Editura Evenimentul si Capital

Secretele întunecate ale profitului. Boeing 737 Max: rezultatul unui compromis

Autor: | | 8 Comentarii | 2297 Vizualizari

A doua prăbușire a noului model Boeing în doar câteva luni stârnește îndoieli în legătură cu siguranța acestuia. Până acum, modelul 737 a fost considerat un exemplu pozitiv la acest capitol.

Compania germană de turism TUI are mare ghinion. Primirea aeronavei Boeing 737 Max 8, "nava amiral" a companiei americane, este așteptată de doi ani de zile. Miercuri, primul exemplar ar fi trebuit să fie transferat din Seattle în Germania, relatează Deutsche Welle.

Însă tocmai acum se naște o amplă dezbatere privind siguranța acestui tip de aeronavă, implicat în două accidente în numai cinci luni, ultima oară duminică în Etiopia. În ce fel se deosebește Boeing 737 Max 8 de celelalte modele 737 reprezentând cele mai populare avioane din lume?

"Animalul" harnic al companiei

La începutul acestui deceniu, Boeing s-a confruntat cu o dilemă: companiile aeriene au cerut o aeronavă mai economică și mai modernă, pentru curse pe distanțe scurte și medii.

Boeing nu a putut răspunde decât cu „veșnicul" 737. O aeronavă clasică, în uz de peste 50 de ani, destinată curselor cu o durată de până la câteva ore.

Primul astfel de avion produs în Seattle a ieșit din uzină în februarie 1968. El a fost introdus de compania Lufthansa în serviciul de linie, fiind capabil să transporte aproximativ o sută de pasageri. Timp de decenii, Boeing s-a aflat înaintea competiției, cu mult înainte ca Airbus să lanseze modelul său competitiv A320, abia după 20 de ani.

Până la începutul anului 2019, Boeing a livrat aproape 10.500 de unități de tip 737, de departe cele mai utilizate aeronave comerciale din epoca avioanelor cu reacție.

Timp de decenii, compania a introdus pe piață versiuni noi, modernizate și îmbunătățite. Cu aproape zece ani în urmă, Boeing pare să fi ajuns la capătul posibilităților, în contextul în care Airbus a prezentat o versiune revizuită a modelului A320, dotat cu motoare noi.

A320neo s-a bucurat de un număr mare de vânzări, devenind o amenințare pentru Boeing, presată așadar să ofere o replică pe măsură.

Reconfigurare complicată

Exact aceasta a fost și sursa dilemei în care s-a găsit compania din Statele Unite. Spre deosebire de A320, sub ale cărui aripi puteau fi montate motoare mai mari fără a fi necesare reconfigurări majore, modelul Boeing 737 cu aripi mai joase este mult mai dificil de modificat.

De altfel, companiile aeriene au cerut producătorilor să prezinte aeronave complet noi pentru curse pe distanțe scurte. Însă Airbus și Boeing au refuzat, de vreme ce un design cu totul nou al aeronavelor ar fi înghițit zeci de miliarde, fără garanția unui progres remarcabil în materie de eficiență, care să poată duce la recuperarea investițiilor.

Mai mult, Airbus și Boeing erau deja implicate cu resurse și capital în dezvoltarea noilor avioane de cursă lungă A350 și 787.

Lucian Bute, oficial retras din box! “Mr. K.O.” pune punct carierei. Mesaj ferm al canadienilor

Pagina 1 din 2





Stirile zilei

Alte articole din categoria: Internaţional

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI