Carte de identitate furată sau expirată. Procedura de preschimbare pentru românii aflați în străinătate

Carte de identitate furată sau expirată. Procedura de preschimbare pentru românii aflați în străinătateCarte de identitate Sursa foto: EVZ

O carte de identitate pierdută sau expirată în străinătate poate fi preschimbată conform unei proceduri legale. Legea permite, în astfel de situații, ca eliberarea altor documente noi să se facă unei persoane împuternicite.

Documentele de identitate naționale permit posesorilor să călătorească în statele Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European. Acestea sunt eliberate doar de autorităţile de evidenţă a populaţiei de pe teritoriul României.

Procedura de eliberare pentru o carte de identitate

Actele de identitate naționale se eliberează, cetățenilor români, începând cu vârsta de 14 ani. Legea definește o carte de identitate drept documentul care atestă identitatea posesorului, cetăţenia şi domiciliul stabil în România. Cei care călătoresc în străinătate o pot folosi, în locul pașaportului, ca document de călătorie.

Actele de identitate se eliberează, conform legii, doar de autoritățile de evidenţă a populaţiei de pe teritoriul României. În aceste condiții, cei care trebuie să-și preschimbe actele, din diferite motive, trebuie să revină în țară, personal. În cazul în care acest lucru nu este posibil, pot să împuternicească pe cineva din țară, cu o procură specială, autentificată doar de o misiune diplomatică sau de un oficiu consular al României.

De menționat că potrivit reglementărilor în vigoare, procura se întocmește în baza unui document de identitate românesc valabil. Aceste documente trebuie prezentate la elaborarea procurii. Fie că este vorba despre o carte de identitate sau o carte provizorie de identitate, un pașaport electronic sau unul temporar.

În cazul în care solicitantul nu mai deține un astfel de act de identitate, va primi un Titlu de Călătorie. Ulterior, în baza acestui titlu va putea obține și procura specială care îi va permite să primească un document nou.

Procedura de eliberare a documentului

Pentru a obține o carte de identitate nouă, solicitantul trebuie să urmeze o procedură de schimbare. El trebuie facă, în primul rând, o programare pe platforma econsulat.ro. Aici va solicita autentificarea procurii speciale.

Pentru aceasta, solicitantul va prezenta un act de identitate valabil sau titlu de călătorie, în original și trei copii; cinci fotografii color recente, de dimensiunea 3 cm x 4 cm, cu bandă albă de 7 mm la bază; datele complete ale persoanei împuternicite și o copie a cărții de identitate a acesteia

După obținerea acesteia, persoana împuternicită să efectueze procedurile în România se va prezenta la Serviciul Public de Evidență a Populației cu o serie de documente:

  • Procura consulară autentificată, însoțită de două fotografii ștampilate ale solicitantului;
  • Certificatul de naștere al solicitantului;
  • Certificatul de căsătorie sau divorț (după caz);
  • Cartea de identitate expirată (dacă este cazul);
  • Documentele care atestă luarea în spațiu a solicitantului, pentru stabilirea domiciliului.
Pașaport, călătorie

Pașaport. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Călătorie cu o carte de identitate expirată

Cetățenii români care călătoresc în România cu documente de identitate expirate pot intra pe teritoriul național. Aceștia vor fi supuși unor verificări la frontieră care se pot întinde pe parcursul mai multor ore.

Această măsură facilitează revenirea în țară pentru cei care doresc să-și schimbe o carte de identitate personal.