Florian Bichir:" Duhovnicul nu are voie sa faca publice pacatele marturisite in scaunul spovedaniei."
Spovedania este una dintre cele sapte taine ale Bisericii, prin care Dumnezeu iarta, prin preotul duhovnic, pacatele crestinilor care se caiesc sincer si le marturisesc. In ce consta, de fapt, spovedania? Preotul spune anumite rugaciuni, dupa care urmeaza marturisirea pacatelor. Credinciosul raspunde la intrebarile preotului-duhovnic - un fel de chestionar, ca sa fie pe intelesul unora - sau isi marturiseste singur pacatele.
Cazul de la Galati a ridicat o serie de intrebari, unele justificate privind intrebarile pe care le poate pune preotul-duhovnic. Ca sa fim precisi, sa citam din „Molitfelnic”, cartea de cult care cuprinde slujbe, randuieli si rugaciuni savarsite de preot la diferite trebuinte din viata crestinilor. Conform acestuia - Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1998, tiparit cu aprobarea Sfantului Sinod, Marturisirea sau Spovedania este „a doua curatenie si ca al doilea Botez”.
Iata doar cateva dintre intrebarile pe care le pune duhovnicul, dupa ce credinciosul spune Crezul - Simbolul Credintei, si i se citesc cele 10 porunci: „Nu ti-ai stricat fecioria ta implinindu-ti pofte trupesti?; Nu cumva ai pacatuit cu femei?; Si ce fel a fost, cu barbat sau fara barbat? Sau ai pacatuit cu femeia ta inainte de a o lua?; N-ai pacatuit cu careva din rudenii?; N-ai facut sodomie tu cu altul, sau altul cu tine?; N-ai pacatuit cu alte femei sau cu femeia ta peste fire? Sau cu vreun fel de dobitoace?”. (...) „Iar daca este femeie sa o intrebi pa rand asa”, scrie in „Molitfelnic”: „Nu cumva ai pacatuit de fata mare sau cand ai fost logodita? Sau sa fi facut pacate cu alta fata sau femeie? N-ai pacatuit cu altul avand barbat si nu l-ai inselat cu alte feluri de mestesuguri, cu minciuni sau alte viclenii? N-ai pacatuit cu barbatul tau impotriva firii? N-ai indemnat femeia cuiva spre desfranare? (...)”.
E clar ca duhovnicul intreaba numai de pacate si nu anume cum sau cu cine s-au savarsit acestea, lucru omis sau discutat tangential in aceste zile. Alte intrebari - cu conotatii sexuale - in scaunul de spovedanie sunt interzise si reprezinta o incalcare flagranta a invataturii ortodoxe.
La latitudinea duhovnicului, cel care se spovedeste - in functie de pacatele marturisite - poate primi un canon. Canonul de spovedanie sau epitimia (certarea) este mijlocul de pocainta randuit de Biserica, prin care preotul-duhovnic cere credinciosului sa faca rugaciuni, metanii, frecventarea bisericilor, fapte de milostenie, posturi, infranari de la anumite fapte sau mancaruri etc.
Cea mai aspra pedeapsa este oprirea de la Sfanta Impartasanie pentru un anumit timp. Iata aleatoriu cateva canoane: preacurvia se pedepseste cu oprirea 15 ani de la impartasanie (canonul 58 al Sf. Vasile cel Mare). Sodomia cu 15 ani, curvia cu dobitoc 15 ani, cel ce va umbla cu femeia straina, peste fire, 15 ani, cel ce face malahie, post 40 de zile si 100 de metanii pe zi etc.
Si pentru ca au existat diverse confuzii, trebuie spus ca preotul-duhovnic nu are voie, sub niciun motiv, sa faca publice pacatele marturisite in scaunul spovedaniei, in caz contrar fiind caterisit (exclus din cler). Restul sunt povesti, care tin mai mult de folclor, precum cea cu ingenuncheatul in fata preotului si capul sub epitrahir.
Cititi si Invatatura despre Canoane