Secretele întunecate ale profitului. Boeing 737 Max: rezultatul unui compromis
- Tudor Borcea
- 13 martie 2019, 10:13
A doua prăbușire a noului model Boeing în doar câteva luni stârnește îndoieli în legătură cu siguranța acestuia. Până acum, modelul 737 a fost considerat un exemplu pozitiv la acest capitol.
Compania germană de turism TUI are mare ghinion. Primirea aeronavei Boeing 737 Max 8, "nava amiral" a companiei americane, este așteptată de doi ani de zile. Miercuri, primul exemplar ar fi trebuit să fie transferat din Seattle în Germania, relatează Deutsche Welle.
Însă tocmai acum se naște o amplă dezbatere privind siguranța acestui tip de aeronavă, implicat în două accidente în numai cinci luni, ultima oară duminică în Etiopia. În ce fel se deosebește Boeing 737 Max 8 de celelalte modele 737 reprezentând cele mai populare avioane din lume?
"Animalul" harnic al companiei
La începutul acestui deceniu, Boeing s-a confruntat cu o dilemă: companiile aeriene au cerut o aeronavă mai economică și mai modernă, pentru curse pe distanțe scurte și medii.
Boeing nu a putut răspunde decât cu „veșnicul" 737. O aeronavă clasică, în uz de peste 50 de ani, destinată curselor cu o durată de până la câteva ore.
Primul astfel de avion produs în Seattle a ieșit din uzină în februarie 1968. El a fost introdus de compania Lufthansa în serviciul de linie, fiind capabil să transporte aproximativ o sută de pasageri. Timp de decenii, Boeing s-a aflat înaintea competiției, cu mult înainte ca Airbus să lanseze modelul său competitiv A320, abia după 20 de ani.
Până la începutul anului 2019, Boeing a livrat aproape 10.500 de unități de tip 737, de departe cele mai utilizate aeronave comerciale din epoca avioanelor cu reacție.
Timp de decenii, compania a introdus pe piață versiuni noi, modernizate și îmbunătățite. Cu aproape zece ani în urmă, Boeing pare să fi ajuns la capătul posibilităților, în contextul în care Airbus a prezentat o versiune revizuită a modelului A320, dotat cu motoare noi.
A320neo s-a bucurat de un număr mare de vânzări, devenind o amenințare pentru Boeing, presată așadar să ofere o replică pe măsură.
Reconfigurare complicată
Exact aceasta a fost și sursa dilemei în care s-a găsit compania din Statele Unite. Spre deosebire de A320, sub ale cărui aripi puteau fi montate motoare mai mari fără a fi necesare reconfigurări majore, modelul Boeing 737 cu aripi mai joase este mult mai dificil de modificat.
De altfel, companiile aeriene au cerut producătorilor să prezinte aeronave complet noi pentru curse pe distanțe scurte. Însă Airbus și Boeing au refuzat, de vreme ce un design cu totul nou al aeronavelor ar fi înghițit zeci de miliarde, fără garanția unui progres remarcabil în materie de eficiență, care să poată duce la recuperarea investițiilor.
Mai mult, Airbus și Boeing erau deja implicate cu resurse și capital în dezvoltarea noilor avioane de cursă lungă A350 și 787.
Prin urmare, cei de la Boeing au fost forțați să facă un compromis în reproiectarea modelului 737, care în esență are o vechime de câteva decenii.
De pildă, pentru a putea instala sub aripi motoarele LEAP cu diametru de aproximativ 1,8 metri ale producătorului CFM International, trenul de aterizare a trebuit să fie prelungit cu 20 de centimetri, astfel încât să fie menținută o distanță suficientă față de sol.
În același timp, noile motoare trebuie să stea mai departe de ansamblul exterior al aripilor, iar acest lucru, la rândul său, modifică aerodinamica aeronavei.
Ceea ce face ca avionul să-și ridice botul, fapt ce declanșează un pompaj de compresor, în cel mai rău caz existând riscul prăbușirii.
Dezastru de comunicare
Pentru a contracara acest posibil efect, Boeing folosește o tehnologie specială denumită Sistem de Augmentare a Caracteristicilor de Manevrare (MCAS), care coboară în mod automat botul avionului.
Însă Boeing nu a reușit să comunice în mod cuprinzător acest sistem piloților și să-l introducă în programele de antrenament obișnuite. Acesta este motivul pentru care piloții zborului Lion Air din 2018 au luptat timp de câteva minute pentru a încerca să mențină în mod manual altitudinea în contextul scăderii poziției botului avionului.
Accidentul a fost devastator. Asociațiile piloților au criticat vehement Boeing pentru comunicarea insuficientă. Investigațiile privind cauza accidentului sunt în curs de desfășurare.
Nu este clar dacă accidentul de duminică a fost cauzat de o problemă similară sau din alte motive tehnice ce ar putea avea legătură cu caracteristicile lui 737 MAX.
În tot cazul, al doilea accident al unui 737 MAX 8 este o lovitură puternică pentru Boeing și cea mai mare criză de siguranță de la oprirea tuturor zborurilor avioanelor Boeing de tip 787 Dreamliner în urmă cu șase ani din pricina unor probleme cu bateria acestora.
La nivel global, în prezent sunt operate circa 350 de avioane 737 MAX 8, cel mai mare operator fiind Southwest Airlines din SUA. Norwegian, TUI și Turkish Airlines sunt cei mai mari operatori din Europa care utilizează acest model. Alte 5110 de avioane de acest tip au fost deja comandate.