Evenimentul Zilei > Social > Ca să te validezi în spațiul virtual al Fiscului trebuie să faci câteva drumuri la ANAF
Ca să te validezi în spațiul virtual al Fiscului trebuie să faci câteva drumuri la ANAF

Ca să te validezi în spațiul virtual al Fiscului trebuie să faci câteva drumuri la ANAF

Din 15 decembrie, ANAF a lansat o aplicație cu ajutorul căreia persoanele fizice își pot verifica online situația fiscală accesând serviciul Spațiu Privat Virtual. În practică, ai nevoie de o zi liberă de la serviciu pentru a-l putea accesa.

Săptămâna trecută, ANAF a anunțat cu mare tam-tam extinderea în toată țara a serviciului Spațiu Privat Virtual (SPV), menit să dea contribuabililor posibilitatea de a afla în sistem online situația lor fiscală. Aparent, anunțul ANAF te duce cu gândul că aceste informații le poți afla cu un simplu click, așa că am testat sistemul și am constatat că un astfel de demers presupune și câteva drumuri de la o administrație fiscală la alta.

Prima surpriză

Primul pas pe care l-am făcut a fost să mă înregistrez pe site-ul ANAF ca utilizator completând niște câmpuri cu informații personale și indicând o adresă de e-mail. Am primit un cod de validare și am aflat că cererea mea a fost înregistrată cu succes. Am fost înrolată în Spațiul Privat Virtual! Bucuria a ținut până când a apărut prima surpriză: aceea că nu scăpasem de drumul la Administrația Fiscală, așa cum credeam, cu naivitate. Programul ANAF mă informa că am la dispoziție 10 zile pentru validarea acestei înregistrări, care validare nu se poate face fără să mă prezint „la orice administrație fiscală”, împreună cu actul de identitate în original și copie și numărul de înregistrare X, ce-mi fusese atribuit pe cale online. „Pentru mai multă siguranță”, mi-au explicat reprezentanții ANAF, amintindu-mi de pericolul numit hackeri. Tot ei m-au asigurat că e mai simplu să mă adresez Administrației Fiscale de care aparțin.

Fac copie după buletin, scot la imprimantă mesajul rezultat în urma înregistrării și, a doua zi, de dimineață, iau drumul în picioare până la Administrația Fiscală a Sectorului 3, din strada Lucrețiu Pătrășcanu.

De la Ana la… Caiafa

E aproape ora 10.00. Înăuntru, o mare de oameni se vălurește în cozile de la ghișee. Mă zgâiesc, doar-doar voi găsi vreun afiș cu informații despre SPV, care să mă ajute să mă orientez. Nimic. Mă pun la coadă la Informații. Funcționara mă îndrumă către camera 5, unde mai fac o coadă degeaba: inspectorii fiscali nu știu nimic despre SPV. „Bine, dar este un proiect al ANAF unde se spune că să vin în 10 zile…”, turui plină de convingere. „De la noi nu puteți afla decât ce datorii aveți la Fisc”, îmi spune pentru a treia oară inspectorul, sâcâit. Îmi dă, totuși, un sfat: să încerc la Administrația Fiscală de care aparține sediul angajatorului”. Ies din cameră complet n e d u m e r i t ă și bat din ușă-n ușă. „Nu vă supărați, aș vrea să mă validați și pe mine în Spațiul Privat Virtual.” Mirarea e unicul răspuns. Continui și ajung în antecamera șefului adjunct: „Trebuie să mergeți la serviciul de asistență, în clădirea de la Moșilor!” Ajung acolo și o funcționară mă îndrumă către camera 2, unde zic iar poezia. „Ați fost la camera 9?”, mă fixează o domnișoară. „Nu, zic, aici am fost trimisă”. „Mergeți la camera 9”, vine poruncitor răspunsul. Strâng din dinți și reiau litania și acolo. „V-ați înregistrat?”, zice doamna din încăpere. „Da.” „Aveți copie după buletin și înregistrarea listată?” Am, zic, și i le întind. Mă caută în computer, chestie de 5 secunde, și zice: „Gata. O să primiți pe e-mail”. „Ce o să primesc? Userul și parola? Că așa scria pe site-ul ANAF”, îndrăznesc eu. „Nu, spune ea, userul și parola ar fi trebuit să le aveți deja”. Femeia răsfoiește un document care pare a fi tutorialul de pe site-ul ANAF, scos la imprimantă. Apoi îmi zice: „O să primiți pe e-mail. Nu știu exact ce, fiindcă eu nu sunt logată în sistem”.

Cod de siguranță

Ajung la redacție și deschid e-mailul. Citesc mesajul: „MFP vă pune la dispoziție serviciul de comunicare electronicã 24 de ore din 24, din respect pentru timpul dumneavoastră”. E aproape 3 după amiază. Intru pe site-ul ANAF și încerc să mă conectez. Nu merge. Îmi cere un cod și numi dau seama care e. Introduc la întâmplare toate codurile folosite. Degeaba. Sun din nou la ANAF. „Vedeți că trebuie să primiți pe mail un cod de siguranță care nu e valabil decât 5 minute. Dacă nu reușiți să intrați trebuie să o luați de la capăt, cu un alt cod valabil același interval de timp”, îmi spune asistenta. Nu mai știu în care fereastră să mă uit. Sunt deja leoarcă de transpirație și cu nervii întinși la maximum. În fața ochilor îmi joacă o parte din mesajul primit de la ANAF: „Spațiul Privat Virtual este răspunsul MFP la așteptările dvs. privind declararea și plata mai facilă a impozitelor și un pas important în îmbunătățirea relației dintre contribuabil și Administrația Fiscală”. În final, reușesc, târâtă de asistentă, să intru în sistem. Aflu că, da, angajatorul meu e cu dările la zi.

Online doar pe jumătate

„Ca urmare a cererii dumneavoastră de înrolare în Spațiul Privat Virtual vă aducem la cunoștință că înregistrarea s-a efectuat cu succes. Menționăm că, informațiile cu privire la datele dumneavoastră de înrolare în Spațiul Privat Virtual pot fi salvate în format html (Ctrl-S) și pot fi imprimate. Pentru a valida înregistrarea în Spațiul Privat Virtual, este necesar să vă prezentați la orice administrație fiscală în termen de 10 zile de la data primirii acestui mesaj, împreună cu actul de identitate în original și copie și numărul de înregistrare 1XXXXXX, ce v-a fost atribuit” (extras din înscrierea la ANAF ca utilizator).

Online doar pe jumătate

„Ca urmare a cererii dumneavoastră de înrolare în Spațiul Privat Virtual vă aducem la cunoștință că înregistrarea s-a efectuat cu succes. Menționăm că, informațiile cu privire la datele dumneavoastră de înrolare în Spațiul Privat Virtual pot fi salvate în format html (Ctrl-S) și pot fi imprimate. Pentru a valida înregistrarea în Spațiul Privat Virtual, este necesar să vă prezentați la orice administrație fiscală în termen de 10 zile de la data primirii acestui mesaj, împreună cu actul de identitate în original și copie și numărul de înregistrare 1XXXXXX, ce v-a fost atribuit” (extras din înscrierea la ANAF ca utilizator).

Publicat in categoriile: Social
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News