In trei ani, Wizz Air a ajuns lider in Europa Centrala si de Est pe piata de low cost, dar mai are de depasit nemultumirile clientilor.
Problemele tehnice, cursele intarziate sau plangerile din partea calatorilor nu ii impiedica pe reprezentantii Wizz Air sa-si faca planuri mari pentru piata din Romania in urmatorii ani. Din oc-tombrie, compania anunta zboruri spre noi destinatii: Liverpool, Parma sau Valencia.
Povestea Wizz Air a inceput in 2003, cand sase angajati ai companiei de stat ungare Malev Airlines au decis sa-si faca o afacere pe cont propriu. Joszef Varadi, CEO Wizz Air, a ajuns la Malev in 2001, dupa o experienta ca director de marketing la Procter&Gamble si in scurt timp a ajuns in fruntea operatorului national din Ungaria.
„Atunci au aparut si scandalurile in jurul companiei, legate de interesele politice ale autoritatilor din Ungaria, si a decis sa paraseasca compania. Dupa doi ani, timp in care am lucrat cu Joszef Varadi, m-a convins sa parasesc si eu Malev Airlines”, povesteste Natasa Kazmer, directorul de comunicare al Wizz Air. Primul zbor Wizz Air este consemnat abia in mai 2004, nu din Budapesta, ci de pe aeroprtul din Cracovia.
„Cele cateva milioane de forinti pe care le aveam cand am decis sa infiintam Wizz Air erau doar maruntis intr-o astfel de afacere. Valoarea unui Airbus 320 variaza intre 60 si 65 de milioane de dolari”, spune Kazmer. Firma care detine in prezent Wizz Air este inregistrata la Londra si este sustinuta de investitori din 11 tari.
La trei ani de la primul zbor, Wizz Air este lider pe piata din Europa Centrala si de Est si transporta anual peste 3 milioane de pasageri catre 50 de destinatii.
Dupa un an Miza: lider in Romania
Avioanele roz ale Wizz Air au ajuns in Romania in iulie 2006, cand ungurii au inceput sa opereze primele curse catre Barcelona, Budapesta si Roma de pe aeroportul din Targu-Mures. In ianuarie anul acesta, Wizz Air si-a facut loc si pe Aeroporturile din Bucuresti, cu cinci curse noi.
Wizz Air si-a deschis si o baza operationala in Romania, care functioneaza in Aeroportul „Henri Coanda” (Otopeni). Planurile companiei pentru urmatoarea perioada sunt clare: sa devina lider intre operatorii low cost din Romania, clasament in cadrul caruia se afla in prezent pe locul doi, fiind depasit de Blue Air. In 2007, compania ungara isi propune sa transporte peste 500.000 de pasageri pe rutele operate in Romania.
Filosofie
Natasa Kazmer: „Am incercat sa gandim low cost in orice”
Natasa Kazmer, directorul de comunicare al companiei, este unul dintre fondatorii Wizz Air. Recunoaste ca incidentele in timpul sau inainte de zborurile Wizz Air s-au inmultit in ultima vreme, dar pune inainte calitatea serviciilor si experienta angajatilor.
Calatorii au inceput sa priveasca cu suspiciune companiile low cost din cauza intarzierilor si din cauza unor incidente precum cel din mai, cand motorul unui avion Wizz Air a luat foc. Cum pot fi evitate astfel de situatii? Siguranta tehnica a Wizz Air este de 99,7a. Acest lucru nu inseamna insa ca unele incidente nu pot aparea pentru ca este o industrie bazata pe tehnica.
Problema este cat de des se intampla si cat de serioase sunt aceste probleme tehnice. Motorul cu probleme a fost oprit imediat, nu a fost nevoie de evacuarea oamenilor. Trebuie sa intelegem cu totii ca problemele tehnice pot aparea, dar nu numai in cazul companiilor low cost. Regulile de siguranta sunt aceleasi pentru toate companiile.
Ce fel de avioane are Wizz Air? Le cumparati noi sau deja uzate? In 2004 am inceput cu 4 avioane Airbus 320. Am cumparat unele noi si unele folosite, dar nu mai vechi de doi ani. Am evitat sa avem avioane vechi pentru ca ne-am dat seama ca avioanele de care avem nevoie trebuie sa fie moderne, confortabile si sigure.
In prezent, vechimea medie a celor 11 avioane pe care le avem in flota noastra este de aproximativ 3 ani si incercam sa cumparam permanent aeronave noi. Nu ne putem permite sa le tinem la sol pentru reparatii. Ca sa raspundem la toate cerintele, ne-am facut un plan sa achizitionam 6-8 avioane pe an.
De ce ar alege un calator serviciile Wizz Air, in conditiile in care si celelalte companii low cost practica preturi similare? Cred ca suntem diferiti de alte companii pentru ca intelegem regiunea, mai ales pentru ca ne-am nascut in aceasta regiune de Est a Europei. Apoi este vorba de brand - numele si culoarea aeronavelor ne deosebesc de alte companii aeriene.
Uniformele personalului Wizz Air sunt diferite de cele ale unor stewardese obisnuite, de exemplu. Ne-am impus ca o companie low cost pentru ca am incercat sa gandim low cost in orice. Pana si pentru petrecerile oferite angajatilor, conducerea negociaza la sange preturile si produsele pe care le au la dispozitie.
In familie
Fiica de inginer de bord
Natasa Kazmer este unul dintre fondatorii Wizz Air. Dupa ce a absolvit cursurile Facultatii de Relatii si Afaceri internationale in Budapesta, a ajuns sa lucreze pentru Malev Air. Primul contact cu avioanele l-a avut cand avea 4 ani.
Tatal ei lucra la Malev Air ca inginer de bord. S-a angajat la compania ungara Malev dupa ce a terminat facultatea, cand un coleg al tatalui sau a insistat sa-si faca practica aici ca programator de zboruri. Dupa sapte ani la Malev Air, a ales „sa puna umarul” la afacerea Wizz Air.