Casele de marcat cu jurnal electronic, visul urât al comercianților. Ce date vor ajunge la ANAF zilnic

Casele de marcat cu jurnal electronic, visul urât al comercianților. Ce date vor ajunge la ANAF zilnic ANAF. Sursa foto: Arhiva EVZ

Frauda făcută de magazine este de domeniul trecutului. ANAF a venit cu o metodă care le va pune bețe în roate comercianților frauduloși.

ANAF are o nouă metodă de a stopa fraudarea statului de către magazine. Casele de marcat cu jurnal electronic sunt noua soluție care îi va ajuta pe angajații Agenției Naționale de Administrare Fiscală să fie conectați în timp real la datele de vânzare ale comercianților.

Noile case de marcat va ajuta la scăderea controalelor inutile și orientarea cu exactitate către comercianții care nu respectă regulile.

ANAF a început acest proces de conectare a cselor de marcat cu jurnal electronic de la data de 31 martie și se va încheia pe 30 noiembrie 2021.

Ce informații vor ajunge la ANAF

Singura diferență pe care aceste case de marcat o vor face este schimbarea de transmitere a datelor, adică în loc de odată pe lună, datele vor ajunge la Fisc zilnic, lucru ce va face monitorizarea fraudelor mult mai simplă.

„În prezent, datele înregistrate de aparatele de marcat electronice fiscale sunt transmise de comercianți prin depunerea declarației A4200, până la data de 20 a lunii următoare celei de raportare. Odată cu conectarea aparatelor la infrastructura ANAF, datele privind vânzările zilnice se vor transmite automat de către aparate după generarea raportului Z de închidere zilnică.

Odată cu acest prim pas, ANAF va putea avea acces, cum spuneam, la raportul Z, adică numărul bonurilor fiscale emise în ziua raportată, valoarea totală zilnică a operațiunilor şi totalul taxei pe valoarea adăugată, defalcată pe cote, operațiuni scutite, dar și valoarea altor taxe sau sume care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată. În acest fel, de pildă, ANAF va putea să vadă dacă un restaurant care nu are activitate în locație din cauza restricțiilor sanitare a colectat TVA la cota de 5% -- cota redusă aplicabilă serviciilor de restaurant -- sau de 9% - cota de TVA aferentă livrărilor de preparate alimentare la domiciliu”, a explicat, pentru avocatnet.ro, Georgiana Iancu, Partener și liderul Departamentului de taxe indirecte la EY România.

Practic această măsură are acopul de a depista mai rapid fraudele făcute de comercianți, activitatea lor fiind monitorizată și analizată de la distanță.

Casele de marcat îi vor ajuta pe inspectorii ANAF să meargă la țintă sigură, crescând eficiența controalelor.

„Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite și stocate din 2018 până în prezent, cât și datele noi raportate zilnic, vor fi folosite pentru analize predictive. Acest sistem va permite recunoașterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice. Interfața folosită de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN, tip produs/ serviciu, CUI, sediu, adresă și altele. Pe lângă îmbunătățirea relației dintre ANAF și operatorii economici prin simplificarea interacțiunii, proiectul vizează și folosirea datelor colectate în vederea identificării cu o acuratețe foarte mare a operatorilor economici care se conformează benevol și cei care încearcă eludarea prevederilor legale”, mai precizau cei din minister.