Elevii de gimnaziu vor învăţa la şcoală istoria oraşului în care s-au născut şi trăiesc.
Începând cu anul şcolar 2008- 2009, puştii de clasa a V-a din Timişoara vor fi singurii din ţară cărora li se va preda istoria oraşului natal. Viceprimarul Adrian Orza, iniţiatorul proiectului demarat acum 2 ani, crede că, numai învăţând de mici despre oraşul lor, generaţiile viitoare îşi pot dezvolta cu adevărat spiritul civic şi mândria locală.
Manualul include date şi multe fotografii inedite despre aşezarea şi numele Timişoarei şi continuă până la Revoluţie şi perioada 1990-2007. „Istoria Timişoarei“ a fost scrisă de Ioan Haţegan, profesor doctor, cercetător ştiinţific al Academiei Române, şi de Cornel Petroman, profesor doctor şi inspector şcolar general adjunct la Inspectoratul Şcolar al Judeţului Timiş. Prima variantă va fi tipărită în 11.000 de exemplare, investiţia municipalităţii ridicându-se la 10.000 de euro.
Pentru o istorie adevărată a oraşului
Manualul va fi lansat pe 15 mai, zi în care, în anul 1815, se deschidea la Timişoara biblioteca lui Joseph Klapka, unică la vremea respectivă în întreg Imperiul Austro-Ungar. Acesta va fi distribuit gratuit pentru elevi în luna septembrie. „Ideea acestui manual e că ajunge în case, unde de el vor beneficia copiii, părinţii şi bunicii, şi se va isca o mişcare de mase ce va cere o istorie adevărată a oraşului. Asta ne şi dorim, să declanşăm un asemenea curent în toate comunităţ ile, care pot lua exemplul şi să ceară să cunoască istoria locului lor“, explică Ioan Haţegan.
Autorii anunţă deja al doilea volum, destinat elevilor din clasele VI-VIII, care va conţine texte din documente, cronici ale vremii şi mai multe imagini care fac ca elevul să intre în detaliile istoriei oraşului. „În al doilea manual vom introduce o secţiune aparte cu premierele Timişoarei, dar nu cu cele cunoscute de toată lumea, că a fost primul oraş iluminat electric din Europa, ci cu unele mai puţin cunoscute, de exemplu, faptul că prima maşină de jucat şah a fost făcută aici“, explică Ioan Haţegan.
„Programa trebuie să fie o atracţie, nu o povară“
Istoria Timişoarei va fi studiată opţional. Potrivit lui Marin Popescu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Timiş, deja foarte mulţi copii şi părinţi şi-au manifestat interesul pentru curs. „Sper să nu fie foarte mult de învăţat la fiecare lecţie pentru că şi aşa avem foarte mult la mate şi română. Dar sper să fie lecţii frumoase, iar profesoara de istorie să ne arate şi în oraş acele locuri despre care se vorbeşte în lecţii“, spune Radu Mihai Reja, elev în clasa a IV-a la Liceul Pedagogic. „Ar fi păcat ca viitorii cetăţeni maturi ai Timişoarei să nu-şi cunoască minunata istorie. Pe aici au trecut imperii. Ne putem numi un oraş fost imperial, de care e bine să se ştie cât mai mult. Totul e ca programa să fie atractivă şi să reprezinte pentru copii o atracţie, şi nu o povară“, spune Otilia Halunga, mama unui viitor cursant.
DEVENIRE
De la Eugeniu de Savoya la Ciuhandu
Cartea face o sinteză a descoperirilor arheologice de pe teritoriul oraşului Timişoara, povesteşte întâmplări fascinante, de la începuturile oraşului, viaţa în cetatea medievală sau personalităţile importante care l-au condus. Printre cei mai semnificativi lideri se numără Carol Robert de Anjou, Iancu de Hunedoara şi Eugeniu de Savoya (foto). Manualul mai povesteşte despre cetatea otomană şi regularizarea canalului Bega şi acoperă Revoluţia din 1989 şi „tranziţia timişoreană“, până în prezent. O lecţie aparte e dedicată.