Pentru a reduce factura la combustibil, companiile aeriene micşorează porţiile de mâncare, taie din raţia de apă şi scurtează furculiţele.
Dacă vi se pare că porţiile servite în avion s-au micşorat brusc, că furculiţa este mult mai mică, iar pliculeţul de zahăr a pierdut ceva grame, să ştiţi că nu aveţi iluzii! O spun şi ziariştii de la „The Times“, care au aflat care sunt modalităţile inedite la care au apelat companiile aeriene pentru a reduce greutatea aeronavelor şi a ţine, astfel, sub control cheltuielile legate de combustibil.
Dacă, până acum, preţul crescut al combustibilului a dus la reducerea numărului de curse şi ţintuirea la sol a mai multor aeronave, de acum înainte măsurile radicale vor viza furculiţele, ambalajele sandviciurilor, revistele şi ziarele „prezente la bord“.
Într-o industrie în care fiecare gram contează, călătorii British Airways (BA) îşi pot lua adio de la clasicele cărucioare de catering pe care erau aduse ceştile de cafea, ceai sau sandviciurile. „Am redus deja cantitatea de apă potabilă care poate fi transportată şi am înlocuit cărucioarele de catering cu variante mai uşoare“, a declarat un purtător de cuvânt al englezilor de la BA. El a ţinut să sublinieze că preţul crescut al combustibilului a jucat un rol important în decizia de a reduce greutatea aeronavelor.
BA cheltuieşte zilnic mai bine de 8 milioane de lire sterline (10 milioane de euro) pe combustibil. Anul acesta, britanicii vor plăti pentru alimentarea celor 245 de aeronave circa 3 miliarde de lire sterline (3,7 miliarde de euro). Într-o cursă lungă, echipamentul de catering şi mâncarea ajung să cântărească şi şase tone.
Mâncare neambalată, reacţie la preţul carburanţilor
Operatorul britanic Virgin Atlantic vrea să economisească greutate şi combustibil prin eliminarea ambalajelor din plastic în care este servită mâncarea. „Căutăm în prezent soluţii pentru a servi mâncare fără a fi împachetată în prealabil. Putem economisi astfel mii de tone în greutate, ce s-ar traduce prin micşorarea sumelor alocate alimentării aeronavelor cu kerosen“, a declarat Paul Charles, purtătorul de cuvânt al celor de la Virgin Atlantic.
Alte companii aeriene au decis să reducă greutatea dopurilor pentru urechi folosite pentru a te proteja de zgomot sau să înlocuiască paiele din plastic de la sticlele de băutură cu un model din hârtie, mult mai uşor. MĂSURI Revistele şi ziarele, tăiate de pe listă Companiile aeriene vor să reducă şi numărul de pagini ale revistelor care se pot citi pe perioada zborului, primii susţinători ai ideii fiind japonezii de la All Nippon Airways (ANA) şi cei de la Japan Airlines (JA). O altă idee este transformarea clasicelor ziare şi reviste în format electronic, pentru a cântări mai puţin. Asiaticii de la JA au redus greutatea furculiţelor şi a lingurilor cu 2 grame fiecare, în timp ce rivalii lor de la ANA au declarat recent că au reuşit să economisească 40.000 de litri de carburant anual după ce au decis înlocuirea ramelor din aluminiu de la scaune cu unele din fibră pe bază de carbon, mai uşoare cu 5% decât vechile rame. Pentru pasagerii celor două linii aeriene, pliculeţele de zahăr din ceai sau cafea au devenit un lux, deoarece companiile le-au scos de pe meniu şi le distribuie numai în urma unei solicitări din partea pasagerilor.