Blogul, noua arma politica

Blogul, noua arma politica

Ion Iliescu si-a facut blog. Opinia publica a fost socata. Descoperiti de ce politicienii din opozitie sunt bloggeri mai activi decat cei de la putere.

Politicienii romani isi fac bloguri. Lumea se schimba, iar ei au nevoie de voturi.

Parlamentarii si ministrii au descoperit potentialul de comunicare si de imagine pe care il poate asigura un jurnal on-line. Toti sustin ca astfel pot avea o relatie directa cu publicul.

Dar ei au inteles ca electoratul tanar, de perspectiva, s-a mutat pe internet si ca trebuie sa patrunda in universul lor pentru a le castiga voturile. Elocventa este „rasucirea” lui Ion Iliescu, ce vedea in bloguri „o mahala a scrisului”, iar acum se declara convins „de realitatea unui mediu dinamic, ce da posibilitatea fiecaruia de a-si expune ideile”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Blogurile sunt cum e omul. Politic. Unii isi posteaza singuri opiniile, altii scriu pe hartie, iar de publicarea lor se ocupa echipe de voluntari. Unii scriu zilnic, altii din an in Paste. Unii ofera detalii nestiute din viata privata, posteaza fotografii si imagini video, altii comunica la fel de prost ca intotdeauna. Insa toti cei care au patruns in blogosfera au facut acest pas pentru ca aici e viitorul. Cand votul uninominal va lichida armatele de „listaci”, fiecare cuvintel postat pe blog va conta la urne.

Dupa bloguri sunt tot ei „Politicienii romani si-au facut blog pentru ca unii dintre consilierii lor (prieteni sau apropiati) i-au invatat sa-si faca, altii pentru ca li s-a facut blogul „la cheie” de tineri bloggeri si au intuit ca nu trebuie sa refuze noul mijloc de comunicare, iar ultimul val de politicieni bloggeri a asteptat sa fie testat trendul in comunicarea on-line si dupa confirmarea trendului l-au imitat recent”, explica Antonio Momoc, asistent universitar doctorand la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii (FJSC).

Blogul are multe avantaje tentante pentru un politician. Loic Le Meur, un blogger francez stabilit in SUA, considera ca cel mai pretios este apropierea de oameni. Blogul este si o modalitate foarte buna de apropiere a politicienilor de segmentul tanar al electoratului, utilizator cu precadere al internetului si in general dezinteresat de politica.

„Politicianul se umanizeaza prin blog, se apropie de cetatean. Tinerii nu sunt interesati de site-urile partidelor politice sau de paginile personale stil gazeta de perete ale politicienilor. Dar pe blog ei pot intra intr-o comunicare directa cu politicianul, ii pot trimite critici, observatii, injuraturi, bancuri, virusi, caricaturi etc. Asta il face pe omul politic mai simpatic in randul tinerilor”, spune Antonio Momoc.

Politicienii „s-au prins”

Autorul unui curs de marketing politic la FJSC, Momoc spune ca jurnalul unui politician are succes atunci cand se discuta despre el in blogosfera. „Iar pentru asta trebuie ca omul politic sa fie altfel pe blog decat il stim de la televizor sau din parlament. Limbajul trebuie sa fie mai apropiat de cel din blogosfera, si chiar de cel al „strazii”, posturile trebuie sa fie la zi, reactiile la comentariile de pe blog trebuie sa fie rapide, imediate”.

El crede ca blogurile vor deveni si mai importante in perspectiva introducerii votului uninominal: „Comunicarea on-line, campaniile de strangeri de fonduri pe internet, gherila digitala, SMS-urile au influentat decisiv marketingul politic al ultimilor ani. Politicienii romani s-au prins un pic si ei. Asta in contextul in care discutam in Romania despre votul uninominal”.

„Din ce in ce mai importanta este persoana in politica”, conchide specialistul in marketing. Iar cei care sunt foarte activi in aceasta zona au sanse mai mari sa se impuna la testele electorale.

Politicienii romani isi cauta alegatorii in spatiul virtual

Politica digitala. Cei mai activi bloggerii sunt membrii de frunte ai PSD. Iar cel mai neasteptat dintre toti este Ion Iliescu, care in aceasta saptamana si-a facut intrarea in spatiul virtual.

Cunoscut ca un politician cu convingeri conservatoare, Iliescu a declarat marti ca la inceput blogurile i s-au parut „un fel de mahala in scris”, dar, incurajat de mai multi colaboratori, si-a facut si el in aceasta saptamana un jurnal on-line. „Am intrat in comunitatea virtuala a blogului convins de realitatea unui mediu dinamic, ce da posibilitatea fiecaruia de a-si expune ideile”, isi explica Ion Iliescu intrarea surprinzatoare in blogosfera.

Fostul presedinte al Romaniei a apelat la blog „pentru a comunica neformal, simplu, fara limite impuse, supuse doar regulilor bunului-simt”. El spune ca isi scrie singur textele, iar acestea sunt postate pe blog de o echipa de colaboratori.

