În această perioadă în care băncile pierd din ce în ce mai mulţi bani din cauza restanţierilor la împrumuturile în valută, instituţiile de creditare sunt dispuse să găsească soluţii de mijloc pentru a le reduce.
Astfel că reeşalonarea cre ditului s-a dovedit cea mai bună soluţie atât pentru client, cât şi pentru bancă. După ce, la finele anului trecut, Bancpost era printre cele mai blamate bănci, acum este prima care vine cu soluţii „de mijloc“.
„Bancpost le va oferi clienţilor existenţi soluţii pentru reducerea ratelor lunare prin rescadenţare sau prin mo di fi carea monedei creditelor exis tente“, spun oficialii băncii. Pri mul pas pe care trebuie să-l facă un client care vrea să-şi plătească rata este să anunţe banca.
„În acest caz, în funcţie de situaţia expusă şi de caracteristicile îm pru mutului pe care îl deţine, pre cum şi de procedurile în vigoare la acea dată pentru respectivul credit, banca va putea fie să resca denţeze creditul respectiv (extin de rea perioadei creditului şi, astfel, rata lunară de plată va fi mai mică), fie să refinanţeze cre ditul în condiţii favorabile clientului aflat în impas“, ne-au spus surse bancare.
Băncile se aşteaptă la ce-i mai rău
După cum arată şi informaţiile Băncii Naţionale a României, restanţele la împrumuturile bancare cresc de la o lună la alta. Acum, cel mai „nociv“ factor care susţine creşterea restanţelor pare să fie deprecierea leului, care numai într-o singură săptămână a căzut cu 20 de bani. Deşi o parte din bănci oferă soluţii pentru a nu pierde niciuna dintre părţile implicate într-un contract, sunt şi unele instituţii financiare pentru care nu există altă soluţie decât contractul şi penalizările pentru neplată.
„Dacă un client nu poate plăti nu ne rămâne decât să re cur gem la penalizările din contractul pe care acesta l-a semnat“, ne-au declarat reprezentanţii unei bănci. După ce a fost penalizat, respec tivul client va intra automat şi-n baza de date a Biroului de Credit.
„În cazul în care nu este posibilă nicio negociere privind rambur sarea ratei, odată anunţată inca pacitatea rambursării, se va trece la executarea clauzelor contrac tuale; ca şi consecinţă implicită, clientul va fi raportat instituţiilor ce monitorizează restanţele la credite“, ne-a declarat Roxana Gavrilă, şefa cabinetului de comunicare al CreditTeam.
Refinanţarea nerecomandată
Pentru client, o ultimă soluţie ar fi refinanţarea. „Dacă nu am fi traversat această perioadă tulbure, în care costul creditului a revenit la nivelul celui de acum doi ani, una dintre soluţii ar fi fost refinanţarea în condiţii mai convenabile. În prezent însă, refinanţarea nu este o soluţie bună“, ne-a spus Raluca Dobre, analist financiar IpoteciDirect.
De cealaltă parte, pentru bancă, ultima soluţie este reprezentată de vânzarea creanţei. „Aproape niciodată nu este mai convenabil pentru o instituţie de credit să execute creanţele clienţilor aflaţi în dificultate decât să obţină bani în rate mai mici. Totuşi, decizia de demarare a procedurii de exe cutare este luată de fiecare bancă în parte în funcţie de politica acesteia şi de clauzele con tractuale“, ne-a mai declarat Raluca Dobre.
EVOLUŢIE
Restanţele cresc pe zi ce trece
Soldul împrumuturilor în valută a crescut în noiembrie cu 2,29%, de la 108,24 miliarde lei la 110,727 miliarde lei. Ratele restante pe luna noiembrie au ajuns la 905 milioane de lei, cu peste 11% mai mari faţă de finele lunii octombrie. Cei mai mari datornici restanţi au fost tot bucureştenii, şi în luna noiembrie, cu mai mult de o treime din total, adică 357 de milioane de lei. În luna precedentă, populaţia şi firmele din Capitală aveau datorii la bănci de 404 milioane de lei, adică 50% din total.