Dorind să transpună în publicitate puterea și talia noului său SUV X5, BMW a mizat pe un slogan percutant. Imediat, etern neutra Elveție i-a sărit la beregată, cu toate că produsele acestui fabricant auto premium nu lipsesc deloc prin țara cantoanelor și a vacilor fericite. Concret, promo-ul noului X5 a fost următorul: „Mille pouvoirs, zero devoir”, în traducere liberă „Putere totală, zero obligații”. Suficient pentru UM Corectitudinea Politică elvețiană să considere că sloganul trimite inevitabil o imagine dubioasă asupra mărcii, modelului și, în general, a filozofiei acestui tip de vehicul, scrie motor1. Aleșii elvețieni au fost scandalizați de acest slogan destul de îndrăzneț, care „susține clar libertatea de a face orice la volanul acestui vehicul”. „Este într-adevăr deranjant”, s-a oțărât Samuel Bandahan, consilier și membru al Asociației Transporturilor și de Mediu (ETA).

Insomniile aleșilor

„Este terifiant să vezi că o companie de asemenea anvergură este capabilă să lanseze o reclamă de acest fel fără să realizeze mesajul pe care îl transmite”.

Mai departe, BMW păcătuiește, în ochii ceasornicarilor politici, că-și prezintă SUV: „Fizionomia părții frontale, marcată de calandrul masiv, farurile expresive și prizele de aer mari, lasă deja să se înțeleagă temperamentul mașinii”. Un mesaj pe care aleșii l-au înțeles cum că șoferul și mașina „vor să se impună în orice circumstanțe pe șosea”.

Probabil că dacă BMW făcea un promo în iodlere nu mai aveau acum insomnii ecopoliticienii elvețieni.

Să le pună bandă, domnule, ca pe pachetele de țigări

„Mă întreb dacă nu trebuie pusă o bandă, ca pe pachetele de țigări, pentru publicitatea produselor poluante sau devastatoare pentru mediu. Ar putea fi cazul pentru SUV-uri”, a lansat Samuel Bendahan, preluând un ecou transalpin emis de creierele deputaților francezi, care vor interzicerea publicității pentru vehicule „prea poluante”.

„Secta” eco franco-elvețiană nu suflă o vorbă despre eficiența pozelor horror de pe pachetele de țigări. Adică zero. Plus insulta la adresa cumpărătorului, și taxat și servit cu imagini, de pildă, cu cadavre la morgă, pe produsul pe care-l cumpără. Pentru Adele Thorens, consilier național în Cantonul Vaud, sloganul BMW „erijează responsabilitatea în valoare. Ar fi de râs dacă situația climatică nu ar fi așa gravă. Este complet deplasat și de un cinism lam e n t a b i l ”.

Manfred Buhler, consilier (dreapta) și membru în Comisia transporturilor, a relativizat preocupările urgente ale celor plătiți din buzunarul contribuabilului, explicând că „puterea și viteza au fost folosite de când lumea pentru a vinde mașini” Și că„fiecare automobilist își cunoaște drepturile și obligațiile în materie de trafic. O publicitate nu va schimba evident nimic”.

Un alt consilier, Philippe Nantermod, spune: „Mi se pare că, din păcate, unii șoferi iau literalmente acest tip de slogan în modul lor de a conduce”. BMW a schimbat sloganul, să împace și capra și varza din mintea aleșilor.

Mercedes AMG, obligat să dea mai încet

Așa cum există e-uri și înlocuitori alimentari, constructorii auto vor fi obligați să înlocuiască și sunetul motoarelor, mai ales a celor nobile, cum este cazul celor produse de Mercedes-AMG. Mercedes a anunțat că viitoarele modele vor fi mai silențioase: spre exemplu noul Mercedes-AMG A 45 se aude mai puțin decât modelul precedent. Dar, sunetul unui vehicul, mai ales al unei mașini sport, face parte integrantă din experiența condusului, au protestat automobiliștii, care consideră măsura exagerată: nici un, Mercedes-AMG nu este, totuși, sirenă rutieră. Iar, în orașe, viteza legală exclude orice „manifestări” sportive. Însă, tot în numele ecocorectitudinii pe modelul scărpinatului la ureche cu piciorul, constructorii sunt obligați la mers pe sârmă pentru ca șoferii să continue să profite de simfonia cilindrilor, reducând însă veritabilul nivel sonor al mașinilor.

Electro-farse

Prezentată ca soluția-minune pentru toți, mașina electrică ascunde multe sub preș. Începând cu faptul că, în condițiile actuale, mașinile electrice nu respectă mult trâmbițatele criterii ale unui produs zis „ecologic”. Mai precis, ele vor fi ecologice atunci când sursa lor de energie (bateriile) va fi 100% curată și durabilă, iar mijloacele de stocare vor fi ameliorate. Bateriile sunt și hiba: fabricarea lor se face aproape în totalitate în China, deja cea mai poluată zonă de pe planetă.

Or, fabricanții chinezi apelează la resurse fosile pentru a produce energie. Concret, un vehicul electric alimentat cu energie produsă de energii fosile, în special cărbune, emite mai mult gaz de seră decât un vehicul pe benzină, potrivit unui studiu al Agenției europene pentru mediu (AEE).

Sciencepresse citează un studiu (forma de consultanță Ricardo) potrivit căruia fabricarea unui motor pe benzină antrenează o producție medie de 5,6 tone de CO2, comparativ cu 8,8 tone pentru un model electric, în principal din cauza bateriilor. AEE estimează că potențialul de toxicitate (poluarea aerului legată de extracția și rafinarea metalelor precum cuprul și nichelul) este de 2,2-3,3 ori mai ridicată în cazul vehiculelor electrice. În plus, procesul care implică materiile prime destinate bateriilor necesită mari volume de apă și energie, în țări unde normele de mediu și de sănătate-securitate sunt mai puțin stricte decât în Europa.

 

În schimb, electricele să facă zgomot!

După ce îi obligă pe fabricanții de mașini de prestigiu să toarne cola în șampanie, divizia eco de la Bruxelles se sucește însă în privința domnului Goe preferat: automobilul electric. Astfel, Europa nu mai vrea ca aceste automobile să fie complet silențioase, fabricanții acestui tip de vehicul fiind obligați să le echipeze cu un emițător de sunet pentru a fi auzite în trafic și de pietoni. Considerând că o mașină electrică este potențial periculosă, mai ales pentru pietoni, țări ca Marea Britanie și Franța au început deja să testeze radare sonore.

 

Retransmiterea artificială a sunetului

Mercedes a fost obligat astfel la o struțo-cămilă pentru ca urechile diviilor eco să nu sufere. Specialiștii au decis să retransmită artificial sunetul motorului și eșapamentului prin boxele instalației sonore din habitaclu. Sistem care se regăsește la modelele Mercedes-AMG. „Este sunetul veritabil al motoarelor AMG emis prin eșapamente. dar pe care l-am deplasat în interiorul vehiculului”, a declarat Bastian Bogenschutz, responsabil cu planificarea modelelor compacte Mercedes-AMG.

Te-ar putea interesa și: