Politica
Analiză. Ce a făcut Nicușor Dan la conducerea Primăriei. Eșec major înregistrat de edil
Analiza primelor șase luni de mandat ale primarului Nicușor Dan. Transparența, lung prilej de vorbe.
Șase luni petrecute de primarul Nicușor Dan la conducerea Primăriei București. Prea multe lucruri nu s-au schimbat. Edilul este criticat pentru refuzarea dezbaterilor publice, absența unui calendar, chiar și a ordinei de zi și a programului de audiențe pentru consilierii generali.
În perioada în care a condus Bucureștiul, Nicușor Dan a reușit să atingă o performanță deosebită - organizația ActiveWatch arată un derapaj grav al primarului de la normele de bună practică și inclusiv încălcarea legislației.
Ce a făcut Nicușor Dan odată cu preluarea mandatului
Pe 29 aprilie 2021 s-au împlinit șase luni de la preluarea mandatului la conducerea Primăriei București de către Nicușor Dan. "În ceea ce privește transparența, organizațiile semnatare atrag atenția că rata de dezbatere publică a proiectelor cu caracter normativ este inacceptabil de mică. În continuare nu există reflexul de a publica, în dezbatere publică, proiectele care sunt, conform definiției proiecte ce trebuie să fie afișate și supuse procesului dezbaterii publice, conform legii. Am observat însă și îmbunătățiri în procesul de aplicare a normelor legale minime de participare publică (cum ar fi posibilitatea de a lua cuvântul în cadrul ședințelor de Consiliu General)", se arată în raportul publicat de organizația citată.
Din 73 de proiecte de hotărâre cu caracter normativ, primarul Nicușor Dan a supus dezbaterii publice doar șase dintre ele, adică un procent de aproximativ 8,21% din proiectele de hotărâre cu caracter normativ.
Din 466 de dispoziții de primar, doar 23 au fost publicate pe site-ul Primăriei București, adică aproximativ 5%. Procesul de transparentizare a demersurilor Primăriei pare, astfel, că întâmpină greutăți.
Eșec major înregistrat de Nicușor Dan
Transparența și implicarea cetățenilor în elaborarea proiectului de buget pe anul 2021 au fost un eșec major. "PMB a refuzat organizarea unei dezbateri publice, iar forma finală a proiectului de buget a fost modificată radical față de cea publicată spre consultare, prin citirea unor amendamente extensive de către chiar primarul general în ședința de vot a bugetului", mai arată raportul.
De asemenea, "nu există calendar, ordine de zi sau procese verbale publicate pentru ședințele comisiilor de specialitate ale Consiliului General. Nu există un program de audiențe pentru consilierii generali și nici o procedură publicată a modalității prin care cetățenii se pot înscrie la audiențe (sunt publicate date de contact generale, ale PMB, fără afișarea unui orar sau a unui loc pentru audiențe)".
Mai mult decât atât, "Regulamentul de Organizare și Funcționare a CGMB nu a fost pus în acord cu decizia instanței, care anulează articolul referitor la procedura (abuzivă) pe care cetățenii trebuie să o urmeze pentru a putea lua cuvântul în cadrul Ședințelor CGMB (chiar dacă, în practică, unor cetățeni le-a fost permis să ia cuvântul în cadrul ședințelor CGMB)".