Șase luni petrecute de primarul Nicușor Dan la conducerea Primăriei București. Prea multe lucruri nu s-au schimbat. Edilul este criticat pentru refuzarea dezbaterilor publice, absența unui calendar, chiar și a ordinei de zi și a programului de audiențe pentru consilierii generali.

În perioada în care a condus Bucureștiul, Nicușor Dan a reușit să atingă o performanță deosebită – organizația ActiveWatch arată un derapaj grav al primarului de la normele de bună practică și inclusiv încălcarea legislației.

Ce a făcut Nicușor Dan odată cu preluarea mandatului

Pe 29 aprilie 2021 s-au împlinit șase luni de la preluarea mandatului la conducerea Primăriei București de către Nicușor Dan. „În ceea ce privește transparența, organizațiile semnatare atrag atenția că rata de dezbatere publică a proiectelor cu caracter normativ este inacceptabil de mică. În continuare nu există reflexul de a publica, în dezbatere publică, proiectele care sunt, conform definiției proiecte ce trebuie să fie afișate și supuse procesului dezbaterii publice, conform legii. Am observat însă și îmbunătățiri în procesul de aplicare a normelor legale minime de participare publică (cum ar fi posibilitatea de a lua cuvântul în cadrul ședințelor de Consiliu General)”, se arată în raportul publicat de organizația citată.

Din 73 de proiecte de hotărâre cu caracter normativ, primarul Nicușor Dan a supus dezbaterii publice doar șase dintre ele, adică un procent de  aproximativ 8,21% din proiectele de hotărâre cu caracter normativ.

Din 466 de dispoziții de primar, doar 23 au fost publicate pe site-ul Primăriei București, adică aproximativ 5%. Procesul de transparentizare a demersurilor Primăriei pare, astfel, că întâmpină greutăți.

Eșec major înregistrat de Nicușor Dan

Transparența și implicarea cetățenilor în elaborarea proiectului de buget pe anul 2021 au fost un eșec major. „PMB a refuzat organizarea unei dezbateri publice, iar forma finală a proiectului de buget a fost modificată radical față de cea publicată spre consultare, prin citirea unor amendamente extensive de către chiar primarul general în ședința de vot a bugetului”, mai arată raportul.

De asemenea, „nu există calendar, ordine de zi sau procese verbale publicate pentru ședințele comisiilor de specialitate ale Consiliului General. Nu există un program de audiențe pentru consilierii generali și nici o procedură publicată a modalității prin care cetățenii se pot înscrie la audiențe (sunt publicate date de contact generale, ale PMB, fără afișarea unui orar sau a unui loc pentru audiențe)”.

Mai mult decât atât, „Regulamentul de Organizare și Funcționare a CGMB nu a fost pus în acord cu decizia instanței, care anulează articolul referitor la procedura (abuzivă) pe care cetățenii trebuie să o urmeze pentru a putea lua cuvântul în cadrul Ședințelor CGMB (chiar dacă, în practică, unor cetățeni le-a fost permis să ia cuvântul în cadrul ședințelor CGMB)”.

Astfel, raportul citat arată că „organizațiile semnatare atrag atenția că rata de dezbatere publică a proiectelor cu caracter normativ este inacceptabil de mică și, în continuare, nu există reflexul de a publica, în dezbatere publică, proiectele care sunt, conform definiției proiecte ce trebuie să fie afișate și supuse procesului dezbaterii publice, conform legii”.

Ce îmbunătățiri a adus Nicușor Dan la primărie

Pe 29 octombrie 2020, la o lună de la câștigarea alegerilor, Nicușor Dan a depus jurământul în funcția de Primar General al Municipiului București.

În primele șase luni de la preluarea mandatului, ActiveWatch arată că prezența edilului la conducerea primăriei a venit și cu o serie de avantaje pentru bucureșteni, anume: „în cadrul a două ședințe de Consiliu General, cetățenilor le-a fost permis să ia cuvântul, publicarea proiectului de buget propus pentru anul 2021 în format deschis, publicarea pe pagina dedicată ordinii de zi a proiectelor propuse pentru ordinea de zi suplimentară, publicarea datelor de contact pentru toți consilierii generali, justificarea urgenței (însă doar verbal, în timpul ședinței) pentru cele mai multe dintre proiectele de hotărâre introduse suplimentar pe ordinea de zi”.

ActiveWatch este o organizaţie de drepturi ale omului, care militează pentru comunicarea liberă în interes public; a oferit o platformă de dezbateri în jurul unor teme sensibile: presiuni asupra mass-media, lipsă de transparenţă a iniţiativelor autorităților publice locale şi centrale etc.