Bacalaureat 2023. Subiecte Biologie BAC 2023. Cerințele de care trebuie să țină cont elevii

Bacalaureat 2023. Subiecte Biologie BAC 2023. Cerințele de care trebuie să țină cont eleviiSursa: dreamstime.com

Miercuri, 28 iunie, în conformitate cu programul stabilit, va avea loc proba la alegere a profilului și specializării în cadrul examenului național de Bacalaureat. La biologie, dacă subiectul I și II e rezolvat complet și corect, elevii pot obține nota 7.

Calendar Bacalaureat 2023.  Liceenii vor avea posibilitatea să opteze, în funcție de filieră, profil și specializare, pentru una dintre cele zece discipline disponibile: Biologie, Chimie, Fizică, Economie, Filosofie, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Sociologie și Psiholog.

Sfaturi pentru elevii care aleg să dea examenul la Biologie

La subiectul al II-lea, candidații sunt sfătuiți  de profesoara Mihaela Drăcea să aibă atenție să parcurgă toate etapele de rezolvare și calculele, în timp ce la subiectul al III-lea, „elevii trebuie să aibă noțiuni generale despre cele trei funcții de bază ale organismelor vii, să fie atenți la argumentările și explicațiile pe care le fac”.

Pentru ambele variante, Biologie vegetală și animală (clasele IX-X) și Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (clasele XI-XII), există trei tipuri de subiecte.

Subiecte și baremele urmează să fie publicate pe edu.ro, iar elevii le pot consulta pentru a-și face o idee despre nota pe care o pot obține la această probă de BAC.

Subiectul 1 la examenul de biologie

În cadrul subiectului I.A, elevii au sarcina de a scrie două noțiuni pe care le consideră corecte pentru a completa o afirmație. Trecem acum la subiectul I.B: pentru clasele IX-X, li se poate solicita să ofere două exemple de componente ale celulei eucariote și, pentru fiecare componentă menționată, elevii trebuie să scrie și o caracteristică.

Este important să acorde atenție dacă li se cere o caracteristică funcțională sau structurală. În ceea ce privește clasele XI-XII, se pot cere, de exemplu, denumirea și asocierea a două compartimente ale inimii cu venele mari. Pentru acest tip de subiect, regula este simplă: venele mari comunică cu atriile inimii, în timp ce arterele comunică cu ventriculele.

Subiectul I.C constă într-o serie de 5 itemi cu alegere simplă, în care elevii trebuie să scrie pe foaia de examen doar litera corespunzătoare răspunsului corect. În cadrul disciplinei Biologie vegetală și animală, acești itemi pot include cerințe referitoare la noțiunile pe care elevii trebuie să le cunoască despre diversitatea lumii vii. De exemplu, aceștia ar trebui să fie familiarizați cu următoarele aspecte:

  • care sunt grupele de animale vertebrate/ cordate – peşti osoşi, amfibieni (anure, urodele), reptile, păsări, mamifere placentare;
  • despre bolile sistemelor de organe la om, din programa de examen, așa cum sunt bolile respiratorii – bronşită, laringită, astm bronşic, pneumonie, TBC;
  • dar și diferența dintre mitoză și meioză trebuie să le fie foarte clară – prin mitoză din celulă diploidă, 2n, se formează celule diploide, iar prin meioză din celulă diploidă, 2n, se formează celule haploide, n – deci, dintr-o celulă-mamă 2n=44 cromozomi se formează prin diviziune mitotică celule-fiice tot 2n=44 cromozomi și prin diviziune meiotică celule-fiice n=22 cromozomi.

Subiectul 2 la examenul de biologie

Subiectul al II-lea este dedicat claselor XI-XII și include mai multe cerințe referitoare la genetica moleculară. De exemplu, elevii trebuie să enumere două tipuri de ARN implicate în sinteza de proteine și să ofere o caracteristică pentru fiecare tip sau să scrie o diferență între ADN și un anumit tip de ARN. Este important să acorde atenție dacă cerința specifică tipul de caracteristică sau diferență.

Apoi, urmează o problemă de genetică, în care elevii trebuie să parcurgă toate etapele de rezolvare, incluzând calculele necesare. De asemenea, există o problemă legată de grupele sangvine, în care elevii trebuie să aibă o înțelegere clară a noțiunilor despre aglutinogene și antigene, precum și aglutinine și anticorpi, care caracterizează cele patru grupe sangvine prezente în populația umană.

Pentru clasele IX-X, subiectul al II-lea abordează noțiunile studiate în cadrul capitolului „Circulația la animale”. Astfel, elevilor li se cere să demonstreze cunoștințe despre bolile sistemului circulator la om, cum ar fi varicele, ateroscleroza, hipertensiunea arterială, infarctul miocardic și accidentul vascular cerebral.

Aceștia trebuie să fie familiarizați cu manifestările, cauzele și modalitățile de prevenire ale acestor boli, precum și cu rolul fiecărui tip de celulă sanguină.

Este important să acorde atenție etapelor de rezolvare și la calculul necesar pentru problema în care se cere aflarea masei din plasma sângelui unei persoane. De asemenea, elevii trebuie să fie atenți la problema de încrucișare dintre două organisme, în care poate fi cerută identificarea tipurilor de gameți formați de organisme din F1. Este esențial să nu confunde gameții organismelor din F1 cu gameții organismelor parentale.

Subiectul 3 la examenul de biologie

Dacă atât subiectul I, cât și subiectul al II-lea sunt rezolvate corect și complet, elevii pot obține nota 7. Cu toate acestea, subiectul al III-lea nu ar trebui să fie dificil de rezolvat. Elevii trebuie să aibă noțiuni generale despre cele trei funcții fundamentale ale organismelor vii și să fie atenți la argumentele și explicațiile pe care le oferă.

La subiectul III.1.c), enunțurile trebuie să fie construite într-un număr de două pentru fiecare conținut dat. Aceste enunțuri trebuie să fie afirmative și să fie corecte din punct de vedere științific. Pentru minieseu, la subiectul III.2.c), elevii trebuie să acorde atenție enumerării celor șase noțiuni specifice temei date. Cele 3-4 fraze trebuie să fie coerente, corecte și să se afle într-o corelație cu noțiunile enumerate, potrivit edupedu.ro.