CAS-urile persoanelor fizice, preluate de ANAF

CAS-urile persoanelor fizice, preluate de ANAF

Începând cu 1 iulie, administrarea contribuţiilor sociale de sănătate şi pensie va reveni Fiscului.

A rămas mai puţin de o lună de zile până când Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va prelua de la casele naţionale administrarea contribuţiilor sociale obligatorii ale persoanelor fizice. Modificarea a fost operată în legislaţia fiscală la sfârşitul anului trecut, prin Ordonanţa de Urgenţă 125/2011, care prevede ca termen de intrare în vigoare data de 1 iulie 2012. Astfel, este una dintre puţinele modificări fiscale care respectă prevederea din Codul fiscal conform căreia modificarea trebuie anunţată cu cel puţin şase luni înainte de aplicare.

Persoanele fizice care obţin venituri independente, precum şi persoanele fizice autorizate trebuie să ştie că aceste contribuţii pentru sănătate şi pensie vor trebui achitate la unităţile Tre­zoreriei Statului din cadrul administraţiilor financiare de care aparţin contribuabilii. Atenţie, contribuţiile trebuie vărsate în conturi de venituri bugetare distincte, codificate cu codul de identificare fiscală al contribuabililor.

Potrivit ordonanţei, Casa Naţională de Sănătate şi cea de Pensii au termen până la finele lunii septembrie pentru a preda bazele de date către Fisc, inclusiv sumele pe care le au de recuperat. În ceea ce priveşte preda­rea istoricului contribuabili­lor, data limită este 30 iunie 2013. Ce contribuţii sociale plăteşte o PFA

Ne puteți urmări și pe Google News

Persoanele fizice plătesc o contribuţie de sănătate de 5,5% din venitul impozabil pe baza declaraţiei de venit sau pe baza normei anuale de venit. La pensie, cota integrală este de 31,3%, care se aplică la venitul lunar asigurat, de minim 35% din salariul mediu brut pe economie. Colectarea şi administrarea CAS de către ANAF se realizează pentru a cuprinde prevederile legate de fiscalitate în Codul fiscal şi pentru a le aplica cu ajutorul Fiscului. Se evită astfel reglementări diferite sau opuse referitoare la aceleaşi situaţii, prin intermediul unor legi distincte. Legislaţia IMM-urilor, pe cale să se modifice

Actul normativ care reglementează activităţile legate de întreprinderile mici şi mijlocii va fi modificat în cel mult o lună spre binele contribuabililor, a promis ministrul Economiei, Daniel Chiţoiu. "În maxim o lună vom aproba o lege de modificare şi completare a actului normativ privind IMM-urile prin care vom simplifica toate procedurile administrative plecând de la emiterea de avize, de certificate, de autorizaţii la nivel central şi local, pe fiecare instituţie în parte", a declarat acesta, sâmbătă, aflat într-o vizită în Timişoara. În opinia sa, nu este normal ca întreprinzătorii "să depună o documentaţie pentru obţinerea unui aviz, a unei autorizaţii în construcţii şi dacă vrea instituţia respectivă dă răspunsul în termen rezonabil, iar dacă nu, tot ea, pentru că nu le daţi şpagă, v-o dă când vrea ea: peste un an, doi, trei". Ministrul spune că nu este normal ca reprezentanţii autorităţii care iau decizia administrativă să se opună planului de afaceri al micilor firme.

Cum verifici depunerea situaţiei anuale

Anul acesta a fost primul în care firmele şi-au putut depune online situaţiile financiare anuale, cu ajutorul semnăturii digitale. Pentru a nu vă trezi cu surprize neplăcute din partea Fiscului, trebuie să verificaţi depunerea declaraţiei pe site-ul ANAF. Pentru a verifica starea documentului, trebuie să intraţi pe aceeaşi adresă unde verificaţi depunerea corectă a declaraţiei unice, adică pe www.anaf.ro/StareD112/. Introduceţi codul de identificare fiscală al firmei, precum şi indexul de încărcare pe care l-aţi primit atunci când aţi depus online situaţia financiară pe portalul e-guvernare.ro. După introducerea datelor, sistemul va genera o recipisă care vă va prezenta starea declaraţiei. Atenţie, recipisa poate fi eliberată doar în primele 60 de zile de la depunerea raportărilor anuale. Specialiştii vă recomandă să o descărcaţi şi să o păstraţi, pentru orice eventualitate. Dacă documentul depus are erori de validare, trebuie să le corectaţi şi să depuneţi din nou situaţia financiară.