Angajaţii de la stat ar putea fi concediaţi când sunt în concediu medical sau de maternitate
- Adam Popescu
- 5 decembrie 2010, 13:01
Funcţionarii publici ar putea fi eliberaţi din funcţie, chiar dacă sunt în concediu medical sau de maternitate, ei nemafiind protejaţi prin noua Lege a funcţionarului public intrată în dezbatere de ieri.
Acest lucru va fi posibil numai "în situaţii temeinic justificate". Astfel, potrivit poiectului de act normativ, după intrarea în vigoare a modificărilor la Statutul funcţionarilor publici va fi abrogat articolul 36 din Legea 188/1999, potrivit căruia "în perioada concediilor de boală, a concediilor de maternitate şi a celor pentru creşterea şi îngrijirea copiilor, raporturile de serviciu nu pot înceta şi nu pot fi modificate decât din iniţiativa funcţionarului public în cauză".
Pe de altă parte, articoulu 96 al legii ar urma să fie modificat complet. Acesta va avea trei puncte " (1) Pe perioada suspendării, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici nu pot înceta şi nu pot fi modificate decât din iniţiativa sau cu acordul funcţionarului public în cauză; (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţii temeinic justificate, determinate de reducerea unor atribuţii ale instituţiilor sau autorităţilor publice, funcţionarul public va fi eliberat din funcţia publică, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 99. şi (3) În cazul în care o instituţie sau autoritate publică nu poate funcţiona normal din cauza absenţei temporare a unor funcţionari publici, conducătorul instituţiei sau autorităţii publice va dispune demararea procedurilor prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. b)-e)".
Cursurile de perfecţionare, fără finanţare de la stat Proiectul de lege, care a fost postat în dezbatere publică pe pagina de internet a Ministerului Administraţiei şi Internelor, mai prevede că studiile universitare sau studiile de doctorat nu sunt considerate forme de perfecţionare profesională şi nu pot fi finanţate din bugetul de stat sau din bugetul local.
Totodată, în cazul în care o instituţie sau o autoritate publică nu poate funcţiona normal din cauza absenţei temporare a unor funcţionari publici, conducătorul instituţiei sau autorităţii publice va putea dispune demararea procedurilor pentru ocuparea funcţiilor publice prin transfer, redistribuire, concurs sau alte modalităţi prevăzute în lege.
Proiectul mai prevede şi că la încetarea raportului de serviciu, funcţionarul public nu îşi mai păstreaza drepturile dobândite în cadrul carierei, fiind astfel abrogat articolul 103 alineatul 2 din Legea 188/1999.
Cum devii inspector guvernamental Angajaţii care ocupă funcţii de inspector guvernamental vor fi transferaţi într-un corp de rezervă gestionat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Potrivit legii în vigoare, toţi cei au fost înalţi funcţionari publici şi au fost eliberaţi din funcţia publică din motive neimputabile lor, devin inspectori guvernamentali. Printre aceştia se numără prefecţii, secretarii de stat sau subprefecţi.
Proiectul de lege prevede aceşti pot fi redistribuiţi pe funcţii publice de conducere de acelaşi nivel sau de nivel inferior vacante ori pe funcţii publice de execuţie vacante.
Redistribuirea pe funcţii publice de execuţie vacante sau temporar vacante a funcţionarilor publici din corpul de rezervă va fi făcută de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. În cazul în care există mai mulţi funcţionari publici care îndeplinesc condiţiile specifice pentru ocuparea funcţiei publice respective, ANFP va organiza, în colaborare cu autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia se află funcţia publică, o testare profesională pentru selectarea funcţionarului public care urmează să fie redistribuit, se arată în proiectul de lege. În plus, funcţionarii publici pot fi aleşi sau numiţi într-o funcţie de demnitate publică numai după încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu.
Experienţa multă, nu mai este necesară În ceea ce priveşte condiţiile necesare ocupării funcţiilor publice, este propusă reducerea condiţiilor de vechime minimă pentru ocuparea funcţiilor de execuţie. Spre exemplu, pentru ocuparea unei funcţii publice de clasa I se propune o vechime minimă de un an.
Metodologia de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici va fi aprobată în 90 de zile de la data intrării în vigoare a acestei legi, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, prin hotărâre a Guvernului. Totodată, standardele ocupaţionale în sistemul funcţiei publice vor trebui aprobate la un an de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Fincţionarul public, suspendat din funcţie dacă este dat în judecată Prin modificările aduse Statutului funcţionarilor publici au fost instituite unele măsuri care să protejeze interesele autorităţii sau instituţiei publice, dar şi ale funcţionarului public, care trebuie să răspundă penal pentru infracţiunile comise în timpul serviciului sau în legătură cu atribuţiile funcţiei publice pe care o ocupă.
În expunerea de motive a proiectului se arată că funcţionarul public trimis în judecată trebuie suspendat din funcţie de către superiorul său, iar în cazul începerii urmăririi penale, acesta poate fi mutat în cadrul altui compartiment sau altei structuri, fără personalitate juridică, a autorităţii ori instituţiei publice, numai dacă se constată că funcţionarul în cauză poate influenţa cercetarea.
În cazul în care instanţa dispune achitarea sau încetarea procesului, funcţionarul îşi va relua activitatea în funcţia publică deţinută anterior.
Autorităţile vor mai mulţi angajaţi cu studii medii Totodată, Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) propune ca numărul funcţiilor publice de execuţie din gradul profesional asistent şi debutant să fie de minimum 60 la sută, în timp ce 15 la sută din angajaţi să aibă de grad profesional superior, iar 25 la sută grad profesional principal. "În acest context, menţionăm că promovarea în clasă a condus la creşterea în administraţia publică centrală a posturilor cu studii superioare în procent de peste 90% şi existenţa unui număr redus de posturi cu studii medii", se arată în expunerea de motive a proiectului.
Pentru a creşte numărul funcţionarilor de rang inferior, MAI propune transformarea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional superior sau principal vacante sau care se vacantează după intrarea în vigoare a acestei legi, în funcţii de debutant.
Prin impunerea unor limite procentuale privind încadrarea în grade de nivel superior şi transformarea posturilor vacantate la nivel de debutant sau asistent, se încurajează şi se creează condiţiile pentru încadrarea tinerilor absolvenţi în sistemul administraţiei publice, iar efortul bugetar este diminuat, susţin iniţiatorii proiectului.
Cheltuiala bugetară estimată în prezent pentru funcţiile publice de execuţie vacante structurate pe grade profesionale este de peste 40 de milioane de lei, iar pentru funcţiile publice de execuţie ocupate este de aproape 24,5 milioane de lei, se mai arată în expunerea de motive.
"Analizând impactul financiar pe viitor, luând în considerare cele de mai sus, dar şi utilizarea unei rate anuale de vacantare de 3,77%, la care se adaugă o rată anuală de vacantare prin pensionare a funcţiilor publice de 4,00%, rezultă o perioadă de 5 ani pentru atingerea obiectivului propus, cu o economie anuală bugetară de 7.243.078.84 lei", au precizat iniţiatorii proiectului.