari de iahturi: Brokerii ajută la asigurarea anonimatului, acționând adesea ca reprezentant al proprietarului.

Confidențialitate garantată

"Totul începe cu NDA-urile", a declarat Mark Elliot, broker de iahturi, referindu-se la acordurile de confidențialitate.

Brokerul, constructorii și echipajul trebuie să semneze cu toții unul. "Multe dintre aceste ambarcațiuni sunt construite sub diferite nume de proiect pentru a le ajuta să rămână secrete", a spus brokerul Elliot, care lucrează cu IYC, o firmă de brokeraj din Fort Lauderdale, Florida.

De exemplu, iahtul Tango, care a fost confiscat de Spania la cererea Statelor Unite și care este deținut de Victor Vekselberg, care conduce compania rusă de investiții Renova Group, a fost cumpărat prin intermediul unor companii-fantomă, potrivit unei anchete a Departamentului de Justiție al SUA.

Prețul de vânzare: 300 de milioane de dolari

În lume există aproximativ 100 de iahturi cu o lungime mai mare de 300 de picioare și, deși proprietatea nu este întotdeauna clară, SuperYacht Times a estimat că cel puțin 18 sunt deținute de ruși. Celelalte aparțin unor diverse alte persoane ultra-bogate, în special moguli de afaceri și familii dinastice americane și europene, precum și familii regale din Orientul Mijlociu.

Multe dintre aceste ambarcațiuni de lux sunt construite în șantierele navale din Olanda și Germania pe parcursul mai multor ani. Onorariile pentru sutele de angajați și contractori și, uneori, pentru miile de subcontractori implicați în construcție pot ajunge la aproape jumătate din prețul de vânzare sau, pentru o ambarcațiune de 300 de milioane de dolari, cum este Amadea, la aproximativ 135 de milioane de dolari.

La acest tip de ambarcațiune, potrivit Super Yacht Group, numai coca de oțel poate costa aproximativ 28 de milioane de dolari. Echipamentul din sala motoarelor ar putea ajunge la aproximativ 21 de milioane de dolari; puntea, 24 de milioane de dolari; iar stratul de vopsea, 18 milioane de dolari. Și asta pentru vopseaua standard. Într-un caz, regretatul Boris Kogan - fondator al Kaalbye Shipping - a vopsit Thunder, un vas de 163 de picioare, folosind vopsea care conținea fulgi de argint.

Ținând pasul cu familia Abramovici: 60 de milioane de dolari

Apoi, mai sunt și amenajările interioare. Onorariul unui designer ar putea fi de aproximativ 4 milioane de dolari, potrivit lui Patrick Knowles, de la firma de design interior din Fort Lauderdale, Patrick Knowles Design.

Acesta a spus că știe de un iaht care avea o singură cameră - un lounge bar cu panouri din piatră de onix, panouri de sticlă curbate cu sculpturi manuale și finisaje cu foi de aur și feronerie de bar aurită personalizată - care a costat peste 1 milion de dolari. Gustul rusesc în materie de design tinde să "încline spre ceea ce este îndrăzneț și expresiv", a spus Knowles, ai cărui clienți sunt în majoritate americani.

Adesea, există și adaosuri suplimentare de ultraluxury. Multe megayachturi includ discoteci (între 1,5 și 2,5 milioane de dolari), cinematografe (2 milioane de dolari), săli de sport (între 1 și 1,5 milioane de dolari) și camere de siguranță complet ventilate și căptușite cu Kevlar (între 2 și 3 milioane de dolari). Unii miliardari își construiesc chiar și propriile unități medicale, dotate cu medici și asistente, potrivit lui Knowles.

Sursa: hemilliardaire.com

Interioarele iahturilor, aproximativ 20 la sută din costul inițial al ambarcațiunii

Dar asta nu include și arta. "Nu este neobișnuit ca un proprietar să aibă o piesă de declarație în salonul principal și apoi, poate, de asemenea, în cabina principală", a spus dl Knowles. "Ar putea fi un Matisse, un Picasso - într-adevăr, oricare ar fi gusturile proprietarului".

El știe de un iaht, a spus el, care a costat aproximativ 40 de milioane de dolari și ale cărui opere de artă de la bord au depășit valoarea vasului. "Arta a fost livrată la și de pe vas în cutii din lemn de calitate muzeală și sub escorta poliției", a spus el.

Există și exemple mai extreme. Cel mai scump tablou din istorie, "Salvator Mundi", de Leonardo da Vinci, cumpărat pentru 450 de milioane de dolari, ar fi fost păstrat pe iahtul cumpărătorului său, Mohammed bin Salman.  Joe Lewis, un miliardar de origine britanică, a fost văzut păstrând "Tripticul 1974-1977" de Francis Bacon pe una dintre bărcile sale. Bloomberg a estimat valoarea sa la 70 de milioane de dolari.