Pana acum, Iliescu a scris patru articole. „„Privita din afara, blogosfera pare preocuparea unor persoane care isi cauta ocupatie”, opinam cu ceva timp in urma. Acum, in cunostinta de cauza, regret aprecierile pe care le-am facut. Este fantastic sa afli intr-un interval scurt de timp opiniile a sute de oameni asupra problemelor ce te framanta, sa primesti incurajari, dar si negari, sfaturi si aprecieri mai mult sau mai putin critice”, scrie Iliescu.

Intr-un text care pare opera administratorului blogului, Iliescu precizeaza ca isi citeste toate mesajele, nu cenzureaza nimic si ca blogul sau nu va insera publicitate de tipul pay per click. Potrivit administratorului, pana miercuri a inregistrat 34.915 vizitatori, iar numarul mesajelor primite depaseste 300.

Ocolind filtrul SPP

Patrunderea lui Ion Iliescu in blogosfera a fost salutata prompt pe internet de Adrian Nastase, un „veteran” al blogosferei. „Succes. Problema va fi cat isi va folosi autocenzura”, a scris miercuri Nastase.

Fostul premier si-a deschis jurnalul abia in mai anul acesta. Pe 8 noiembrie, el isi informa cititorii ca a inregistrat 501.115 accesari si peste 11.000 de postari. Nastase isi actualizeaza mereu blogul si raspunde des cititorilor, carora le prezinta  opinii politice, dar si impresii de calatorii, povestiri inedite si imagini din colectia personala. Voluntarii cenzureaza doar mesajele ce depasesc limita decentei.

In topul celor mai citite articole troneaza scrisoarea pe care i-a adresat-o premierului Tariceanu cu privire la situatia romanilor din Italia. Nastase s-a rafuit pe blog cu Cozmin Gusa, catalogandu-l ironic „noul judecator moral” al clasei politice romanesti.

Ex-premierul povesteste si intamplari inedite: „Saptamana trecuta, un porumbel alb a fost atacat de un uliu rau si a cazut in curtea parlamentului cu o aripa (neideologica) rupta. L-am adus in birou la noi (fara sa-l trecem prin filtrul SPP) si ne ocupam de el cu randul. Speram sa se faca bine pana la europarlamentare ca sa sarbatorim impreuna victoria in alegeri”, scrie Nastase.

Un blog sec Blogul lui Mircea Geoana este ca un comunicat oficial de partid. Presedintele PSD se adreseaza sobru, ca de la tribuna adunarilor de partid. Blogul contine doar o referinta sumara la fiul sau, care a trecut cu bine de Testele Nationale.

Geoana isi posteaza singur textele si spune ca din aceasta cauza raspunde mai greu la intrebarile primite. „Nu reusesc sa scriu cat de des mi-as dori si, de cele mai multe ori, lucrurile pe care as vrea sa vi le povestesc raman pe lista „lucrurilor de facut”„, explica el. Liderul PSD a publicat primele mesaje pe blogul sau in decembrie 2006. De atunci, s-au strans 26 de postari, la care se adauga raspunsurile la comentariile cititorilor.

Printre cele mai citite subiecte se numara suspendarea presedintelui Basescu, precum si disparitiile lui Florian Pittis si Patriarhului Teoctist.

Un mod de descarcare

Zsolt Nagy, fostul ministru al comunicatiilor si tehnologiei informatiilor, si-a facut blog in noiembrie anul trecut, dupa o perioada lunga de gandire. „Nu-mi place treaba neserioasa. Sau ca altii sa scrie in locul meu”, explica Nagy ezitarea sa. „Multi ar spune ca nu au timp de asa ceva! Dar sunt atatea drumuri in avion sau in traficul groaznic din Bucuresti, in care poti sa asterni cu usurinta pe hartie lucruri interesante din viata sau din activitatea ta!... sau pur si simplu ganduri. E si un mod de descarcare... ceva mai ortodox”, a explicat Nagy pe vremea cand ocupa fotoliul de ministru.

Desi precizeaza ca nu este scriitor si are dificultati de exprimare, „atat din punct de vedere al talentului, cat si al timpului”, Zsolt Nagy a postat pana acum 41 de mesaje. Bloggerul nu a ocolit subiectul controversat al acuzarii sale pentru tradare si spionaj. Cu toate acestea, el a precizat ca nu doreste suspendarea presedintelui tarii.

Atacat de hackeri Ioan Mircea Pascu are blog inca din vara anului trecut, pe cand nu stia prea bine ce inseamna asta. „In vara lui 2006, m-am intalnit cu Dragos Seuleanu si prietenii sai, care au insistat sa-mi fac si eu blog. Mi-au raspuns la intrebarea ce inseamna un blog si am acceptat. Am gasit amuzant sa dialoghez in gol sau cu mine insumi. Apoi au inceput comentariile, m-am angajat in ele si asa am ajuns membru al „tagmei”, cu mandria ca, printre politicieni, sunt printre primii...”, explica fostul ministru al apararii.

