Blue Lives Matter. Puternicul portal american pro-poliție contraatacă

În spatele acestei pagini de Facebook, foarte influentă și activă în plină campanie prezidențială americanî, se ascunde o companie misterioasă care vinde tricouri.

La 12 septembrie, o știre scandalizează Statele Unite. În Compton, în apropiere de Los Angeles, un bărbat a împușcat doi ofițeri de poliție înainte de a fugi. Acest atac, inexplicabil, revoltător, a stârnit indignare: majoritatea celor zece cele mai virale articole pe Facebook in țară sunt dedicate acestuia. Toate provin de pe site-uri sau mass-media conservatoare.

Printre aceste site-uri este The Police Tribune. Acesta este noul nume al unui portal care anterior se numea Blue Lives Matter: numele unei mișcări care a devenit cunoscută înb 2016 , inițiată de ofițerii de poliție americani ca reacție la protestele Black Lives Matter care denunțau „brutalitățile polițienești”.

De atunci, susținătorii Blue Lives Matter și-au exprimat în mod regulat indignarea față de tratamentul nefavorabil al acțiunilor poliției în mass-media.

Peste două milioane de abonați

The Police Tribune explică faptul că a fost „înființat și este administrat integral de membrii poliției , activi sau pensionari” . Se prezintă pe Twitter ca „ vocea oficială a mișcării Blue Lives Matter” și are un cont certificat în această rețea: un logo albastru care indică faptul că echipele Twitter au verificat identitatea proprietarilor săi.

Site-ul este puternic. Pe Facebook, distribuie în fiecare zi celor peste două milioane de abonați ai săi numeroase articole în care ofițerii de poliție sunt victime ale altor cetățeni americani. Unele dintre postările sale, precum un articol cu titlu înșelător despre moartea unui bărbat afro-american împușcat de un ofițer de poliție, sunt distribuite de peste 100.000 de ori pe Facebook.

În august, The Police Tribune acumulase peste 1,3 milioane de reacții, like-uri și share-uri - de două ori mai mult decât pagina popularului polemist conservator Bill O'Reilly.

Articolele de pe site denunță în mod regulat presupusul laxism al judecătorilor care eliberează delincvenți sau rasismul manifestanților de stânga.

Mai larg, site-ul se concentrează pe orice lucru care confirmă ideea, populară în rândul susținătorilor lui Donald Trump, că America este amenințată de o extremă stânga care urăște poliția.

Însă The Police Tribune nu este doar unul dintre cele mai puternice site-uri activiste de pe rețelele de socializare americane în 2020. Este, de asemenea,  o afacere. Site-ul este deținut de o companie de îmbrăcăminte, Warrior 12 , care vinde tricouri „patriotice” sau cu mesaje conservatoare, cu referințe la Sparta sau la cruciade. Warrior 12 este promovat ca „sponsor” al The Police Tribune, ale cărui reclame se leagă de marca de îmbrăcăminte.

Conform informațiilor Le Monde, compania Warrior 12 este ea însăși o filială a unui foarte discret holding, Tea Kay Media LLC, înregistrat în paradisul fiscal din Delaware. Identitatea proprietarilor este protejată de legile permisive ale acestui stat.

Compania nu este interesată doar de forțele de ordine americane. De asemenea gestionează o pagină dedicată pompierilor (20.000 de abonați), care servește și ca vehicul promoțional pentru tricourile sale. De asemenea, are o întreagă rețea de pagini care par a fi dedicate exclusiv promovării tricourilor The Police Tribune și Warrior 12: pagina de Facebook Liberty or Death (150.000 de abonați), o pagină Facebook dedicate armelor de foc (160.000 de abonați), o pagină dedicată patrioților care doresc să „denunțe comportamentul liberalilor”, Exposing Liberals, (260.000 de abonați) și Always Back the Blue (300.000 de abonați).

Operațiune politică, operațiune comercială, ambele? Warrior 12 nu a răspuns la solicitările Le Monde cu privire la acest subiect. Întrebat,  Christopher Berg, editorul The Police Tribune, a spus că este un „parteneriat” prin care „Warrior 12 plătește costurile de funcționare ale The Police Tribune”. 

Un „parteneriat” indispensabil, potrivit acestuia, în fața „acțiunilor activiștilor anti-poliție care continuă să facă presiuni asupra agenților de publicitate”.

Pentru The Police Tribune, Warrior 12 este mai mult decât un simplu partener. Vânzătorul de îmbrăcăminte este listat ca proprietar al The Police Tribune.

Warrior 12 a organizat cursele  caritabile Back the Blue 5K , de cinci kilometri, în beneficiul serviciilor de poliție, care au avut loc în mai multe orașe din Statele Unite.. Compania susține că donează o parte din profiturile sale către organizații de caritate pentru poliție, dar nu detaliază care sau pentru ce sumă.

Aceste activități care au loc într-un context în care violența poliției este unul dintre subiectele principale ale actualei campanii prezidențiale din Statele Unite - de ambele părți ale eșichierului politic.