Interior de 60 de milioane de dolari

Apoi, mai sunt și interioarele. Onorariul unui designer ar putea fi de aproximativ 4 milioane de dolari, potrivit lui Patrick Knowles, de la firma de design interior din Fort Lauderdale, Patrick Knowles Design. Interioarele iahturilor, a spus el, tind să însumeze aproximativ 20 la sută din costul inițial al ambarcațiunii.

Knowles a spus că știe de un iaht care avea o singură cameră - un lounge bar cu panouri din piatră de onix, panouri de sticlă curbate cu sculpturi manuale și finisaje cu foi de aur și feronerie de bar aurită personalizată - care a costat peste 1 milion de dolari. Gustul rusesc în materie de design tinde să "încline spre ceea ce este îndrăzneț și expresiv", a spus dl Knowles, ai cărui clienți sunt în majoritate americani.

Adesea, există și adaosuri suplimentare de ultraluxury. Multe megayachturi includ discoteci (între 1,5 și 2,5 milioane de dolari), cinematografe (2 milioane de dolari), săli de sport (între 1 și 1,5 milioane de dolari) și camere de siguranță complet ventilate și căptușite cu Kevlar (între 2 și 3 milioane de dolari). Unii miliardari își construiesc chiar și propriile unități medicale, dotate cu medici și asistente, potrivit domnului Knowles.

Nu include și operele de artă

"Nu este neobișnuit ca un proprietar să aibă o piesă de declarație în salonul principal și apoi, poate, de asemenea, în cabina principală", a spus dl Knowles. "Ar putea fi un Matisse, un Picasso - într-adevăr, oricare ar fi gusturile proprietarului".

El știe de un iaht, a spus el, care a costat aproximativ 40 de milioane de dolari și ale cărui opere de artă de la bord au depășit valoarea vasului. "Arta a fost livrată la și de pe vas în serviete din lemn de calitate muzeală și sub escorta poliției", a spus el.

Există și exemple mai extreme. Cel mai scump tablou din istorie, "Salvator Mundi", de Leonardo da Vinci, cumpărat pentru 450 de milioane de dolari, ar fi fost păstrat pe iahtul cumpărătorului său, Mohammed bin Salman. Joe Lewis, un miliardar de origine britanică, a fost văzut păstrând "Tripticul 1974-1977" de Francis Bacon pe una dintre bărcile sale. (Bloomberg a estimat valoarea sa la 70 de milioane de dolari).

Dinghies: 80 de mii de dolari

În interiorul vasului mare se află la propriu, în interiorul carenei, seturi de bărci mai mici, cunoscute sub numele de tenderuri, care pot costa milioane de euro.

Un megayacht ar putea avea o barcă gonflabilă rigidă pentru echipaj (începând de la aproximativ 80.000 de dolari), o Riva Aquarama de epocă - gândiți-vă la George Clooney care se plimbă prin Italia într-o barcă mică din lemn - (începând de la 349.000 de dolari), o barcă personalizată cu consolă centrală pentru expediții de pescuit și scufundări (începând de la 113.000 de dolari) și o barcă "limuzină" personalizată care poate duce oaspeții la țărm cu fiecare fir de păr de pe cap la locul lui (de la 2 milioane de dolari în sus).

Dar există o categorie separată de "jucării" pentru iahturi care se găsesc adesea pe alte ambarcațiuni care urmăresc mega-iahtul proprietarului.

Alte "jucării"

Unele dintre aceste ambarcațiuni de urmărire sunt ele însele mega-iahturi, cum ar fi "vasul de sprijin pentru iahturi", estimat la 60 de milioane de dolari și 246 de picioare, care va urma goeleta de 500 de milioane de dolari și 417 picioare a lui Jeffrey Bezos.

Jucăriile de la bordul unui vas de sprijin pentru iahturi pot include o mașină McLaren (care s-a vândut la licitație cu până la 20 de milioane de dolari), un elicopter (3 milioane de dolari) sau un submarin personal (între 2,5 și 4 milioane de dolari), precum și un sortiment de jucării cu prețuri mai modeste, cum ar fi Jet Ski, Seabobs, ATV-uri și scutere subacvatice.

Iar un miliardar care vrea să prindă ton și marlin ar putea avea în spate o barcă de pescuit care plutește și care poate costa până la 20 de milioane de dolari.

Întreținerea: 30 de milioane de dolari pe an

Costurile anuale de operare reprezintă aproximativ 10 la sută din costul inițial al unui iaht, ceea ce pentru o ambarcațiune de mărimea Amadea ar putea fi de 30 de milioane de dolari.

Este o mulțime de logistică de care trebuie să se țină cont și, după cum a relatat The New York Times în această primăvară, companiile de management care supraveghează toate acestea pentru oligarhii legați de Putin sunt acum ținta unor investigații.

 

Dacă ai date sau informaţii care pot deveni o ştire, transmite-le pe adresa pont@evz.ro