Pe 24 octombrie, autorul, care se semneaza „oshanu”, si-a informat cititorii ca a fost victima unui atac electronic. „Vreau sa anunt pe aceasta cale ca, incepand de ieri-seara si continuand astazi  de dimineata, cineva a patruns in contul meu de yahoo, si-a insusit identitatea „Mircea Satmareanu” si a trimis scrisori in care a solicitat bani multor persoane din lista mea de adrese”, avertizeaza Pascu.

El e convins ca intruziunea reprezinta o tentativa de discreditare: „Este clar ca este vorba despre o actiune de discreditare, data fiind candidatura mea la alegerile europene - facuta sa fie cat mai credibila prin solicitarea unei sume modice, 3.000 de dolari - care are si o componenta externa, fara de care atacul nu ar fi putut avea loc”, arata eurocandidatul PSD.

Cronica de „meci” in direct

Andrei Chiliman are blog din luna iunie si a postat pana acum 59 de mesaje. Primarul sectorului 1 al Capitalei isi exprima sprijinul pentru salvarea parcului Bordei si isi continua meciurile cu adversarii sai traditionali - Videanu, Mitica Dragomir si Constanda: „Probabil ca cei mai multi dintre voi au aflat deja. Meciul cu Constanda se joaca in finala. (...) Constanda este acum in fata mea cu cererea de autorizatie pentru parcul Bordei. Credeti ca o sa-l primesc in birou la mine, o sa-i dau o cafea si o sa ascult doleantele, prin cate a trecut el pentru terenul primit aproape gratis? O sa-l ascult in timp ce-mi va spune cat munceste el sa-mi posteze pe blog invective, materiale de presa fabricate si alte mizerii? Sa ma impac cu el? Sa-l chem si pe Mitica Dragomir si sa-i dau si lui felia din Herastrau, pontonul mult iubit, dar daramat nemilos de Primaria Sectorului 1?! Sa-i transmit si lui felicitari pentru postarile pe blog? Sau sa-i dau afara din birou asa cum am procedat cu domnul inca neprins Hayssam, care a incercat sa-mi se bage pe gat de alti binevoitori gen Videanu...”. Chiliman isi incheie „cronica de meci” decis sa lupte mai departe pentru salvarea Parcului Bordei.

ATAC

Provocare la duel

> Cozmin Gusa are blog din luna mai, dar a scris pana acum doar de 12 ori. Doua dintre mesaje fac referire la Adrian Nastase, cu care se rafuieste in blogosfera si al carui nume il scrie fara majuscula.

> Dupa ce il acuza ca mistifica adevarul din cauza disperarii, Gusa il cheama la duel. In direct, la televiziune: „Adriane, daca ai ales aceasta cale sa-mi ocupi timpul sau sa-ti faci publicitate, sa stii ca putem s-o rezolvam mai simplu (...), intr-o emisiune TV pe care s-o avem impreuna. Poti sa-mi propui emisiunea tot pe blog, nu trebuie sa ma mai suni”.

AVANTAJE

10 motive pentru ca un politician sa aiba blog 1 Sunt mai aproape de sustinatorii lor. Cand un politician deschide un blog, oricine poate sa i se adreseze, sa reactioneze la ideile lui, sa discute cu el.

2 Pentru a crea o dezbatere publica. Discutiile pot continua la nesfarsit. Politicienii trebuie sa reactioneze la comentariile cititorilor, altfel acestia se vor simti ignorati.

3 Pentru a testa idei. Programe, declaratii, pozitii politice, pot fi incercate mai intai pe blog pentru a vedea reactiile publicului.

4 Un nou mod de adresare. Oamenii nu vor comunicate de presa pe blog. Politicienii trebuie sa scrie asa cum vorbesc, altfel totul va parea fals.

5 Intelegerea mai buna a criticilor. Exista politicieni care posteaza pe blog comentariile critice ale adversarilor politici. Urmarind reactiile cititorilor, ei pot afla cui dau dreptate alegatorii.

6 Raspandirea mai usoara a ideilor. Opiniile politice pot fi comunicate intr-un mod descentralizat.

7 Strangerea de fonduri pentru campanie. Din pacate, nu cunosc o campanie importanta de strangere de fonduri in Europa. Acest lucru se va schimba in viitor.

8 Obtinerea unei audiente tinere. Dandu-le posibilitatea tinerilor sa deschida discutii si sa participe, ei pot fi mai interesati de politica.

9 Crearea unei retele in jurul blogului. Cea mai simpla cale pentru a testa influenta unui blog este sa cautati pe Google numele unui politician. Daca adresa blogului apare in prima pagina de rezultate, inseamna ca autorul are autoritate, iar ideile sale se raspandesc repede.

1O Pentru a deveni faimos. Politicienii necunoscuti si ideile politice noi pot atrage atentia mai usor.