General Motors a pus deja ochii pe cel mai bine vandut minivan produs in China.
Dupa ce a pierdul primul loc in clasamentul mondial al producatorilor de autoturisme in fata japonezilor de la Toyota, americanii de la General Motors cauta solutia pentru relansare intr-un mic orasel din China. Liuzhou este o localitate mica, situata la mai bine de 1.900 kilometri de Shanghai, dar unde se va decide viitorul unei companii de talie mondiala.
General Motors a venit la Liuzhou pentru a produce minivanul de talie mica Wuling Sunshine, cel mai vandut model din gama lui in China. Peste 460.000 de astfel de minivanuri ajung anual in garajele chinezilor. Masina costa 3.700 de dolari, are un motor de 0,8 litri, prinde o viteza maxima de aproape 100 de kilometri pe ora si cantareste mai putin de 1.000 de kilograme.
Fabricat departe de cuceririle tehnicii, micutul Wuling SunShine este facut cu ajutorul unei linii de asamblare demodata, desprinsa parca din Detroitul anilor ‘40. Totusi, costul redus de productie este si cheia pe care mizeaza compania americana.
Seful General Motors pe sectorul Asia Pacific, Nick Reilly, a afirmat ca productia unui autoturism costa aproximativ 100 de dolari, o cifra favorabila pentru companie, chiar daca planurile producatorului sunt sa investeasca peste 350 de milioane de dolari in construirea unei fabrici moderne care sa scoata motoare de 1,1 litri pentru Wuling Sunshine.
Concurenta de top Compania americana trebuie sa tina insa cont si de competitie. Pe segmentul masinilor mici, modelul Chevrolet Spark produs de General Motors este amenintat serios in special de modelul QQ al chinezilor de la Chery, pe care americanii i-au acuzat ca le-au furat ideea de design.
General Motors nu este singura companie care vede in China piata-cheie pe viitor. Chiar daca piata masinilor a crescut anul trecut in China cu peste 25%, avand in vedere ca aici se inregistreaza inca un raport de doar sase detinatori de masini la suta de locuitori, potentialul este enorm. In plus, analistii estimeaza ca cererea mondiala de masini mici va creste in perioada urmatoare cu peste 30%.
Asa ca, pe langa fabricile din China, marii producatori au inceput deja sa-si puna amprenta pe industria din tarile sud-asiatice. In prezent, japonezii de la Suzuki, coreenii de la Hyundai si indienii de la Tata Motors domina segmentul hatchback din categoria masinilor mici.