Cei care evită să ofere un cadou nepotrivit pot dărui un card valoric, prin care beneficiarul îşi achiziţionează singur produsul preferat.
Preţul acestuia este între 100 şi 5.000 de lei. Românii care vor să le ofere cadouri prietenilor, dar sunt lipsiţi de inspiraţie, pot opta pentru achiziţionarea unui card de cumpărături, valabil în magazinul preferat.
Cum funcţionează? Producătorii şi retailerii emit carduri sau vouchere care permit deţinătorilor să-şi cumpere ce-şi doresc, încadrându-se într-o anumită sumă de bani. În funcţie de retaileri, cardul are o valoare cuprinsă între 100 şi 5.000 de lei.
"Cardurile cele mai cerute sunt cele de aproximativ 350 de lei", spune Mihai Taraipan, managing partner al Gift Card Mall, compania care recent a adus acest concept de "card-cadou" şi în România. Până în prezent, Gift Card Mall a vândut câteva sute de astfel de carduri.
"Pentru 2010 numărul comenzilor este de câteva zeci lunar dat fiind faptul că este un concept nou şi necunoscut pieţei, însă începând cu 2011 acest număr va fi probabil de ordinul sutelor", explică Taraipan.
Poate fi cumpărat pe internet
Fiind un produs care abia a debutat pe piaţa locală, numărul comercianţilor care oferă astfel de carduri este deocamdată destul de redus. Cumpărătorul poate alege un card-cadou de la magazine de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii, saloane SPA, iar pentru cei care vor să şocheze cu cadoul lor se poate opta pentru bungee jumping, zbor cu balonul sau cu elicopterul.
Printre magazinele care oferă carduri-cadou se numără retailerii Fiorangelo, Otter, River Woods, salonul Gett’s sau agenţia de turism Perfect Tour.
Pentru a obţine un card, clientul alege, de pe site, magazinul dorit, achită on-line sau la livrare şi-l primeşte acasă în maximum 24 de ore. "În foarte scurt timp va fi disponibilă şi posibilitatea preschimbării cardului, în sensul că dacă persoana care a primit un astfel de cadou de la un anumit magazin nu doreşte să-şi cumpere ceva de acolo, noi îi putem răscumpăra cardul sau îl putem preschimba cu un altul de la magazinul preferat, în schimbul unui comision", explică antreprenorul. Dar dacă se pierde, cadoul nu poate fi reînnoit.
Cardurile-cadou sunt o creaţie a departamentelor de marketing, care a luat amploare în ultimele două decenii.
Conceptul provine din Statele Unite, acolo unde piaţa a depăşit anul trecut valoarea de 100 de miliarde de dolari, cardurile- cadou fiind o regulă în mai toate magazinele. Este tipul de cadou preferat în rândul persoanelor de sex feminin. În Marea Britanie, piaţa cardurilor cadou este estimată la trei miliarde de lire sterline. În România se fac acum primii paşi.
"Cu toţii am primit cadouri care nu ne-au plăcut sau nu ni s-au potrivit. Am fost în situaţia în care nu ştiam ce cadou să cumpărăm pentru un anumit eveniment. Pierdem timp, bani şi nici cel care ne primeşte cadoul nu este mulţumit. Aşa că am preluat conceptul american de card-cadou şi l-am implementat pe plan local", spune Mihai Taraipan.