Ce vor face cele 200 de BĂNCI inteligente de pe străzile din IAȘI

Ce vor face cele 200 de BĂNCI inteligente de pe străzile din IAȘI

În mai multe zone din Iași vor fi montate 200 de bănci inteligente, smart banch, o astfel de bancă fiind deja funcţională pe pietonalul Ştefan cel Mare.

Primarul Mihai Chirica a spus că banca inteligentă de pe pietonal este produsă sută la sută de Primăria Iaşi. El a dat asigurări că bancă inteligentă are "nişte funcţiuni mai aparte care nu sunt specifice unei bănci mobilier urban".

"Această bancă îţi oferă posibilitatea de a încărca smatphone-ul, ai wi-fi gratuit pe o rază de 100 de metri, este autonomă din punct de vedere energetic. Se alimentează cu panouri solare, are iluminat pe timpul nopţii, are posibilitatea difuzării unui program radio, dar vrem mai multe astfel de posturi. Banca mai are şi un dispozitiv de redare audio care poate fi încărcat cu melodii prin USB. În curând o să instalăm echipamente şi pentru fixarea bicicletelor. Banca inteligentă serveşte obiectivelor de bază: te odihneşti, te relaxezi, îţi satisfaci anumite griji pe care le ai, de exemplu, încărcarea telefonului mobil. Credem că este utilă. Nu ne vom opri aici, construim 200 astfel de bănci inteligente. Am reuşit să găsim şi să punem panouri fotovoltaice de mare performanţă şi sperăm să fie un gând bun pentru ceea ce înseamnă smart city, unul dintre proiectele la care ţin foarte mult", a declarat, pentru Agerpres, primarul Mihai Chirica.

Cele 200 de bănci, susţine primarul Chirica, vor fi amplasate în special pe zonele tranzitate, cum este spaţiul public din faţa Primăriei, pietonalul Ştefan cel Mare şi Sfânt, sau parcurile din oraş ori centrele universitare. "Acolo unde tinerii îşi vor găsi de lucru pe lângă reţelele de tip wi-fi gratuite", a spus primarul Mihai Chirica.

El a precizat că proiectul "banca inteligentă" face parte dintr-o gamă mai largă de punere în valoare a inteligenţei locale, cea de smart city, pe de o parte, dar şi "a lucrurilor care contează în municipiul Iaşi, precum spaţiile verzi, locurile de joacă pentru copii, parcurile pentru persoanele de vârsta a treia".

  "Noi am divizat conceptul de smart city în opt ramuri, de la smart infrastructură până la smart educaţie. Fiecare domeniu de activitate al unei autorităţi publice poate căpăta şi această nouă noţiune de smart. Am implementat, de exemplu, posibilitatea de a cumpăra bilete în mijloacele în comun cu cod QR, care este, de asemenea, un concept smart. Am reuşit să implementăm câteva programe informatice la nivelul Primăriei, şi mai ales la Direcţia de Finanţe, privind programarea taxelor şi impozitelor şi a comunicării directe a celor care sunt în momentul de faţă contribuabilii noştri. Încercăm să avem o colaborare strânsă cu furnizorii de utilităţi în găsirea unor capacităţi şi platforme pentru a putea transmite informaţii directe către clienţii lor fără a mai fi nevoie să intre în birourile unor funcţionari", a declarat primarul Chirica.

El a precizat că acest concept de smart city face parte din dorinţa municipalităţii de a nu face "un aparat de funcţionari foarte stufos".

"Dau exemplu primăria din Berlin care gestionează o populaţie care uşor, uşor urcă la 10 milioane de persoane, dar are 1.200 de angajaţi, iar primăria din Bucureşti gestionează o populaţie de 2 milioane de oameni şi depăşeşte de departe 3.000 de angajaţi. Fac o comparaţie între două capitale europene pentru că ei implementează soluţii smart", a spus Mihai Chirica.