CFR ar putea pierde 35,5 milioane de euro din finanţări externe, sumă destinată finalizării lucrărilor la linia de cale ferată Bucureşti-Constanţa, deoarece bugetul de stat nu şi-a acoperit partea.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, cea care întreţine şi administrează infrastructura feroviară din România, riscă să piardă 35,5 milioane de euro, bani pentru finalizarea lucrărilor la linia de cale ferată Bucureşti-Constanţa. Lucrările de pe acest tronson ar putea fi oprite, iar călătorii spre litoral ar putea parcurge cu trenul un drum de trei ore, şi anul acesta, în mai bine de cinci ore.
Potrivit oficialilor CFR, motivul ar fi limitarea de către Ministerul Economiei şi Finanţelor a cofinanţării bugetare aferente acestui an pentru proiect şi, implicit, a sumelor accesate din împrumuturi externe.
Banii pentru lucrările amintite provin din împrumuturi contractate de guvern în 2005 pentru reabilitarea sectoarelor Bucureşti Nord-Băneasa şi Feteşti-Constan- ţa. Termenul de finalizare a lucrărilor pe aceste sectoare este sfârşitul acestui an, respectiv, iulie 2009. În momentul de faţă, lucrările s-au realizat în proporţie de 70% .
Fonduri bugetare în locul finanţărilor pierdute
Ioan Pintea, directorul general adjunct al CFR SA, ne-a declarat că a primit asigurări de la Ministerul Economiei şi Finanţelor că, în cazul în care aceşti bani vor fi pierduţi, se vor aloca fonduri de la bugetul de stat pentru finalizarea proiectului. Reabilitarea celor două secţiuni costă în total circa 453,6 milioane euro, din care 165 de milioane de euro sunt asiguraţi printr-un împrumut de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JBIC). Restul, 288 de milioane de euro, reprezintă bani de la buget şi în împrumut suplimentar obţinut de la banca austriacă Dexia Kommunalkredit Bank.
Împrumutul cu JBIC expiră în noiembrie, dar până acum nu s-a utilizat şi, implicit, s-ar putea pierde 15% din valoarea împumutului, adică 24 de milioane de euro. Proiectul este cofinanţat şi dintr-un împrumut la banca vieneză Dexia Kommunalkredit Bank, care a expirat la mijlocul acestei luni. Şi în acest caz, „suma neutilizată este de 11,6 milioane de euro, existând riscul iminent de pierdere a sumei netrase“, se arată într-un document al companiei de căi ferate.
În total, pentru reabilitarea acestor tronsoane s-au cheltuit 280 de milioane de euro, urmând a fi investite încă 176 de milioane de euro până în iulie anul viitor.
Studii de fezabilitate vechi de 7 ani
Proiectul reabilitării liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa, cu o lungime totală de 225 de kilometri, a fost lansat în martie 2005 de Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor la acea vreme.
„În 2005, când s-au organizat licitaţiile pentru începerea lucrărilor la secţiunile Bucureşti Nord- Băneasa şi Feteşti-Constanţa, s-a constatat că valoarea celor mai scăzute oferte depuse depăşea sumele de bani împrumutate, asta pentru că studiile de fezabilitate au fost executate în 2001“, a explicat Ioan Pintea întârzierile apărute în finalizarea acestui proiect.
Pe tronsonul Bucureşti Bă- neasa-Fundulea-Feteşti, finanţat prin fonduri ISPA, lucrările au început abia anul trecut şi nu vor fi finalizate înainte de iunie 2010. În prezent, a fost realizat mai puţin de jumătate din volumul total al lucrărilor prevăzute. Proiectul de reabilitare cuprinde lucrări la poduri, la infrastructură, suprastructură, linii curente, precum şi lucrări la instalaţiile de semnalizare şi de telecomunicaţii.
BANI ÎN MINUS LA REPARAŢII
Tot mai multe proiecte aflate în derulare sunt în pericol
Căile Ferate ar putea rămâne şi fără împrumutul de la Banca de Investiţii pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), în valoare de circa 90 de milioane de euro, care reprezintă „singura sursă de finanţare pentru întreţinere şi lucrări la infrastructura feroviară“, din cauză că, nici în acest caz, cofinanţarea de la bugetul de stat nu s-a ridicat la nivelul cerut de CFR.
Pentru 2008, pentru plata lucrărilor de întreţinere la infrastructura feroviară, CFR avea nevoie de 107 milioane de lei, dar a primit de la buget doar 12,7 milioane de lei. „Ca urmare, nu se mai pot semna contracte şi nu se mai pot efectua plăţi“, se arată în document.
Nici proiectele de înlăturare a efectelor inundaţiilor nu stau mai bine, existând riscul de a nu putea cheltui banii împrumutaţi de la BDCE, adică 16,3 milioane de euro.