Directorul Căilor Ferate a demisionat. Angajații nu și-au primit salariile de trei luni

Directorul Căilor Ferate a demisionat. Angajații nu și-au primit salariile de trei luniSursa foto: Arhiva EVZ

Directorul întreprinderii „Calea Ferată din Moldova”, Oleg Tofilat, a demisionat. Motivul demisiei ar fi criza achitării salariilor pentru angajații CFM. Mulți nu și-au primit salariile de trei luni.

Căile Ferate din Republica Moldova se află în criză financiară de mai mulți ani.  Federația Sindicală a Feroviarilor solicită autorităților statului să găsească soluții în regim de urgență, pentru plata restanțelor la salarii angajaților Căilor Ferate.

Mulți angajași nu și-au primit salariile din luna octombrie a anului trecut. Situația este prezentată într-o scrisoare publică, adresată președintei Maia Sandu, președinteluo Parlamentului, Igor Grosu, ministrului Infrastructurii, Andrei Spînu, directorului APP, Roman Cojuhari, directorului Inspectoratului de Stat al Muncii, Cătălin Țacu, și Avocatului Poporului, Ceslav Panico.

Căile Ferate din Republica Moldova, probleme cu salariile

La începutul lunii ianuarie, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, declara că Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” are datorii „de o lună, maximum două luni la plata salariilor”. „Suntem optimiști și credem că vom avea o creștere a volumului de tranzit și de transport pe calea ferată, astfel ca angajații CFM să nu sufere și să-și primească salariile la timpul potrivit”, preciza atunci Spînu.

Totodată, Oleg Tofilat declara că problema salariilor ar putea fi soluționată odată cu reluarea livrărilor de marfă pe cale feroviară. Potrivit șefului CFM, cele două aspecte sunt interdependente, iar în prezent, se caută soluții pentru ca feroviarii să nu își mai primească lefurile cu întârziere.

Oleg Tofiliat, Căile Ferate

Sursa foto: Facebook/Oleg Tofiliat

Tofilat susținea că problema întârzierii salariilor angajaților CFM s-a acutizat anume din cauza scăderii volumelor de transport, dar nu este adevărat că feroviarii nu și-au ridicat salariile de trei luni. În 2020 și 2021, compania a fost în pragul falimentului din cauza unor probleme financiare, iar angajații nu au primit salarii timp de șase luni.

Locomotivele și vagoanele au un grad foarte mare de uzură

Majoritatea locomotivelor și vagoanelor, a mai spus Oleg Tofilat, au termenele de exploatare depășite, iar reabilitarea infrastructurii feroviare și a echipamentului rulant a devenit imperios necesară. Totuși, potrivit șefului CFM, locomotivele și vagoanele noi, în vreme de război, sunt extrem de costisitoare.

Locomotiva, Republica Moldova

Sursa foto: CFM

„E greu ca într-o perioadă de război să te gândești la echipament nou. Pentru că angajamentele financiare internaționale prevăd că orice bun finanțat trebuie asigurat, iar transportul feroviar implică traversarea Ucrainei, iar traversarea unei zone de război face asigurarea unui bun foarte costisitoare, ceea ce ne taie din elanul de a procura material rulant nou. În plus, existența acestui război înseamnă că nu poți procura nici șine din Ucraina și Rusia, iar Rusia era cel mai mare producător de șine de ecartament larg”, a  mai spus Tofilat.