Carnea vie a Anamariei Marinca

Carnea vie a Anamariei Marinca

Actrița a abordat un rol riscant, cu extrem de puține replici, în lungmetrajul de debut al lui Arielle Javitch, „Look, Stranger”, selecționat în cadrul Festivalului de la Toronto (9 – 19 septembrie).

Cineasta americană Arielle Javitch, născută și crescută în Brooklyn, a optat pentru o coproducție sârbo-slovenă-americană pentru debutul ei în lungmetraj, „Look, Stranger”.

Personajele din filmul ei nu au nume, iar scenariul, realizat tot de Javitch, e zgârcit în materie de dialog. Acțiunea se concentrează asupra periplului unei femei printr-un peisaj dezolant, o țară fără nume bântuită de război: vezi periferii urbane evacuate, câmpuri de mine și drumuri blocate. Singurul contrapunct idilic îl constituie natura.

Filmările au avut loc la granița dintre Serbia și Muntenegru, iar actorii cei mai cunoscuți din distribuție sunt Anamaria Marinca și Tom Burke. „Mi-e foarte greu să descriu acest film”, a declarat Arielle Javitch, precizând: „nu e o parabolă, nu are o morală și nu e o alegorie pentru altceva”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Reacţii amestecate

Criticul de film Eric Kohn de la „Indiewire” este cel mai generos în privința aprecierilor pozitive la adresa lungmetrajului „Look, Stranger”. „Marinca aduce o calitate fizică pregnantă, de carne vie, creației lui Javitch, concisă, palpitantă și având o intensitate palpabilă”, consideră Kohn.

Face de altfel o paralelă cu alte filme de la festivalul canadian – „Essential Killing”, de Jerzy Skolimowski, „127 Hours”, de Danny Boyle, și „Buried”, de Rodrigo Cortés – care se focalizează asupra unui singur om într-o situație claustrofobică, notând că doar Javitch a ales să mizeze pe o protagonistă.

  • Kohn nu uită însă să sublinieze cu ironie că uneori „Look, Stranger” își încetinește avântul și pierde din capacitatea de a da fiori.

Nicolas Rapold („Wall Street Journal”) susține că modul în care Javitch își concepe personajul principal e prea generic și că „pasul în doi timpi, când încredere, când precauție, când tensiune, când calm, se poate aplica oricui aflat la marginea unor evenimente terifiante”.

Criticul menționează backgroundul de dans al regizoarei și punctează că „sensibilitatea coregrafică este detectabilă în întâlnirile a câte două persoane, cu extinderile și negocierile lor în ce privește spațiul și postura, ca și în interludiile ocazional ludice și degajante. Fără a fi vreun «storcător de lacrimi» pe tema războiului, acest film este provocator, dar membrii publicului de la premieră au fost intrigați de ambiguitățile lui”, conchide Rapold.

Daniel Kasman („Mubi”, fostul site specializat în film „The Auteurs”) afirmă că „Look, Stranger” îi aduce aminte de „Călăuza” lui Tarkovsky, că are puține „plot points” și subliniază că lungmetrajul lui Arielle Javitch reprezintă o raritate în peisajul cinemaului american independent. Nu uită să vorbească despre cât de criptic e și să accentueze că este o contribuție la „tărâmul filmului distopic”.

Kasman menționează camera cu care a fost realizat lungmetrajul („the Red”) și constată că „acest film este despre textură și despre stări emoționale abstracte de epuizare, mirare și conexiune umană care este implicată de textura în care femeia există și prin care trece ”.