Pacienții internați la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova se plâng că sunt nevoiți să își cumpere singuri unele medicamente, dar și materiale sanitare precum comprese sterile sau pansamente. Reprezentanții instituției medicale confirmă astfel de incidente și susțin că se confruntă cu o disfuncționalitate în aprovizionare.
Din ce în ce mai mulți bolnavi care au stat internați la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova susțin că au fost nevoiți să își cumpere materialele sanitare de care aveau nevoie, dar și unele pastile necesare pentru tratament. Conducerea spitalului nu neagă aceste incidente și explică problemele de aprovizionare pe care le are instituția în acest moment.
Stelian Mogoantă, director medical al SCJU Craiova, a explicat faptul că spitalul se confruntă cu mai multe disfuncționalități în aprovizionare. Astfel de probleme pot fi cauzate atât de factori interni, cât și de factori externi. Lipsa materialelor sanitare poate fi cauzată de consumul nejustificat. În cazul medicamentelor, de cele mai multe ori lipsa lor este cauzată de furnizori, care rămân fără stocuri.
„Înregistrăm în continuare disfuncționalități în aprovizionarea cu medicamente și materiale sanitare. Cauzele sunt legate, în general, de discontinuități ale acestora în piață, dar și de creșterea unor consumuri. Analizăm cauzele acestor creșteri și încercăm să facem o predicție mai exactă a ceea ce au nevoie pacienții care se adresează spitalului, astfel încât să ne aprovizionăm corespunzător.
Sunt distribuitori de medicamente care, la un moment dat, rămân fără un anumit medicament și nu mai reușesc să aprovizioneze spitalul. Cauzele sunt diverse: creșterea prețurilor, imposibilitatea aducerii lor în România într-un anumit moment, creșterea consumurilor neanticipate. Sunt disfuncționalități și în privința bugetului, mai ales că în prezent suntem plătiți la număr de cazuri rezolvate”, a explicat directorul medical al SCJU Craiova, Stelian Mogoantă, pentru craiovaforum.ro.
Conducerea susține că la baza batjocoririi bolnavilor ar fi „consumul nejustificat”
Managerul SCJU Craiova, Eugen Georgescu, a vorbit și el despre problemele cu care se confruntă spitalul. Acesta susține că se va monitoriza mai atent consumul de materiale sanitare în unitatea spitalicească, menționând că mereu există astfel de probleme. Nu doar consumul nejustificat este cauza lipsei de materiale sanitare și medicamente din spital. Potrivit managerului, o altă problemă este lipsa fondurilor pentru aprovizionare.
„Tot timpul există probleme în privința medicamentelor și a materialelor sanitare. Apar astfel de sincope din mai multe motive. Primul este legat de fonduri insuficiente, în al doilea rând, consumurile cresc foarte mult, iar în acest sens va trebui să monitorizăm și mai atent consumul. Vom face acest lucru împreună cu șefii de clinică. Nu scriem medicamente în foaie medicamente fără să avem mereu în atenție fișa pacientului. Aici avem probleme, sunt convins. Același lucru vom urmări și în privința explorărilor de înaltă performanță radiologică-CT și RMN. Trebuie să existe o măsură a lucrurilor în toate, fie că vorbim despre aceste explorări, fie că vorbim despre medicamente sau materiale sanitare”, a explicat Georgescu.
Managerul susține că pacienții care și-au cumpărat singuri pastile, comprese sterile sau alte materiale necesare pe perioada internării, își pot recupera banii. Există anumiți pași pe care bolnavul sau rudele acestuia trebuie să le facă atunci când i se scrie rețeta și merge la farmaciile din afara spitalului.
„Există acea procedură prin care medicul, dacă nu are un medicament în farmacie, face un referat către farmacie, iar farmacia dă negație pentru medicamentul respectiv. În acel moment, medicul specialist sau medicul primar, nu medicul rezident, scrie o rețetă pacientului. Se cumpără medicamentul în baza rețetei pe care neapărat trebuie pusă parafa. Aparținătorul păstrează bonul fiscal, vine la unitatea spitalicească, îl depune, și undeva la 14 zile își recuperează banii”, a completat managerul SCJU Craiova.
Spitalul Județean Craiova este finanțat, în prezent, în funcție de numărul de cazuri rezolvate. Acest mod de finanțare este un avantaj datorită faptul că tariful per caz rezolvat a crescut.
„Normalitatea este ca o unitate spitalicească să fie plătită la număr de cazuri rezolvate. Avantajul a venit cu creșterea tarifului/caz rezolvat. A crescut cu peste 15%. UPU are finanțare separată, deci pe noi ne privesc secțiile”, a conchis Georgescu.